Overview of football research groups: scenario and themes studied in the period 2017 to 2018 in Brazil
Abstract
We aim to present an overview of Brazilian research groups (RG) destined to the study of football and the state of knowledge of scientific production (articles) of researchers linked to the groups in the period from 2017 to 2018. The data were collected in the Research Groups Directory of Brazil and in the researchers' Lattes curriculum. We found 18 certified groups destined to the study of football and 159 linked researchers. 175 publications of researchers with the theme football were identified. Most studies focused on the energetic-functional dimension and on the analysis of performance and tactical behaviors. It is concluded that the research of football by the RG covers different themes, but biodynamics predominates.
References
-Andrade, D. C. T.; Ramos, H. R. Futebol: paixão ou negócios? Uma análise da produção científica mundial. Podium Sport, Leisure and Tourism Review. Vol. 4. Núm. 3. p. 169-184. 2015.
-Barreira, J.; Gonçalves, M. C. R.; Medeiros, D. C. C.; Galatti, L. R. Produção Acadêmica em Futebol e Futsal Feminino: Estado da Arte dos Artigos Científicos nacionais na área da Educação Física. Movimento. Vol. 24. Núm. 2. p. 607. 2018.
-Bettega, O. B.; Scaglia, A. J.; Morato, M. P.; Galatti, L. R. Formação de jogadores de futebol: princípios e pressupostos para composição de uma proposta pedagógica. Movimento. Vol. 21. Núm. 3. p.791-801. 2015.
-Casarin, R.; Reverdito, R.; Greboggy, D.; Afonso, C.; Scaglia, A. Modelo de jogo e processo de ensino no futebol: princípios globais e específicos. Movimento. Vol. 17. Núm. 3. p. 133-152. 2011.
-Costa, I. Comportamento Tático no Futebol: Contributo para a Avaliação do Desempenho de Jogadores em situações de Jogo Reduzido. Tese de Doutorado em Ciências do Desporto. Faculdade de Desporto. Universidade do
Porto. Porto. 2010.
-Costa, R. R.; Santos, M. O. P.; Pereira, S. S.; Galatti, L. R.; Scaglia, A. J. Pedagogia do esporte: publicações em periódicos científicos brasileiros de 2010 a 2015. Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde. Vol. 17. p. e019008. 2019.
-Fensterseifer, A.; Saad, M. A.; Pereira Moro, A. R. Futebol: Uma Investigação do Estado do Conhecimento das Dissertações e Teses produzidas no Brasil. Pensar a Prática. Vol. 21. Núm. 2. 2018.
-Galatti, L. R.; Reverdito, R. S.; Scaglia, A. J.; Paes, R. R.; Seoane, A. M. Pedagogia do Esporte: Tensão na ciência e o ensino dos jogos esportivos coletivos. Revista da Educação Física. Vol. 25. Núm. 1. p. 153-162. 2014.
-Garganta, J. M.; Guilherme, J.; Barreira, D.; Brito, J.; Rebelo, A. Fundamentos e práticas para o ensino e treino do futebol. Jogos Desportivos Coletivos. Ensinar a jogar. p. 199-263. 2013.
-Garganta, J. M. Futebol e ciência. Ciência e futebol. Revista Digital. Buenos Aires. ano 7. 2001.
-Garganta, J. M. Futebol: uma arte em busca da ciência e da consciência? Horizonte, Revista de Educação Física e Desporto. Vol. 21. Núm. 123. p. 21-25. 2006.
-Giglio, S. S.; Spaggiari, E. A produção das ciências humanas sobre futebol no Brasil: um panorama (1990-2009). Revista de História. Vol. 0. Núm. 163. p. 293. 2014.
-Helal, R. Futebol e comunicação: a consolidação do campo acadêmico no Brasil. Comunicação Mídia e Consumo. Vol. 8. Núm. 21. p. 11-37. 2011.
-Lattes CNPQ. Diretório de grupos de pesquisa. Disponível em: http://lattes.cnpq.br/web/dgp. Acessado em:
/12/2019.
-Lizana, C. J. R.; Reverdito, R. S.; Brenzikofer, R; Macedo, D. V.; Misuta, M. S.; Scaglia, A. J. Technical and tactical soccer players’ performance in conceptual small-sided games. Motriz. Revista de Educação Física. Vol. 21. Núm. 3. p. 312-320. 2015.
-Martín-Nebreda, X.; Pérez-Gutiérrez, M.; Gómez-Alonso, M.; Gutiérrez-García, C. Producción científica sobre fútbol en revistas españolas de ciencias de la actividad física y del deporte. Movimento. Vol. 21. Núm. 3. p. 659-672. 2015.
-Nazi, R. M.; Drews, M. L. P. O jogo continua - Uma análise da produção científica sobre futebol em periódicos brasileiros de Administração e Ciências Contábeis. Revista de Gestão e Negócios do Esporte (RGNE). Sistema de Avaliação: Double Blind Review. Vol. 3. Núm. 1. p. 1-15. 2018.
-Romanowski, J. P.; Ens, R. T. As Pesquisas Denominadas Do Tipo “Estado Da Arte” Em Educação. Revista Diálogo
Educacional. Vol. 6. Núm. 19. p. 37-50. 2006.
-Vaughan, J.; Mallett, C. J.; Davids, K.; Potrac, P.; López-Felip, M. A. Developing Creativity to Enhance Human Potential in Sport: A Wicked Transdisciplinary Challenge. Front. Psychol. Vol. 10. p. 2090. 2019.
Copyright (c) 2021 Elson Aparecido de Oliveira, Riller Silva Reverdito
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).