Motivational factors for futsal practice in children and adolescents in environments with different teaching purposes
Abstract
Sport is an important ally for the child's motor, cognitive and affective-social development. When it comes to learning motor skills, motivation is established as the central element. Futsal has been conquering several segments of the population, appearing as an important alternative for the practice of physical exercises. The aim of the present study was to identify the motivational factors for futsal practice in children and adolescents aged 8 to 14 years in environments with different teaching purposes. A total of 103 boys, 11.3 ± 1.4 years old, divided in the School (n=32), Off-school class (n=34) and Club (n=37) groups participated in the study. The Motivation Inventory for the Gaya and Cardoso Sports Practice (1998) was used as a measurement instrument, subdivided into 3 categories: Sports, Friendship / Leisure and Health. Although there was no difference, when grouped in a single group, in the competences Sport, Friendship / Leisure and Health (p=0.789), in the Club the predominant factor for the practice of futsal is the Sports competence, while in other environments the main one is Friendship / Leisure. In conclusion, the motivational factors for futsal practice are dependent on the teaching environments, which could improve planning and consequently learning.
References
-Berleze, A.; Vieira, L. F.; Krebs, R. J. Motivos que levam crianças para a prática de atividades motoras na escola. Revista da Educação Física/UEM. Maringá. Vol. 13. Núm. 1. p. 99-107. 2002.
-Brasil. Parâmetros Curriculares Nacionais. Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. Brasília. MEC. 2000.
-Braghirolli, E. M.; Bisi, G. P.; Rizzon, L.A.; Nicoletto, U. Psicologia geral. 21ª edição. Porto Alegre. Editora Vozes. 2001.
-Cardoso, L. M. Fatores Motivacionais Para A Prática do Futsal Feminino, Numa Equipe de Rendimento Sub-17: Um Estudo de Caso. TCC de Graduação Bacharelado de Educação Física. Universidade do Extremo Sul
Catarinense-Unesc. Criciúma. 2012.
-Confederação brasileira de futebol de salão (Brasil). A História. 2017. Disponível em: <http://cbfs.com.br/2015/selecao/historia/>. Acesso em: 30/05/2017.
-Garcia, R. M. Aspectos motivacionais que levam os adolescentes à prática do futsal. TCC de Licenciatura em Educação Física. Instituto de Biociências da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Rio Claro. 2010.
-Gaya, A.; Cardoso, M. Os fatores motivacionais para a prática desportiva e suas relações com o sexo, idade e níveis de desempenho desportivo. Revista Perfil. Ano 2. Núm. 2. p. 40-52. 1998.
-Guimarães, S. O Estilo Motivacional do Professor e a Motivação Intrínseca dos Estudantes: Uma Perspectiva da Teoria da Autodeterminação. 2004.
-Hallal, p. C.; Nascimento, R. R.; Hackbart, l.; Rombaldi, A.J. Fatores intervenientes associados ao abandono do futsal em adolescentes. Revista Brasileira de Ciência e Movimento. Vol. 12. Núm. 3. p. 27-32. 2004.
-Krug, H.N. Educação física escolar: temas polêmicos. Cadernos de ensino, pesquisa e extensão do Centro da UFSM. Núm. 53. p. 1-49. 2002.
-Marques, M. G. Psicologia do Esporte: Aspectos em que os Atletas Acreditam. Canoas: Ulbra. 2003.
-Nuñez, P.; Martins, R. Motivos que levam Adolescentes a Praticar o Futsal. Revista Conexões. Vol. 6. Núm. 1. 2008.
-Paim, M. C.; Pereira, E. Fatores motivacionais dos adolescentes para a prática de capoeira na escola. Revista Motriz. Rio Claro: Vol. 100. Núm. 3. p. 159-166. 2004.
-Paim, M. C. C. Fatores Motivacionais e Desempenho no Futebol. Revista da Educação Física de Maringá. Vol. 12. Núm. 2. p. 73-79. 2001.
-Rabelo, G. M. Motivação: um estudo realizado com a equipe de futebol masculina da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. TCC de Graduação de Educação Física. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre. 2009.
-Rondini, O. M. Fatores motivacionais que levam adolescentes do sexo masculino entre 15 e 17 anos a praticarem futsal. Revista Digital. Buenos Aires. p. 1-12. 2014.
-Sá, T. A. Motivação de crianças entre 11 e 14 anos para a prática do futsal. TCC de Graduação de Licenciatura em Educação Física. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre. 2009.
-Tubino. M. J. G. Dimensões sociais do Esporte. São Paulo. Cortez. 1992.
Copyright (c) 2020 RBFF - Brazilian Journal of Futsal and Football
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).