Motivational factors for futsal practice in children and adolescents in environments with different teaching purposes

  • Guilherme Dutra Departamento de Educação Fí­sica, Centro de Desportos, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Brasil
  • Chellsea Hortêncio Alcântara Núcleo de Pesquisa e Desenvolvimento do Futebol e do Futsal, Departamento de Educação Fí­sica, Centro de Desportos, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Brasil
  • Igor Augusto Pereira Santana Departamento de Educação Fí­sica, Centro de Desportos, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Brasil
  • Tiago Turnes Laboratório do Esforço Fí­sico, Departamento de Educação Fí­sica, Centro de Desportos, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Brasil
Keywords: Psychology, Adherence, Sports

Abstract

Sport is an important ally for the child's motor, cognitive and affective-social development. When it comes to learning motor skills, motivation is established as the central element. Futsal has been conquering several segments of the population, appearing as an important alternative for the practice of physical exercises. The aim of the present study was to identify the motivational factors for futsal practice in children and adolescents aged 8 to 14 years in environments with different teaching purposes. A total of 103 boys, 11.3 ± 1.4 years old, divided in the School (n=32), Off-school class (n=34) and Club (n=37) groups participated in the study. The Motivation Inventory for the Gaya and Cardoso Sports Practice (1998) was used as a measurement instrument, subdivided into 3 categories: Sports, Friendship / Leisure and Health. Although there was no difference, when grouped in a single group, in the competences Sport, Friendship / Leisure and Health (p=0.789), in the Club the predominant factor for the practice of futsal is the Sports competence, while in other environments the main one is Friendship / Leisure. In conclusion, the motivational factors for futsal practice are dependent on the teaching environments, which could improve planning and consequently learning.

Author Biographies

Guilherme Dutra, Departamento de Educação Fí­sica, Centro de Desportos, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Brasil

Departamento de Educação Fí­sica, Centro de Desportos, Universidade Federal de Santa Catarina, Brasil

Chellsea Hortêncio Alcântara, Núcleo de Pesquisa e Desenvolvimento do Futebol e do Futsal, Departamento de Educação Fí­sica, Centro de Desportos, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Brasil

Núcleo de Pesquisa e Desenvolvimento do Futebol e do Futsal, Departamento de Educação Fí­sica, Centro de Desportos, Universidade Federal de Santa Catarina, Brasil

Igor Augusto Pereira Santana, Departamento de Educação Fí­sica, Centro de Desportos, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Brasil

Departamento de Educação Fí­sica, Centro de Desportos, Universidade Federal de Santa Catarina, Brasil

Tiago Turnes, Laboratório do Esforço Fí­sico, Departamento de Educação Fí­sica, Centro de Desportos, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Brasil

Professor do curso de Educação Fí­sica do Centro de Esportes (CDS) e do curso de Mestrado do Programa de Pós-Graduação em Educação Fí­sica (PPGEF), da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Atua como Professor Pesquisador no Laboratório do Esforço Fí­sico (LAEF), da UFSC, e pesquisador voluntário no Laboratório de Pesquisas em Desempenho Humano (LAPEDH / UDESC). Bacharel em Educação Fí­sica desde 2010 pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Em 2013 concluiu o Mestrado em Ciências do Movimento Humano e em 2016 o Doutorado em Ciências do Movimento Humano, ambos pelo Programa de Pós-Graduação do Centro de Ciências da Saúde e do Esporte (CEFID) da UDESC. Tem experiência em educação fí­sica com ênfase em fisiologia do exercí­cio, avaliação fí­sica, treinamento desportivo e desempenho humano.

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Published
2020-04-19
How to Cite
Dutra, G., Alcântara, C. H., Santana, I. A. P., & Turnes, T. (2020). Motivational factors for futsal practice in children and adolescents in environments with different teaching purposes. RBFF - Brazilian Journal of Futsal and Football, 11(45), 483-489. Retrieved from https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/799
Section
Articles: Special Edition