Sports confinement and new technologies: coaches perspective

  • Renato Henrique Verzani Laboratório de Estudos e Pesquisas em Psicologia do Esporte (LEPESPE ), Departamento de Educação Fí­sica, Instituto de Biociências, Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Rio Claro-SP, Brasil.
  • Kauan Galvão Morão Laboratório de Estudos e Pesquisas em Psicologia do Esporte (LEPESPE ), Departamento de Educação Fí­sica, Instituto de Biociências, Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Rio Claro-SP, Brasil.
  • Guilherme Bagni Laboratório de Estudos e Pesquisas em Psicologia do Esporte (LEPESPE ), Departamento de Educação Fí­sica, Instituto de Biociências, Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Rio Claro-SP, Brasil.
  • Afonso Antonio Machado Laboratório de Estudos e Pesquisas em Psicologia do Esporte (LEPESPE ), Departamento de Educação Fí­sica, Instituto de Biociências, Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Rio Claro-SP, Brasil.
  • Adriane Beatriz de Souza Serapião Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Rio Claro-SP, Brasil.
Keywords: Sport psychology, Football, Technological development

Abstract

The formation in football is quite complex, requiring constant reflections on the new realities that emerge, such as the immersion in the environment of virtual social networks and the use of technologies, that add new insights to debates such as the importance of sports confinement, for example. This type of strategy is often adopted at competitive times, mainly aimed at increasing concentration. Thus, the aim was to understand the coaches' view of the importance of the confinement context and the possible changes that new technologies have brought to this reality. Ten coaches were interviewed, with a mean age of 47 years (± 11,5). As a result, most coaches find this confinement environment good and important. It is also possible to realize that there is an impact of technologies in this context, and despite considering positive aspects regarding social networks, most think that the use of mobile phones can compromise attention at important times. However, most do not consider it correct to remove them. Therefore, it was possible to verify that there is still an appreciation of the environment of confinement by the coaches, as well as that there is an impact of the new technological demands on it, which can then be an educational opportunity for young people about the related risks and disadvantages. Professionals' reflections on new demands are fundamental, planning effective attitudes and avoiding causing negative situations that can make the situation worse and generate more stress.

Author Biographies

Renato Henrique Verzani, Laboratório de Estudos e Pesquisas em Psicologia do Esporte (LEPESPE ), Departamento de Educação Fí­sica, Instituto de Biociências, Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Rio Claro-SP, Brasil.

Especialista em Treinamento Desportivo (ESTÁCIO); Mestre e Doutorando em Desenvolvimento Humano e Tecnologias, pela UNESP - Rio Claro, Brasil.

Kauan Galvão Morão, Laboratório de Estudos e Pesquisas em Psicologia do Esporte (LEPESPE ), Departamento de Educação Fí­sica, Instituto de Biociências, Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Rio Claro-SP, Brasil.

Mestre e Doutorando em Desenvolvimento Humano e Tecnologias, pela UNESP - Rio Claro, Brasil.

Guilherme Bagni, Laboratório de Estudos e Pesquisas em Psicologia do Esporte (LEPESPE ), Departamento de Educação Fí­sica, Instituto de Biociências, Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Rio Claro-SP, Brasil.

Mestre e Doutorando em Desenvolvimento Humano e Tecnologias, pela UNESP - Rio Claro, Brasil.

Afonso Antonio Machado, Laboratório de Estudos e Pesquisas em Psicologia do Esporte (LEPESPE ), Departamento de Educação Fí­sica, Instituto de Biociências, Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Rio Claro-SP, Brasil.

Livre-docente pelo Instituto de Biociências - UNESP Rio Claro; Coordenador do LEPESPE (Laboratório de Estudos e Pesquisas em Psicologia do Esporte); Vice-presidente da ABEPEEX; Coordenador do Programa de Pós-graduação em Desenvolvimento Humano e Tecnologias (DEHUTE)(2011-17).

Adriane Beatriz de Souza Serapião, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Rio Claro-SP, Brasil.

Mestrado em Engenharia Elétrica (1996) e doutorado em Ciências Biológicas (Fisiologia) (2001) pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP); Docente na Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), em Rio Claro-SP, no Departamento de Estatí­stica, Matemática Aplicada e Computação (DEMAC) do Instituto de Geociências e Ciências Exatas (IGCE), e docente do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Humano e Tecnologias (PPG-DEHUTE), do Instituto de Biociências (IB).

References

-Alcântara, C. Cumplicidade Virtu@l. São Paulo. Casa do Psicólogo. 2013.

-Bagni, G.; Morão, K.G.; Verzani, R.H.; Machado, A.A. jovens atletas e as mídias digitais: percepções e alterações no contexto esportivo. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 10. Num. 40. 2018. p. 531-537.

-Benson, A.J.; Siska, P.; Eys, M.; Priklerová, S.; Slepicka, P. A prospective multilevel examination of the relationship between cohesion and team performance in elite youth sport. Psychology of Sport and Exercise. Vol. 27. 2016. p. 39-46.

-Brandão, M.R.F.; Machado, A.A. Viajando com a equipe: o papel do psicólogo do esporte. Motriz. Vol. 14. Num. 4. 2008. p. 513-518.

-Cárdenas, R.N.; Cárdenas, Y.N. A psicologia como ciência aplicada ao esporte de alto rendimento. EFDeportes.com. Revista Digital. Ano 15. Num. 166. 2012.

-Carron, A.V. Group dynamics in sport. London. Spody. 1988.

-Franco, M.L.P.B. Ensino Médio: desafios e reflexões. Campinas. Papirus. 1994.

-Keen, A. Vertigem digital: porque as redes sociais estão nos dividindo, diminuindo e desorientando. Rio de Janeiro. Zahar. 2012.

-Kocian, R.C.; Kocian, W.E.; Machado, A.A. Aspectos psicológicos positivos e negativos de uma concentração esportiva: uma visão dos atletas. EFDeportes. Ano 10. Num. 89. 2005.

-Linhares, T.T. A proteção da criança e do adolescente em tempos de globalização e novas tecnologias. In: Congresso Internacional de Direito e Contemporaneidade: mídias e direitos da sociedade em rede, 2. 2013. Santa

Maria. Anais... Santa Maria. 2013. p. 795-808.

-Machado, A.A.; Gomes, R. Psicologia do Esporte - da escola à competição. Várzea Paulista. Fontoura. 2011.

-Moioli, A. A Relação das novas mídias de comunicação e o esporte: rupturas e conflitos para a formação moral a partir da representação social do futebol. Tese de Doutorado. Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Instituto de Biociências. Rio Claro. 2013.

-Morão, K.G.; Bagni, G.; Verzani, R.H.; Barbosa, C.G.; Machado, A.A. A reclusão/concentração esportiva para atletas de categorias de base do futebol brasileiro. RPCD. Vol. 16. Num. 3. 2016. p. 78-89.

-Morão, K.G.; Sena, A.B.D.; Bagni, G.; Verzani, R.H.; Machado, A.A. Novas mídias digitais, redes sociais virtuais e suas implicações no esporte. Coleção Pesquisa em Educação Física. Vol. 16. Num. 1. 2017. p. 89-96.

-Picon, F.; Karam, R.; Breda, V.; Restano, A.; Silveira, A.; Spritzer, D. Precisamos falar sobre tecnologia: caracterizando clinicamente os subtipos de dependência de tecnologia. Revista Brasileira de Psicoterapia. Vol. 17.

Num. 2. 2015. p. 44-60.

-Rebustini, F. A vulnerabilidade no esporte e a exposição às novas mídias: um estudo sobre o twitter. Tese de Doutorado. Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Instituto de Biociências. Rio Claro. 2012.

-Silva Junior, F.G.; Silva, T.B.L.G.; Ferreira, J.S.; Fonseca Junior, S.J. Sedentarismo e atividade física em adolescentes com faixa etária de escolares de ensino médio e reflexões para educação física escolar. Revista Saúde Física & Mental. Vol. 7. Num. 1. 2017. p. 76-88.

-Verzani, R. H. Novas mídias sociais, atletas e coping: relações impertinentes. Dissertação de Mestrado. Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Instituto de Biociências. Rio Claro. 2017.

-Verzani, R.H.; Morão, K.G.; Bagni, G.; Machado, A.A.; Serapião, A.B.S. Interferências da cibercultura em atletas de alto rendimento: olhar sobre futebolistas. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 10. Num. 40.

p. 583-588.

-Weinberg, R.; Gould, D. Fundamentos da psicologia e do exercício. Porto Alegre. Artmed. 2017.

Published
2020-08-26
How to Cite
Verzani, R. H., Morão, K. G., Bagni, G., Machado, A. A., & Serapião, A. B. de S. (2020). Sports confinement and new technologies: coaches perspective. RBFF - Brazilian Journal of Futsal and Football, 12(47), 130-136. Retrieved from https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/906
Section
Scientific Articles - Original

Most read articles by the same author(s)