The use of reduced and ball games for training of the foundation pass in a beginning football team

  • Marcelo Francisco Rodigues Universidade Metodista de Piracicaba (UNIMEP), Piracicaba-SP, Brasil.
  • Leonardo Felipe Campinas UNIPINHAL, Espí­rito Santo do Pinhal-SP, Brasil.
  • Henrique Miguel UNIPINHAL, Espí­rito Santo do Pinhal-SP, Brasil; FEUC São José do Rio Pardo-SP, Brasil.
Keywords: Football, Learning, Pass

Abstract

Introduction: Currently, field football teams are looking for ways of training to improve the game techniques to improve the use of these actions. An important foundation for this team to achieve important results is the pass, because through this foundation that a team can move the ball around the field. Objective: To verify if training based on ball games and reduced games can influence the improvement of the pass foundation in field football. Methods: Twenty-three male individuals aged 11.74 ± 1.63 years old participated in the study, who undertook a training proposal in 16 sessions based on the global / functional method as a teaching method with emphasis on games with balls in the feet. Two games were filmed (open to the public), one before and one after the practical interventions (GAME 1 and GAME2) and a simple scout was obtained to obtain the data from the game 1 and game 2 passes. A descriptive analysis of the data was performed, observational analysis and a Student's t test to compare the means of the collections performed. Conclusion: It was observed after the training sessions period that it was possible to notice the increase in the number of forward passes in the midfield and attacking sectors and the decrease in the defensive sector.

Author Biographies

Marcelo Francisco Rodigues, Universidade Metodista de Piracicaba (UNIMEP), Piracicaba-SP, Brasil.

Doutorando em Ciências do Movimento Humano-UNIMEP, Piracicaba-SP, Brasil; Docente de Educação Fí­sica, Faculdade Mogiana do Estado de São Paulo-UNIPINHAL, Mogi Guaçu-SP, Espí­rito Santo do Pinhal-SP, Brasil.

Henrique Miguel, UNIPINHAL, Espí­rito Santo do Pinhal-SP, Brasil; FEUC São José do Rio Pardo-SP, Brasil.

Doutorando em Promoção da Saúde, UNIFRAN-SP, Brasil; Discente dos Cursos de Educação Fí­sica-UNIPINHAL, Espí­rito Santo do Pinhal-SP, Brasil; FEUC São José do Rio Pardo-SP, Brasil.

References

-Ambrust, M.; Silva, A. L. A.; Navarro, A. C. Comparação entre o método global e método parcial na modalidade futsal com relação ao fundamento passe. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 2. Núm. 5. p.

-81. 2010.

-Braz, T. V. Análise de jogo no futebol: considerações sobre o componente técnico -tático, planos de investigação, estudos da temática e particularidades do controle das ações competitivas. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 5. Núm. 15. p. 28-43. 2013.

-Castro, O. A. T.; Rodrigues, N. A.; Sousa, F. A. B. Relações entre números de passe e assistências na Liga Nacional de Basquetebol: Chave para o Sucesso? Revista Brasileira de Prescrição e Fisiologia do Exercício. São Paulo. Vol. 12. Núm. 79. p. 917-925. 2018.

-Cordeiro, G. R.; Pastre, T. G. F. L. Apresentação dos métodos de ensino do futsal na escola e no treinamento: Um estudo de caso. Caderno da Escola de Educação e Humanidade. Centro Universitário Autônomo do Brasil. Vol. 1. Núm. 9. p. 97-112. 2014.

-Costa, D. F. A influência do passe no resultado das finais da copa do nordeste nos anos 2014, 2015, 2016 e 2017. TCC Bacharel em Educação Física. Universidade Federal Da Paraíba. Centro de Ciências da Saúde Departamento de Educação Física Bacharelado em Educação Física. Joao Pessoa. 2018.

-Costa, F. F. Relação entre o desempenho técnico e distância percorrida em jogadores de futebol profissional. TCC Especialização em Ciência do Treinamento Desportivo. Universidade Federal do Paraná. 2014.

-Costa, F. R.; Paoli, P. B.; Silva, C. D. A importância dos jogos adaptados na iniciação aos esportes coletivos. Lecturas: Educación Física y deportes. Vol. 12. Núm. 117. 2008.

-Costa, I.; Greco, P.; Garganta, J.; Costa, V.; Mesquita, I. Ensino-aprendizagem e treinamento dos comportamentos táticos -técnicos no futebol. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte. Vol. 9. Núm. 2. p. 41-61. 2010.

-Clemente, F. M.; Rocha, R. F. Utilização dos jogos reduzidos no ensino do handebol: A influência nas ações táticas. Conexões. Vol. 10. Núm. 2. p. 66-76. 2012.

-Gama Filho, J. G. Metodologia do Treinamento Técnico no Futebol. In Garcia, E. S.; Lemos, K. L. M. (org). Temas Atuais VI em Educação Física e esportes. Belo Horizonte. Heath. 2001 p. 86-106.

-Guimarães, M. B.; Paoli, P. B. Treinamento técnico por posição no futebol: as especificidades na percepção dos técnicos de categorias de base no futebol mineiro. Revista Brasileira de Futebol. Vol. 4. Núm. 1. p. 42-53. 2011.

-Menezes, R. P.; Reis, H. H. B.; Tourinho Filho, H. Ensino-aprendizagem-treinamento dos elementos técnico-táticos defensivos individuais do handebol nas categorias infantil, cadete e juvenil. Movimento. Vol. 21. Núm. 1.

p. 261-273. 2015.

-Menezes, R. P.; Reis, H. H. B.; Morato, M. P. O handebol, seu cenário imprevisível e os métodos de ensino aprendizagem treinamento. Revista de Ciências del Deporte. Vol. 12. Núm. 3. p. 165-176. 2016.

-Paula, A. E.; Carvalho, D. C. A relação estatística do aproveitamento de passes certos em jogos treino e partidas oficiais de futebol na categoria sub-14 do município de Mairiporã. Revista Bras. de Futsal e Futebol. São Paulo.

Vol. 3. Núm. 9. p. 204-211. 2011.

-Ramos Filho, L.A.; Alves, D.M. Análise do Scout individual da equipe profissional de futebol de Londrina esporte clube no campeonato paranaense de 2003. Revista Treinamento Desportivo. Vol. 7. Núm. 1. p. 62-67. 2003.

-Rodrigues, M. F.; Sbaraini, A. R.; Silva, H. C.; Romero, J. P. M.; Miguel, H. Jogos reduzidos na aprendizagem do futebol para crianças de 10 a 12 anos. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Vol. 9. Núm. 3. p. 52-64. 2018.

-Silva, S. C. Investigação no uso do método analítico e global e a sua contribuição para o ensino aprendizagem do futebol e futsal. Revista Brasileira de Futsal e Futebol, Edição Especial: Pedagogia do Esporte. São Paulo. Vol. 10. Núm. 39. p. 399-410. 2018.

-Scaglia, A. Novas tendências em pedagogia do esporte: as principais abordagens. Universidade do Futebol. 2010. disponível em :

https://universidadedofutebol.com.br/novastendencias-em-pedagogia-do-esporte-asprincipais-abordagens/: Acesso em 19/10/2019.

-Silva Junior, M.S.L. Estudo descritivo sobre o desempenho do passe da seleção brasileira de futebol na copa das confederações de 2009. TCC. Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte. 2009.

-Souza, R.G.; Carvalho, D.C. Passes errados no jogo/treino e partida oficial. Revista Bras. de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 3. Núm. 9. p. 177-182. 2011.

Published
2020-09-07
How to Cite
Rodigues, M. F., Campinas, L. F., & Miguel, H. (2020). The use of reduced and ball games for training of the foundation pass in a beginning football team. RBFF - Brazilian Journal of Futsal and Football, 12(48), 273-281. Retrieved from https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/939
Section
Scientific Articles - Original

Most read articles by the same author(s)