Football: the importance of the media in the popularization and imaginary of the Brazilian

  • Agnaldo Kupper Universidade Estadual Paulista, (UNESP), Campus de Assis, Assis-SP, Brasil
Keywords: Football, Imaginary, Media

Abstract

In the transition from Brazilian society to an urban life, football has gained proportion of sport group identifier through the expansion of public space. In the process of urbanization, streets were being inhabited and social gatherings became more frequent. In this sense, the hitherto elite sport has become one of the main leisure activities of the population, leading to new behaviors. It is important to reflect on the role of the sports press in the formation of national identity and in the construction of memory through the rescue of images, facts, successes and failures, even because the action of the sports press forms traditions through appropriations from the past.

Author Biography

Agnaldo Kupper, Universidade Estadual Paulista, (UNESP), Campus de Assis, Assis-SP, Brasil

Professor; historiador; escritor; mestre e doutorando na área de História e Sociedade (Unesp)

References

-Aguiar, R.C. Almanaque da Rádio Nacional. Rio de Janeiro. Casa da Palavra. 2007.

-Almeida, A. D.; Micelli, M. Rádio e futebol: gritos de Gol de Norte a Sul. II Encontro Nacional da Rede Alfredo de Carvalho. Florianópolis. 2004.

-Antunes, F. M. Com o brasileiro não há quem possa: futebol e identidade nacional em José Lins do Rego, Mário Filho e Nelson Rodrigues. São Paulo. UNESP. 2004.

-Barbero, J. M.; Rey, G. Os exercícios do ver: hegemonia audiovisual e ficção televisiva. São Paulo. Editora Senac-SP. 2004.

-Bourdieu, P. Sobre a televisão. Rio de Janeiro. Jorge Zahar Editor. 1997.

-Cabral, Sérgio. No tempo de Ary Barroso. Rio de Janeiro. Lumiar. 1993.

-Cardoso, T.; Rockmann, R. O marechal da vitória: uma história de rádio, tv e futebol. São Paulo. A Girafa Editora. 2005.

-Castoriadis, C. A instituição e o imaginário. Primeira Abordagem. In: A instituição imaginária da sociedade.3ª edição. Rio de Janeiro. Paz e Terra. 1982.

-Coutinho, R.S. Um Flamengo grande, um Brasil maior ainda: o Clube de Regatas do Flamengo e a construção do imaginário político nacionalista popular (1933-1955). Rio de Janeiro: 7Letras. 2014.

-Crepaldi, D D. A participação da Rádio Nacional na difusão do futebol no Brasil nas décadas de 1930 e 1940. Dissertação de Mestrado. Brasília. Universidade de Brasília. 2009.

-Heller, A. Sociologia de la vida cotidiana. Barcelona.Península.1977.

-Massi, D. In: Gilberto Agostino. Vencer ou morrer: futebol, geopolítica e identidade nacional. Rio de Janeiro. Faperj/Mauad. 2002.

-Mattos, S. História da televisão brasileira: uma visão econômica, social e Política. 5ªedição. Petrópolis. Vozes. 2010.

-Mazzoni, T. História do futebol no Brasil. SP. Leia. 1950.

-Meihy, J.C.S. B. Futebol e cultura: Coletânea de estudos. São Paulo. Imprensa Oficial.1982.

-Moraes, J.G.V. Cidade e cultura urbana na Primeira República. São Paulo.Atual.1994.

-Nogueira, A. Bola na rede. Rio de Janeiro. José Olympio. 1974.

-Schinner, C.F. Manual dos locutores esportivos. São Paulo. Panda. 2004.

-Sevcenko, N. Orfeu Extático na Metrópole: São Paulo, sociedade e cultura nos frementes anos 20. São Paulo. Cia. das Letras. 1992.

-Silva, M.R. Mil e uma noites de futebol. O Brasil moderno de Mário Filho. Belo Horizonte.UFMG. 2006.

-Wisnik, J.M. Veneno Remédio -o futebol e o Brasil. São Paulo. Cia. das Letras. 2008.

Published
2019-02-17
How to Cite
Kupper, A. (2019). Football: the importance of the media in the popularization and imaginary of the Brazilian. RBFF - Brazilian Journal of Futsal and Football, 11(43), 291-300. Retrieved from https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/755
Section
Scientific Articles - Opinion