Heroism and media: the arrival of Ronaldo to Corinthians in the Folha de São Paulo

  • Everton de Albuquerque Cavalcanti Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Campo Grande-MS, Brasil.
Keywords: Football, Hero, Press media

Abstract

This article aims to analyze how the Folha de São Paulo portrayed the arrival of Ronaldo to Corinthians Paulista, considering the particularities of speech referring to a subject set of symbolic capital in the sports scene. Marked by a historical research, based on the procedures of the story this time, which is defined as an unfinished story in which the author lives the time of his own object. The material analysis comes from the Brazilian newspaper Folha de São Paulo and temporal delimitation is the analysis of the issues of the day 10, 11, 12 and 13 December 2008. We find that hiring Ronaldo was portrayed as an advertising strategy that would enable associate the image of an athlete representative with a popular club.

Author Biography

Everton de Albuquerque Cavalcanti, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Campo Grande-MS, Brasil.

Doutor em Educação Fí­sica pela UFPR. Professor Adjunto do curso de Educação Fí­sica da UFMS no campus Pantanal.

References

- Araújo, C. Astro globaliza time, dizem especialistas. Folha de São Paulo. São Paulo. 10 dez. 2008. Caderno de esporte. p. D6.

-Arruda, E.; Perrone, R. Corinthians traz Ronaldo para vender. Folha de São Paulo. São Paulo, 10 dez. 2008. Caderno de esporte. p. D1.

-Arruda, E.; Galdiere, P. Por Ronaldo, Corinthians reativa sirene. Folha de São Paulo, São Paulo. 11 dez. 2008. Caderno de esporte. p. D3.

-Arruda, E.; Galdieri, P.; Perrone, R. Corinthians blinda time contra ciúme. Folha de São Paulo, São Paulo. 12 dez. 2008. Caderno de esporte. p. D1.

-ATACANTE não deve atuar nos próximos dois meses. Folha de São Paulo. São Paulo. 10 dez. 2008. Caderno de esporte. p. D6b.

-Benetti, M. A ironia como estratégia discursiva da revista Veja. Líbero, São Paulo. Vol. 10. Núm. 20. p. 37-46. 2007.

-Bourdieu, P. Questões de sociologia. Rio de Janeiro. Marco Zero. 1983.

-Bordieu, P. Razões Práticas: Sobre a teoria da ação. Campinas. Papirus. 1996.

-Campbell, J. O herói de mil faces. São Paulo. Editora Pensamento. 1997.

-Capraro, A. M.; Scheliga, G.; Cavicchioli, F.; Mezzadri, F. A imagem do atleta: publicidade em ano de Copa do Mundo de Futebol (Alemanha - 2006). Revista brasileira de Educação Física e Esporte. São Paulo. Vol. 25. Núm. 1, p. 163-171. 2011.

-Cavalcanti, E. A.; Capraro, A.; M. Souza, D. L.; “Cai o pano”: uma análise do encerramento da carreira de Ronaldo “fenômeno” a partir de duas mídias digitais esportivas. Movimento. Porto Alegre. Vol. 17. Núm. 3. p.175-192. 2011.

-COM champanhe, astro vive dia de ‘príncipe Charles’. Folha de São Paulo. São Paulo. 13 de dez. 2008. Caderno de esporte. p. D3.

-Costa, L. M. Futebol folhetinizado. A imprensa esportiva e os recursos narrativos usados na construção da notícia. Logos 33 Comunicação e Esporte. Rio de Janeiro. Vol. 17. Núm. 2. 2010.

-Costa, L. M. Notícias esportivas. Entre o jornalismo e a literatura. Anais do Silel. Uberlândia. Vol. 2. Núm. 2. p. 1-16. 2011.

-Couto, J. G. Fenômeno em preto e branco. Folha de São Paulo. São Paulo. 13 dez. 2008. Caderno de esporte. p. D6.

-Damo, A. S. Dom, amor e dinheiro no futebol espetáculo. Revista Brasileira de Ciências Sociais. Vol. 23. Núm. 66. 2008.

-Ferreira, M. M.; Amado, J. Uso e abusos da história oral. Rio de Janeiro. Editora da Fundação Getúlio Vargas. 1998.

-Gastaldo, E. L. “Os campeões do século”: notas sobre a definição da realidade no futebol - espetáculo. Revista Brasileira de Ciências do Esporte. Vol. 22. Núm. 1. p. 105-124. 2000.

-Godoi, M. R. A mídia e a construção do herói esportivo: análises de publicidades com Ronaldo “fenômeno”. Revista Brasileira Ciências do Esporte. Vol. 33. Núm. 3. p.637-651. 2011.

-Helal, R. A construção de narrativas de idolatria no futebol brasileiro. Revista Alceu. Vol. 7. Núm. 4. p. 19-36. 2003.

-Helal, R.; Soares, A. J. A invenção do país futebol: Mídia, raça e idolatria. Rio de Janeiro. Mauad. 2001.

-Marques, J. C. O mito construído, destruído e restituído - o caso cíclico de Ronaldo fenômeno. In: Intercom/2005 - XXVIII Congresso Brasileiro, 28., 2005, Rio de Janeiro, Anais... São Paulo. Intercom. 2005.

CD-ROM.

-Martins, P. A.; Santos, A. C. O. Jornalismo Esportivo e Visibilidade Midiática: o caso Messi. In: Intercom - XXXIII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 2010, Caxias do Sul. Anais...Rio Grande do Sul. Intercom. 2010.

-Moreira, T. S.; Marchi Junior, W. Mídia impressa: Construção de uma preferência nacional esportiva em questão. In: l Seminário nacional sociologia e política UFPR. 2009. Curitiba. Paraná. 2009.

-Muller, L. O herói: todos nascemos para ser heróis. São Paulo. Cultrix. 1987.

-Pedroso, R. N. Elementos para compreender o jornalismo informativo. Crisluc. São Paulo. 2003. Disponível em:

http://www.crisluc.arq.br/Elementos%20para%20compreender%20o%20jornalismo%20informativo.pdf Acesso em: 20/07/2012.

-Perrone, R. Painel FC. Folha de São Paulo, São Paulo. 11 dez. 2008. Caderno de esporte. p. D2.

-RESGATE de Ronaldo é o do Corinthians. Folha de São Paulo. São Paulo. 10 dez. 2008. Caderno de esporte. p. D6a.

-Roggero, R.; Laruccia, M. M. A Celebridade como Mercadoria da Indústria Cultural - O Caso Ronaldo Fenômeno. Inter Science Place. Núm. 6. Ano 2. Mar. 2009.

-RONALDO tem dia de ‘maloqueiro sofredor’ e reina. Folha de São Paulo. São Paulo. 13 dez. 2008. Caderno de esporte. p. D1.

-Rúbio, K. A identidade do atleta e sua relação com o mito do herói. In: lll Congreso de La Sociedad Iberoamericana de Psicología del Deporte. 2010, Bogotá. Anais...Bogotá. 2010. p. 63-75.

-Rúbio, K. O atleta e o mito do herói: O imaginário esportivo contemporâneo. São Paulo. Casa do Psicólogo. 2001.

-Santos, D. S.; Medeiros, A. G. A. O discurso midiático e as representações sociais do esporte: o atleta como modelo de comportamento. Pensar à Prática. Vol. 12. Núm. 3. p. 1-11. 2009.

Published
2020-08-25
How to Cite
Cavalcanti, E. de A. (2020). Heroism and media: the arrival of Ronaldo to Corinthians in the Folha de São Paulo. RBFF - Brazilian Journal of Futsal and Football, 11(46), 647-654. Retrieved from https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/852
Section
Scientific Articles - Original