Analysis of procedural tactical training in football
Abstract
Tactical knowledge is fundamental for good sports performance and its development depends on factors related to the teaching-learning and training process. Therefore, the objective of the study was to compare the individual tactical behavior of U-13 football players after 18 training sessions. Eighteen football players in the U-13 category of a football club of the series A of the Brazilian Championship 2019 participated in the sample. The evaluation of the players occurred through the Tactical Procedural Knowledge Test (TCTP: OE) applied to football. The absolute and relative frequency and chi-square test (X²) were used to compare the players' tactical knowledge. Data analysis was performed using SPSS® software version 22 for Windows®, adopting a significance level of p<0.05. The results indicate that the players did not modify their tactical offensive and defensive actions in function of the 18 training sessions. This was probably due to the choice of activities performed in the training. Thus, with the activities carried out, it is concluded that 18 training sessions were not enough to modify the individual tactical behavior of the players of the U-13 category.
References
-Clemente, F. M.; Martins, F. M. L.; Mendes, R. S. Periodization Based on Small-Sided Soccer Games: Theoretical Considerations. Strength & Conditioning Journal. Colorado Springs. Vol. 36. Num. 5. 2014. p. 34-43.
-Clemente, F. Small-sided and conditioned games in soccer training the science and practical applications. Melgaço. Springer. 2016.
-Costa, l.; Greco, P.; Garganta, J.; Costa, V. Mesquita, I. Ensino-aprendizagem e treinamento dos comportamentos táticotécnicos no futebol. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte. São Paulo. Vol. 9. Num. 2. 2010. p. 41-61.
-Garganta, J. Modelação táctica do jogo de futebol: estudo da organização da fase ofensiva em equipas de alto rendimento. Tese de Doutorado. Faculdade de Ciências do Desporto e de Educação Física, Universidade do Porto. Porto. 1997.
-Giacomini, S. D.; Greco, P. J. Comparação do conhecimento tático processual em jogadores de futebol de diferentes categorias e posições. Revista Portuguesa de Ciências do Desporto. Porto. Vol. 8. Num. 1. 2008. p. 126-
-Greco, P. J. Iniciação Esportiva Universal: metodologia da iniciação esportiva na escola e no clube. Belo Horizonte. Editora UFMG. 1998.
-Greco, P. J.; Aburachid, L. M. C.; Silva, S. R.; Morales, J. C. M. Validação de conteúdo de ações tático-técnicas do Teste de Conhecimento Tático Processual - Orientação Esportiva. Motricidade. Ribeira da Penha. Vol. 10. Num. 1. 2014. p. 38-48.
-Greco, P. J.; Benda, N. R. Iniciação Esportiva Universal: da aprendizagem motora ao treinamento técnico. Belo Horizonte. Editora UFMG. 1998.
-Greco, P.J. Métodos de ensino-aprendizagem-treinamento nos jogos esportivos coletivos. IN Silami, G.E.; Lemos,
M.L.K.; Greco, P.J. Temas Atuais VI -Educação Física e Esportes. Belo Horizonte. Healt. 2001.
-Gréhaigne, J. F.; Godbout, P. tactical knowledge in team sports from a constructivist and cognitivist perspective. Quest. Vol. 47. Num. 4. 1995. p. 490-505.
-Hill-Haas, S. V.; Dawson, B.; Impellizzeri, F. M.; Coutts, A. J. Physiology of small-sided games training in football: a systematic review. Sports Medicine. Vol. 41. Num. 3. 2011. p. 199-220.
-Kannekens, R.; Elferink-gemser, M. T.; Visscher, C. Tactical skills of world-class youth soccer teams. Journal of Sports Sciences. Abingdon. Vol. 27. Num. 8. 2009. p. 807-812.
-Lima, C. O. V.; Matias, C. J. A. S.; Greco, P. J. O conhecimento tático produto de métodos de ensino combinados e aplicados em sequências inversas no voleibol. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte. São Paulo. Vol. 26. Num. 1. 2012. p. p.129-147.
-Matias, C. J.; Greco, P. J. Cognição & ação nos jogos esportivos coletivos. Ciências & Cognição. Vol. 15. Num. 1. 2010. p. 252-271.
-Oliveira, A. F.; Beltrão, B.F. Silva, F.V. Metacognição e hemisfericidade em jovens atletas: direcionamento para uma pedagogia de ensino desportivo. Revista. Paulista de Educação Física. São Paulo. Vol. 17. Num. 1. 2003. p. 5-15.
-Ometto, L.; Vasconcellos, F. V. A.; Cunha, F.A.; Teoldo, I.; Souza, C. R. B.; Dutra, M. B.; O’Sullivan, M.; Davids, K. How manipulating task constraints in small-sided and conditioned games shapes emergence of individual and
collective tactical behaviours in football: a systematic review. International Journal of Sports Science and Coaching. Brentwood. Vol. 13. Num. 6. 2018. p. 1200-1214.
-Ric, A.; Hristovski, R.; Gonçalves, B.; Torres, L.; Sampaio, J.; Torrents, C. Timescales for exploratory tactical behaviour in football small-sided games. Journal of Sports Sciences. Abingdon. Vol. 34. Num. 18. 2016. p. 1723-1730.
-Saad, M. A. Estruturação das sessões de treinamento técnico-tático nos escalões de formação do Futsal. Dissertação de Mestrado. Centro de Educação Física e Desporto. Universidade Federal de Santa Catarina.
Florianópolis. 2002.
-Stefanello, J. M. F. A participação da criança no desporto competitivo: uma tentativa de operacionalização e verificação empírica da proposta teórica de Urie Brofenbrenner. Tese de Doutorado. Faculdade de Ciências do
Desporto e de Educação Física. Universidade de Coimbra. Coimbra. 1999.
-Teoldo, I.; Guilherme, J.; Garganta, J. Para um futebol jogado com ideias: concepção, treinamento e avaliação do desempenho tático de jogadores e equipes. Curitiba. Appris. 2015. p. 319.
Copyright (c) 2020 Paulo Roberto Bento de Castro Júnior, Davi Correia da Silva, Pablo Juan Greco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).