Educational use of games for the learning of football in categories of initiation under 11

  • Persio Jordano Monteiro Programa de Pós-Graduação Lato sensu da UGF em Futebol e Futsal: As Ciências do Esporte e a Metodologia do Treinamento
  • Rinaldo Alexandre Cardoso Programa de Pós-Graduação Lato sensu da UGF em Futebol e Futsal: As Ciências do Esporte e a Metodologia do Treinamento
  • Paulo Edison da Cruz Junior Programa de Pós-Graduação Lato sensu da UGF em Futebol e Futsal: As Ciências do Esporte e a Metodologia do Treinamento

Abstract

The purpose of the present article is to make us visualize the game as an educational instrument and facilitating factor in teaching and learning about soccer, demystifying the idea that the footballgame alienates, and proposing a methodology which the game has leading role in overcoming a paradigm in which the victory at all costs is above the pleasure of playing football. In this way, we will tackle subjects that go beyond strictly technical teaching about the game, without setting aside the constant search for excellence; therefore, this study involvesthe analysis of other aspects that tackle sport pedagogy. Thus, getting as reference, authors who believe in a game that goes beyond the basic rules of soccerlike Freire (2003), Scaglia in Picollo (1999), Santana (2004), Rose Junior (2002), Scaglia and Reverdito (2009), Kuns (2001), Picollo (1999), Betti (1997), Montagner (1999)and so forth. It was realized that, without laying aside the practical teaching, it’s necessary dealing with issues related to conceptual and attitudinal dimensions, like cultural, moral and social values that must undoubtedly be part of the programs, they must appear in the roll of the function of every teacher.

References

-Betti, I.C. Rangel. Reflexões a respeito do esporte como meio educativo na educação física escolar. Kinesis. Santa Maria. Núm.15. 1997. p.39.

-Caillois, R. Os jogos e os homens. Lisboa. Cotovia. 1990.

-Campos, P.M. O gol é necessário. Civilização Brasileira. Rio de Janeiro. 2001.

-Costa, C.F. Futsal Aprenda a Ensinar. Visual books. Florianópolis. 2007. p.33.

-Daolio, J. Cultura educação física e futebol. Unicamp. Campinas. 2003.

-Freire, J.B.; Scaglia, A.J. Educação como pratica corporal. São Paulo. Scipione. 2003.

-Freire, J.B. Pedagogia do Futebol. Campinas. Autores Associados. 2003.

-Frisselli, A.; Mantovani. M. Futebol teoria e pratica. Phorte. São Paulo. 1999.

-Huizinga. Homo ludens. São Paulo. Perspectiva. 1995.

-Kunz, E. Transformação didático pedagógico dos esportes. 4ª edição. Ijuí. Unijui. 2001.

-Kishimoto, T.M. Jogos infantis: O jogo a criança e a educação, Petropolis, RJ, vozes, 1999. p.15

-Montagner, P.C. A formação do jovem atleta e a pedagogia da aprendizagem esportiva. Unicamp. Campinas. 1999.

-Piccolo, V.N. Pedagogia dos esportes. 3ª edição. Campinas. Papirus. 1999.

-Reverdito, R.S.; Scaglia, A.J. Pedagogia do esporte: jogos coletivos de invasão. São Paulo. Phorte. 2009.

-Rossetto Junior, A.J. e colaboradores. Jogos educativos: Estrutura e Organização da Prática. 4ª edição. São Paulo. Phorte. 2008.

-Rose Junior, D. Esporte e atividade na infância e adolescência: Uma abordagem multidiciplinar. Porto Alegre. Artmed. 2002.

-Santana, W.C. Pedagogia do esporte na infância e complexidade. In Paes, R.R.; Balbino, H.F. Pedagogia dos esportes: Conteúdos e Perspectivas. Rio de janeiro. Guanabara Koogan. 2005.

-Santana, W.C. Futsal: Apontamentos Pedagogicos na Iniciação e na Especialização. Campinas. Autores Associados. 2004.

-Samulski, D.M. in. Scalon, R.M. (org). A psicologia do esporte e a criança. Porto Alegre. Edipucrs. 2004. p.149-153.

-Scaglia, A.J. Escola de futebol: Uma pratica pedagógica. In Piccolo, V.L.N. (org). Pedagogia dos esportes. Campinas. Papirus. 1999.

-Scaglia, A.J. A Pedagogia do esporte e suas responsabilidades sócio-educativas. Disponivel em: http:// www.cidadedofutebol.com.br>. 2009.

Published
2012-02-05
How to Cite
Monteiro, P. J., Cardoso, R. A., & da Cruz Junior, P. E. (2012). Educational use of games for the learning of football in categories of initiation under 11. RBFF - Brazilian Journal of Futsal and Football, 3(7). Retrieved from https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/72
Section
Scientific Articles - Original