The influence of cognitive aspects under decision-making in the performance of futsal athletes

  • Gabriel de Oliveira Rangel Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro-RJ, Brasil.
Keywords: Team Sport, Decision-Making, Teaching-Learning, Cognition

Abstract

Futsal is a team sport with dynamic characteristics. The objective of this study was to analyze the influence of the cognitive aspects underlying decision making on the performance of futsal athletes. The study is a bibliographic search. The results obtained in the reviewed studies presented cognitive aspects that directly influence the performance of futsal athletes, in addition to emphasizing teaching-learning-coaching methodologies that present real situations of play to obtain benefits in the cognitive and motor aspects. It is concluded that the cognitive aspects underlying decision-making are relevant in the performance of futsal athletes.

Author Biography

Gabriel de Oliveira Rangel, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro-RJ, Brasil.

Especialista em Ciências da Performance Humana na Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ); Graduado em Licenciatura em Educação Fí­sica na Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ); Foi monitor das disciplinas Anatomia Humana I e Aprendizagem Motora na UFRRJ; Participante do Grupo de Pesquisa em Fisiologia e Desempenho Humano (LFDH/UFRRJ); Grupo de Estudos e Pesquisa em Aspectos Psicossociais do Corpo (GEPAC/UFRRJ); Foi bolsista do PIBID (Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência) da CAPES; bolsista do PIBIC (Programa Institucional de Bolsa de Iniciação Cientí­fica) do CNPq (Conselho Nacional de Desenvolvimento Cientí­fico e Tecnológico). 

References

-Barbosa, G.F. Aspectos tático-cognitivos: um estudo para a emergência do jogador inteligente no futsal. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 6. Num. 19. 2014. p. 37-44.

-CBFS. Confederação Brasileira de Futsal. 2015. Disponível em: <http://www.cbfs.com.br/2015/futsal/origem/ind

ex.html>. Acesso em: 08/01/2018.

-Chagas, M.H.; Leite, C.M.F.; Ugrinowitsch, H.; Benda, R.N.; Menzel, H.J.; Souza, P.R.C.; Moreira, E.A. Associação entre tempo de reação e de movimento em jogadores de futsal. Revista Brasileira de Educação Física e Esportes. Vol. 19. Num. 4. 2005. p. 269-275.

-Ferreira Junior, O.N.; Almeida, R.; Navarro, A.C. Comparar a capacidade de tomada de decisão e conhecimento declarativo de jogadores de futsal da categoria sub-20 com o conhecimento tático de “experts” do futsal.

Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 2. Num. 4. 2010. p. 54-61.

-Gil, A.C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4ª edição. São Paulo. Atlas. 2002. p. 175.

-Hebert, E.V.; Santos, J.L.T. Aspectos cognitivos de influência na aprendizagem do futsal. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 2. Num. 6. 2010. p. 163-170.

-Lima, T.C.S.; Mioto, R.C.T. Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Revista Katálysis. Vol. 10. Num. esp. 2007. p. 37-45.

-Madeira, D.A.R.I.; Navarro, A.C. A escolha da metodologia de treinamento de futsal como ferramenta fundamental para a formação de atletas e estruturação do jogo. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 4. Num. 14. 2012. p. 239-244.

-Matias, C.J.A.S.; Greco, J.P. Cognição & ação nos jogos esportivos coletivos. Ciência & Cognição. Vol. 15. Num. 1. 2010. p. 252-271.

-Moreira, V.J.P.; Matias, C.J.A.S.; Greco, J.P. A influência dos métodos de ensino-aprendizagem-treinamento no conhecimento tático processual no futsal. Motriz. Rio Claro. Vol. 19. Num. 1. 2013. p. 84-98.

-Schmidt, R.A.; Wrisberg, C.A. Aprendizagem e performance motora: uma abordagem da aprendizagem baseada no problema. 2ª edição. Porto Alegre. AMGH Editora. 2001. p. 352.

-Silva, M.V.; Greco, J.P. A influência dos métodos de ensino-aprendizagem-treinamento no desenvolvimento da inteligência e criatividade tática em atletas de futsal. Revista Brasileira de Educação Física e Esportes. São Paulo. Vol. 23. Num. 3. 2009. p. 297-307.

-Teixeira, A.R.; Silva, S.A. Parâmetros do processo de ensino-aprendizagem no contexto de treinamento do futsal. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 7. Num. 27. 2015. p. 531-539.

-Tolves, B.C.F.; Delevati, M.K.; Sawitzki, R.L. Métodos parcial, global e de jogo condicionados no ensino do futsal. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte. São Paulo. Vol. 13. Num. 2. 2014. p. 80-92.

-Travassos, B.; Araújo, D.; Davids, K.; Vilar, L.; Esteves, P.T.; Correia, V. Informational constraints shape emergent functional behaviours during performance of interceptive actions in team sports. Psychology of Sport

and Exercise. [s.l.]. Vol. 13. Num. 2. 2012. p. 216-223.

-Vilar, L.; Araújo, D.; Davids, K.; Correia, V.; Esteves, P.T. Spatial-temporal constraints on decision-making during shooting performance in the team sport of futsal. Journal of Sports Sciences. Vol. 31. Num. 8. 2013. p. 840-846.

-Vilar, L.; Araújo, D.; Travassos, B.; Davids, K. Coordination tendencies are shaped by attacker and defender interactions with the goal and the ball in futsal. Human Movement Science. Vol. 33. 2014. p. 14-24.

-Waltrick, D.R.; Reis, M.A. Iniciação e formação de atletas em futsal: desenvolvimento técnico-tático e metodologias de ensino. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 8. Num. 31. 2016. p. 302-312.

Published
2021-05-09
How to Cite
Rangel, G. de O. (2021). The influence of cognitive aspects under decision-making in the performance of futsal athletes. RBFF - Brazilian Journal of Futsal and Football, 12(50), 540-550. Retrieved from https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/923
Section
Articles: Special Edition