Prevalence of cognitive component in football training sessions in the category's under-15

  • Jhonatan Henrique Linhares Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba (UTFPR), Curitiba-PR, Brasil; Grupo de Pesquisa em Atividade Fí­sica, Esporte e Tecnologia (UTFPR), Curitiba-PR, Brasil
  • Rosimeide Francisco dos Santos Legnani Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba-PR, Brasil; Grupo de Pesquisa em Atividade Fí­sica, Esporte e Tecnologia (UTFPR), Curitiba-PR, Brasil
  • Valdomiro de Oliveira Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba (UTFPR), Curitiba-PR, Brasil; Grupo de Pesquisa em Atividade Fí­sica, Esporte e Tecnologia (UTFPR), Curitiba-PR, Brasil
  • Elto Legnani Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEL), Londrina-PR, Brasil; Grupo de Pesquisa em Atividade Fí­sica, Esporte e Tecnologia (UTFPR), Curitiba-PR, Brasil
Keywords: Football, Sports training, Technical-tactics features, Training methodologies

Abstract

Introduction:  In football, tactics and the cognitive processes are essential requirements for good performance.  So, it's expected that such requirements are explored in training.   Objective:  Check the prevalence of cognitive component in training sessions of teams from the under-15 category of Curitiba-PR. Methods: Three teams were evaluated, selected intentionally. On the data collection instrument called the analysis protocol training sessions applied and adapted to football, segmented into categories: "conversation with coach", "initial activity 1 and 2", "physical training", "technical training", "tactical training 1, 2 and 3" and "formal game". For the analyses were selected "initial activity 1 and 2" and "tactical training 1, 2 and 3"; because they are in these categories that the protocol allows the exploration of cognitive context. Each team had five training sessions observed (n=5). Data analysis was performed using Statistical Package for the Social Science (SPSS) for Windows program, 20.0 version, through the descriptive statistics (mean and standard deviation). Results:  It was observed that the cognitive component is little explored; as in "initial activity 1 and 2", in only 13,3% of the opportunities the cognitive component was worked. With respect to "tactical training 1", only 6,7% of the opportunities the cognitive component was incorporated into the routine of the session. While in "tactical training 2 and 3", no cognitive training was found. Conclusion: There has been a poor exploration of the cognitive component in the training routine of basic categories of football clubs of Curitiba-PR.

References

-Filgueira, F. M.; Greco, P. J. Futebol: um estudo sobre a capacidade tática no processo de ensino-aprendizagem-treinamento. Rev. Bras. Futebol. Vol. 1. Núm. 2. p. 53-65. 2008.

-Garganta, J. Cunha e Silva, P. O jogo de futebol: entre o caos e a regra. Horizonte, Revista de Educação Física e Desporto. Vol. 16. Núm. 91. p. 5-8. 2000.

-Garganta, J. Competências no ensino e treino de jovens futebolistas. Revista Digital. Universidade do Porto. Faculdade de Ciências do Desporto e de Educação Física. Buenos Aires. Núm. 45. 2002.

-Garganta, J. Modelação táctica do jogo de Futebol. Tese de Doutorado em Ciências do Desporto. Universidade do Porto. Faculdade de Ciências do Desporto e de Educação Física. 1997.

-Greco, P. J. O ensino do comportamento tático nos Jogos Esportivos Coletivos: aplicação no Handebol. Tese Doutorado em Educação na Área de Concentração Psicológica Educacional. Universidade Estadual de Campinas. Campinas. 1995.

-Kaya, A. Decision making by coaches and athletes in sport. Procedia-Social and Behavioral Sciences. Vol. 152. p. 333-338. 2014.

-Kinrade, N. P.; Jackson, R. C.; Ashford, K. J. Reinvestment, task complexity and decision making under pressure in

basketball. Psychology of Sport and Exercise. Vol. 20. p. 11-19. 2015.

-Matta, M. O.; Greco, P.J. O processo de ensino-aprendizagem-treinamento da técnica esportiva aplicada ao futebol. R. Min. Educ. Fís. Viçosa. Vol. 4. Núm. 2. p. 34-50. 1996.

-Oliveira, R. B. Sub-15: o maior desafio das categorias de base? 2016. Disponível em: <https://universidadedofutebol.com.br/sub-15-o-maior-desafio-das-categorias-de-base/>. Acesso em: 26/11/2017.

-Scaglia, A. J.; e colaboradores. Processo organizacional sistêmico, a pedagogia do jogo e a complexidade estrutural dos jogos esportivos coletivos: uma revisão conceitual. Congresso Internacional dos Jogos

Desportivos Coletivos. Belo Horizonte. p. 43-61. 2015.

-Saad, M. A.; e colaboradores. Impacto das metodologias empregadas pelos treinadores no desenvolvimento técnico-tático individual dos jogadores de futsal das categorias sub-13 e sub-15. Revista Brasileira de Ciência e

Movimento. Vol. 22. Núm. 2. p. 96-105. 2014.

-Silva, M. V.; Greco, P. J. A influência dos métodos de ensino-aprendizagem-treinamento no desenvolvimento da

inteligência e criatividade tática em atletas de futsal. Rev. Bras. Educ. Fís. Esporte. São Paulo. Vol. 23. Núm. 3. p. 297-307. 2009.

Published
2021-05-09
How to Cite
Linhares, J. H., Legnani, R. F. dos S., Oliveira, V. de, & Legnani, E. (2021). Prevalence of cognitive component in football training sessions in the category’s under-15. RBFF - Brazilian Journal of Futsal and Football, 12(50), 514-518. Retrieved from https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/887
Section
Articles: Special Edition