Influence of two learning environments on the declarative tactical knowledge of football players of the sub-12 category

  • Gabriel Marotta Magalhães Faculdade Governador Ozanam Coelho, Ubá-MG, Brasil
  • Victor Neiva Lavorato Faculdade Governador Ozanam Coelho, Ubá-MG, Brasil
  • Felipe Moniz Carvalho Faculdade Governador Ozanam Coelho, Ubá-MG, Brasil
  • Davi Correia Silva Faculdade Governador Ozanam Coelho, Ubá-MG, Brasil
Keywords: Football, Training center, Football school

Abstract

Currently the football has been analyzed more and more scientific way, due to the new means of research and training. In this context, it becomes important to evaluate the tactical knowledge of soccer athletes. From this, the aim of this study was to compare the declarative tactical knowledge in soccer players of the sub-12 categories of a training center and a football school located in a city of Minas Gerais. Players responded to thirteen situations imposed by the declarative tactical knowledge test. To check the normality of the data was performed Shapiro-Wilk test. Subsequently, Student's t test was used to compare the means between the groups evaluated (p <0.05). The results identified greater tactical declarative knowledge of athletes from a training center in comparison to others attending a football school. It was concluded that athletes trained in training centers (basic category) had greater declarative tactical knowledge in relation to those trained in a football school.

Author Biographies

Gabriel Marotta Magalhães, Faculdade Governador Ozanam Coelho, Ubá-MG, Brasil

Graduando em Educação Fí­sica pela Faculdade Governador Ozanam Coelho

Victor Neiva Lavorato, Faculdade Governador Ozanam Coelho, Ubá-MG, Brasil

Professor no curso de Educação Fí­sica na Faculdade Governador Ozanam Coelho

Doutorando em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Ouro Preto

Felipe Moniz Carvalho, Faculdade Governador Ozanam Coelho, Ubá-MG, Brasil

Professor do curso de Educação Fí­sica da Faculdade Governador Ozanam Coelho

Mestre em Educação Fí­sica pela Universidade Federal de Viçosa

Davi Correia Silva, Faculdade Governador Ozanam Coelho, Ubá-MG, Brasil

Professor do curso de Educação Fí­sica da Faculdade Governador Ozanam Coelho

Mestre em Educação Fí­sica pela Universidade Federal de Viçosa

References

-Aburachid, L.M.C.; Silva, S.R.; Greco, P.J. Nível de conhecimento tático de jogadores e avaliação subjetiva de treinadores de futebol. Revista Brasileira de Futebol e Futsal. São Paulo. Vol. 5. Num. 18. 2013. p. 322-330.Disponível em: <http://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/218/204>

-Andrade,M.O.C.; Costa, I.T. Como a eficiência do comportamento tático e a data de nascimento condicionam o desempenho de jogadores de futebol. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte. São Paulo. Vol. 29. Num. 3. 2015. p. 465-473.

-Costa, I. T.; Greco, P.J.; Garganta, J.; Costa, V. T.; Mesquita, I. Ensino-aprendizagem e treinamento dos comportamentos tático-técnicos no futebol. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte. São Paulo. Vol. 9. Num. 2. 2010. p. 41-61.

-Costa, L.C.A.; Nascimento, J.V. O ensino da técnica e da tática: novas abordagens metodológicas. Revista da Educação Física. Maringá. Vol. 15. Num. 2. 2004. p. 49-56.

-Da Silva, B.R.N.; Thiengo, C.R.; Talamoni, G.A.; Lima R.M.; Costa, I.T. Desempenho tático de jogadores sub-15 do São Paulo Futebol Clube a partir do teste fut-sat. Educación Física y Deporte. Vol. 34. Num. 1. 2015. p. 181-199.

-French, K. E.; Werner, P. H.; Taylor, K.; Hussey, K.; Jones, J. The effects of a 6-week unit of tactical, skill, or combined tactical and skill instruction on badminton performance of ninth-grade students. Journal of Teaching in Physical Education. Vol. 15. Num. 4. 1996. p. 439-463.

-Garganta, J. Analisar o jogo nos Jogos Desportivos Coletivos: uma preocupação comum ao treinador e ao investigador. Revista Horizonte. Lisboa. Vol. 14. Num. 83. 1998. p. 7-14.

-Giacomini, D.S.; Soares, V.O.; Santos, H.F.; Matias, C.J.; Greco, P.J. O conhecimento tático declarativo e processual em jogadores de futebol de diferentes escalões. Motricidade. Vol. 7. Num. 1. 2011. p. 43-53.

-Giacomini, D.S.; Silva, E.G.; Greco, P.J. Comparação do conhecimento tático declarativo de jogadores de futebol de diferentes categorias e posições. Revista Brasileira Ciência e Esporte. Brasília. Vol. 33. Num. 2. 2011. p. 445-463.

-Mangas, C. J. Conhecimento declarativo no futebol: estudo comparativo em praticantes federados e não-federados, do escalão de sub-14. Dissertação de Mestrado. UP. Porto. 1999.

-Miragaia, C.M.P. Conhecimento Declarativo e Tomada de Decisão em Futebol: Estudo comparativo da exactidão e do tempo de resposta de Futebolistas Seniores pertencentes a Equipas da I, II Liga e 2ª Divisão "B". Dissertação de Mestrado. Universidade do Porto. Porto. 2001.

-Moreira, P.D.; Soares, V.O.V.; Praça, G.M.; Matias, C.J.A.S.; Greco, P.J. Conhecimento tático declarativo em jogadores de futebol Sub-14e Sub-15. Revista Kinesis. Santa Maria. Vol. 2. Num. 32. 2014. p. 87-99.

-Paoli, P.B.; Silva, C.D.; Soares, A.J.G. Tendência atual da detecção, seleção e formação de talentos no futebol brasileiro. Revista Brasileira de Futebol. Viçosa. Vol. 1. Num. 2. 2008. p. 38-52.

-Rodrigues, H.R.; Grunennvaldt, T.J. A imitação da intenção e as atividades ritmadas abrem espaço para uma criatividade quase desaparecida dos campos de futebol. Motrivivência. Vol. 28. Num. 49. 2016. p.176-194.

-Silva, M.V.; Greco, P.J. A influência dos métodos de ensino-aprendizagem-treinamento no desenvolvimento da inteligência e criatividade tática em atletas de futsal. Revista Brasileira de Educação Física e Esportes. São Paulo. Vol. 23. Num. 3. 2009. p. 297-307.

-Tani, G.O.; Bento, J.O.; Petersen, R.D.S. Pedagogia do Desporto. Rio de Janeiro. Guanabara Koogan. 2006. p. 284-298.

-Ward, P.; Williams, A. M. Perceptual and cognitive skill development in soccer: the multidimensional nature of expert performance. Journal of Sport and Exercise Psychology. Vol. 25. Num. 1. 2003. p. 93-111.

Published
2018-11-18
How to Cite
Magalhães, G. M., Lavorato, V. N., Carvalho, F. M., & Silva, D. C. (2018). Influence of two learning environments on the declarative tactical knowledge of football players of the sub-12 category. RBFF - Brazilian Journal of Futsal and Football, 10(39), 498-503. Retrieved from https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/633
Section
Articles: Special Edition

Most read articles by the same author(s)