Influence of two learning environments on the declarative tactical knowledge of football players of the sub-12 category
Abstract
Currently the football has been analyzed more and more scientific way, due to the new means of research and training. In this context, it becomes important to evaluate the tactical knowledge of soccer athletes. From this, the aim of this study was to compare the declarative tactical knowledge in soccer players of the sub-12 categories of a training center and a football school located in a city of Minas Gerais. Players responded to thirteen situations imposed by the declarative tactical knowledge test. To check the normality of the data was performed Shapiro-Wilk test. Subsequently, Student's t test was used to compare the means between the groups evaluated (p <0.05). The results identified greater tactical declarative knowledge of athletes from a training center in comparison to others attending a football school. It was concluded that athletes trained in training centers (basic category) had greater declarative tactical knowledge in relation to those trained in a football school.
References
-Aburachid, L.M.C.; Silva, S.R.; Greco, P.J. Nível de conhecimento tático de jogadores e avaliação subjetiva de treinadores de futebol. Revista Brasileira de Futebol e Futsal. São Paulo. Vol. 5. Num. 18. 2013. p. 322-330.Disponível em: <http://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/218/204>
-Andrade,M.O.C.; Costa, I.T. Como a eficiência do comportamento tático e a data de nascimento condicionam o desempenho de jogadores de futebol. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte. São Paulo. Vol. 29. Num. 3. 2015. p. 465-473.
-Costa, I. T.; Greco, P.J.; Garganta, J.; Costa, V. T.; Mesquita, I. Ensino-aprendizagem e treinamento dos comportamentos tático-técnicos no futebol. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte. São Paulo. Vol. 9. Num. 2. 2010. p. 41-61.
-Costa, L.C.A.; Nascimento, J.V. O ensino da técnica e da tática: novas abordagens metodológicas. Revista da Educação Física. Maringá. Vol. 15. Num. 2. 2004. p. 49-56.
-Da Silva, B.R.N.; Thiengo, C.R.; Talamoni, G.A.; Lima R.M.; Costa, I.T. Desempenho tático de jogadores sub-15 do São Paulo Futebol Clube a partir do teste fut-sat. Educación Física y Deporte. Vol. 34. Num. 1. 2015. p. 181-199.
-French, K. E.; Werner, P. H.; Taylor, K.; Hussey, K.; Jones, J. The effects of a 6-week unit of tactical, skill, or combined tactical and skill instruction on badminton performance of ninth-grade students. Journal of Teaching in Physical Education. Vol. 15. Num. 4. 1996. p. 439-463.
-Garganta, J. Analisar o jogo nos Jogos Desportivos Coletivos: uma preocupação comum ao treinador e ao investigador. Revista Horizonte. Lisboa. Vol. 14. Num. 83. 1998. p. 7-14.
-Giacomini, D.S.; Soares, V.O.; Santos, H.F.; Matias, C.J.; Greco, P.J. O conhecimento tático declarativo e processual em jogadores de futebol de diferentes escalões. Motricidade. Vol. 7. Num. 1. 2011. p. 43-53.
-Giacomini, D.S.; Silva, E.G.; Greco, P.J. Comparação do conhecimento tático declarativo de jogadores de futebol de diferentes categorias e posições. Revista Brasileira Ciência e Esporte. Brasília. Vol. 33. Num. 2. 2011. p. 445-463.
-Mangas, C. J. Conhecimento declarativo no futebol: estudo comparativo em praticantes federados e não-federados, do escalão de sub-14. Dissertação de Mestrado. UP. Porto. 1999.
-Miragaia, C.M.P. Conhecimento Declarativo e Tomada de Decisão em Futebol: Estudo comparativo da exactidão e do tempo de resposta de Futebolistas Seniores pertencentes a Equipas da I, II Liga e 2ª Divisão "B". Dissertação de Mestrado. Universidade do Porto. Porto. 2001.
-Moreira, P.D.; Soares, V.O.V.; Praça, G.M.; Matias, C.J.A.S.; Greco, P.J. Conhecimento tático declarativo em jogadores de futebol Sub-14e Sub-15. Revista Kinesis. Santa Maria. Vol. 2. Num. 32. 2014. p. 87-99.
-Paoli, P.B.; Silva, C.D.; Soares, A.J.G. Tendência atual da detecção, seleção e formação de talentos no futebol brasileiro. Revista Brasileira de Futebol. Viçosa. Vol. 1. Num. 2. 2008. p. 38-52.
-Rodrigues, H.R.; Grunennvaldt, T.J. A imitação da intenção e as atividades ritmadas abrem espaço para uma criatividade quase desaparecida dos campos de futebol. Motrivivência. Vol. 28. Num. 49. 2016. p.176-194.
-Silva, M.V.; Greco, P.J. A influência dos métodos de ensino-aprendizagem-treinamento no desenvolvimento da inteligência e criatividade tática em atletas de futsal. Revista Brasileira de Educação Física e Esportes. São Paulo. Vol. 23. Num. 3. 2009. p. 297-307.
-Tani, G.O.; Bento, J.O.; Petersen, R.D.S. Pedagogia do Desporto. Rio de Janeiro. Guanabara Koogan. 2006. p. 284-298.
-Ward, P.; Williams, A. M. Perceptual and cognitive skill development in soccer: the multidimensional nature of expert performance. Journal of Sport and Exercise Psychology. Vol. 25. Num. 1. 2003. p. 93-111.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).