Declarational tactical knowledge in football training schools
Abstract
The aim of this study was to assess the declarative tactical knowledge between competitive levels. 80 young football players with 12.24 (± 1.62) years old participated in this research, 25 were U-11, players, 28 were U-13 and 27 were U-15. A inquiry was used to assess the tactical knowledge. The Kolmogoroy-smirnov test allowed to assess the sample normality by competitive levels. The Kruskall-Wallis test was used to verify eventual differences between competitive levels. The confidence intervals were 95% (IC=95%), with a significance value of α = 0.05. It was verified that, in general there were an answers agreement between competitive levels. However, some cases presented statistical differences in the answer distribution. This study allowed to conclude that the declarative tactical knowledge varied cross the U-11, U-13 and U-15 competitive levels in a football team.
References
-Allard, F.; Burnetti, N. Skill in Sport. Canadian Journal of Psychology. Toronto. Vol. 39. Num. 2.1985 p. 294-312.
-Cafruni, C.; Marques, A.; Gaya, A. Análise da carreira desportiva de atletas das regiões sul e sudeste do Brasil. Estudo dos resultados desportivos nas etapas de formação. Revista Portuguesa Ciências Desporto. Vol. 6. Num. 1. 2006. p. 55-64.
-Costa, I. T.; Silva, J. M. G.; Greco, J. P. Princípios Táticos do Jogo de Futebol: Conceitos e aplicação. Motriz. Vol. 15. Num. 3. 2009. p. 657-668.
-Costa, I. T.; Garganta, J.; Greco, P. J.; Mesquita, I. Influência de tipo de piso, dimensão das balizas e tempo de jogo na aplicação do teste de “GR3-3GR” em futebol. Lecturas: Educación Física y Deportes. 2009 p. 14-136.
-Duprat,E.;Caty,D. Approche technologique sur la récupération du ballon lors de la phase défensive en football, contribution à l’élaboration de contenus de formation innovants. eJRIEPS. Vol. 15. 2008. p. 80-98.
-Garganta, J. (Re)Fundar os conceitos de estratégia e tática nos jogos desportivos coletivos, para promover uma eficácia superior. Revista Brasileira Educação Física Esporte. São Paulo. Vol. 20. Núm. 5. 2006. p. 201-203.
-Garganta, J. Tactical modelling in soccer: a critical view. In: World Congress of National Analysis of Sport, 4. 2001.Porto. Proceedings. Porto: Faculdade de Desporto da Universidade do Porto. 2001. p. 33-40.
-Garganta, J.; Pinto, J. O ensino do futebol. In A. Graça.; J. Oliveira (Eds.), O ensino dos jogos desportivos. Porto: Centro de Estudos dos Jogos Desportivos. Faculdade de Ciências do Desporto e de Educação Física da Universidade do Porto. 1994
-Garganta, J.; Guilherme, J.; Barreira, D.; Brito, J. Rebelo, A. Fundamentos e práticas para o ensino e treino do futebol. In F. Tavares (Ed.),Jogos Desportivos Coletivos. Ensinar a jogar. p. 199-263. Porto: Editora FADEUP. 2013.
-Giacomini, D. S.; Greco, P. J. Comparação do conhecimento tático processual em jogadores de futebol de diferentes categorias e posições. Revista Portuguesa Ciências Desporto. Vol. 8. Núm. 1. 2008. p. 126-136.
-Giacomini, D.S.; Soares, V.O.; Santos, H.F.; Matias, C.J.; Greco, P.J. O conhecimento tático declarativo e processoal em jogadores de futebol de diferentes escalões. Motricidade. Vol. 7. Núm.1. 2011. p. 43-53.
-Gonçalves, E. G.; Rezende, A. L. G.; Teoldo, I. Comparação entre a performance tática defensiva e ofensiva de jogadores de futebol Sub-17de diferentes posições. Revista Brasileira Ciências Esporte. Vol. 39. Núm. 2. 2017. p. 108-114.
-Greco, P.J.; Benda, R.N. Iniciação esportiva universal: da aprendizagem motora ao treinamento técnico. Belo Horizonte: UFMG. 1998.
-Gréhaigne, J. F.; Godbout, P. Formative assessment in team sports in a tactical approach context. Joperd, Reston. Vol. 69. Num. 1. 1998. p. 46-51.
-Gutiérrez, D.; e colaboradores. Assessment of secondary school students’ game performance related to tactical contexts. Journal ofHuman Kinetics, Champaign. Vol. 42. 2014. p. 223-234.
-Konzag, I. A formação técnico-tática nos jogos desportivos. Futebol em Revista. Vol. 14. 1985. p. 41-45.
-Lourenço, L. Mourinho -A Descoberta Guiada. Prime Books. 2010.
-Mangas, C. J. Conhecimento declarativo no futebol: estudo comparativo em praticantes federados e não-federados, do escalão de sub-14. Dissertação de Mestrado. Faculdade de Desporto da Universidade do Porto-FCDEF-UP. Porto. 1999.
-Mendes, L. A defesa no processo de preparação desportiva em basquetebol. Dissertação de Mestrado. Faculdade de Desporto da Universidade do Porto-FCDEF-UP. Porto. 1999.
-Morales, J. C. P.; Greco, P. J. A influência de diferentes metodologias de ensino-aprendizagem-treinamento no basquetebol sobre o nível de conhecimento tático processual. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte. Vol. 21. Núm. 4. 2007. p. 291-299.
-Mesquita, I. Ensinar Bem para Aprender Melhor o Jogo de Voleibol. In G. Tani.; J. Bento, R. Peterson. (Eds), Pedagogia do Desporto. Rio de Janeiro. Guanabara Koogan. 2006. p. 227-344.
-Praça, G. M.; Moreira, P. E. D.; Greco, P. J. Conhecimento tático em jovens jogadores de futebol da categoria sub-17: comparação do conhecimento tático processual entre nascidos em diferentes anos. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 9. Núm. 32. 2017. p. 95-102. Disponível em: <http://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/460>
-Quina, J. Referências Para A Organização Do Jogo. Serie Estudos IPB. 2001.
-Quina, J.; Camões, M.; Graça, A. Desenvolvimento e validação de um instrumento de avaliação da competência tática em futebol. In 3º Congresso Internacional de Jogos Desportivos. Porto: Universidade do Porto, Faculdade de Desporto. 2011.
-Serpa, S. Treinar jovens: complexidade, exigência e responsabilidade. Vol. 14. Núm. 1. 2003.p. 75-82.
-Sonnenschein, I. Psychologisches training im leistungssport. In H. Gabler.;J. R. Nitsch.;R. Singer (Eds.), Einfuhrungin die sportpsychologie -Teil 2: Anwendungsfelder. Schorndorf: Hofmann. 1987. p. 159-188.
-Tani, G.; Kokubun, E.; Manoel, E. J.; Proença. J.E. Educação física escolar: fundamentos de uma abordagem desenvolvimentista. EPU. São Paulo. 1988.
-Timpka, T.; Risto, O.; Bjormsjo, M. Boys soccer league injuries: a communitybasedstudy of time-loss from sports participation and long-term sequelae. Eur J Pub Health. Vol. 18. Num. 1. 2007. p. 19-24.
-Thomas, K.T.; Thomas, J.R. Developing expertise in sport: the relation of knowledge and performance. Int. J. Sport Psychol. Vol. 25. Núm. 3.1994. p. 295-315.
-Williams, M.; Davids, K. Declarative knowledge in sport: a by-product of experience or a characteristic of expertise. J. Sport Exercise Psychol. Vol. 17. Num. 3. 1995. p. 259-275.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).