Cognitive aspects of influence in the learning of futsal

  • Edenilson Hebert Programa de Pós Graduação Lato Sensu da Universidade Gama Filho em Futebol e Futsal. Graduado em Licenciatura Plena em Educação Fí­sica - UNISUL
  • Joni Luiz Trichês dos Santos Programa de Pós Graduação Lato Sensu da Universidade Gama Filho em Futebol e Futsal. Graduado em Bacharelado em Educação Fí­sica - UNESC
Keywords: Futsal, Cognitive aspects, Learning

Abstract

The game of soccer has become increasingly attractive and competitive, requiring its practitioners an optimal level of performance in relation to cognitive, psychological, physical and motor, to solve more complex problems, and various unpredictable situations during the game . Therefore, the purposeof this study is to examine the influence of cognitive learning of futsal. The methodology used was the systematic review, based on original studies, using methods previously defined and clear to identify, select and critically evaluate research relevant.The results indicate the importance of high levels of cognitive aspects of futsal in the EAT, leading to new questions as the influence of process (formal or incidental) to acquire knowledge and dichotomy in presenting the work of isolated technical training of tactical training . In conclusion, the cognitive aspects should be prioritized since the initiation of sports and worked through methods that give the opportunity for learning through play experiences, so that the athlete's decision making during the unpredictability of the game is always fast and efficient.

References

-Bayer, C. La enseñanza de los juegos deportivos colectivos. Barcelona. Hispano-Europea. 1986.

-Bergius, R. Processos Cognitivos. In: Dorsch, F. (Org.). Dicionário de psicologia. 5ª edição. Barcelona. Espanha. Editora Herder. 1985.

-Campos, R.S. Estudo comparativo das habilidades motoras e cognitivas em praticantes de futebol de diferentes locais de prática. Dissertação Mestrado em Educação Física. Universidade Federal do Paraná. Curitiba. 2004.

-Confederação Brasileira de Futebol de Salão, Regras do Futsal. Disponível em: www.cbfs.com.br. Acesso em: 17 set. 2010.

-Corrêa, U.C.; Silva, A.S.; Paroli, R. Efeitos de diferentes métodos de ensino na aprendizagem do futebol de salão. Motriz, Rio Claro. Vol. 10. Núm. 2. p. 79-88. 2004.

-Costa, C.F. Futsal: aprenda a ensinar. 2ª edição. Florianópolis. Visual Books. 2003.

-Costa, C.F. Futsal: aprenda a ensinar. 2ed. Florianópolis: Visual Books, 2007.

-Costa, V.T.; Greco, P.J.; Souza, P.R.C. Proposta de avaliação para comparação do nível de conhecimento tático no futsal em escolas e clubes. Minas Gerais. Brasil. 2000. Disponível em: http://www.eeffto.ufmg.br/pablo/arquivos/conhecimentotatico.pdf. Acessado 15/08/2010.

-Garganta, J. Para uma teoria dos Jogos Desportivos Colectivos. In: O ensino dos Jogos Desportivos, Amândio, G. J.O. (Eds.). CEJD/ FCDEF-UP. Portugal. p. 11-25. 1995.

-Garganta, J. Para uma teoria dos jogos desportivos coletivos. In: Graça, A.; Oliveira, J. O Ensino dos jogos desportivos. Porto. Rainho e Neves. p. 11-25. 1998.

-Garganta, J.M. O treinamento da tática e da técnica nos jogos desportivos à luz do compromisso cognição-ação. In Barbanti, V.J.; Esporte e Atividade Física. São Paulo. Manole. 2002.

-Garganta, J.M. O ensino dos jogos desportivos coletivos. Porto Alegre. Perspectivas e Tendências. 1998.

-Garganta, J.; Pinto, J. O ensino do futebol. In: Graça, A.; Oliveira, J. (Ed.) O ensino dos jogos desportivos. Porto. Centro de Estudos dos Jogos Desportivos. 1998.

-Graça, A.S.; Mesquita, L.R. A investigação sobre o ensino dos jogos desportivos: ensinar e aprender as habilidades básicas do jogo. Revista Portuguesa ciências do desporto, Portugal. Vol. 2. Núm. 5. p. 67-79. 2002.

-Greboggy, D.L.; Souza, L.P.; Tkac, C.M. Inteligência tática em escolares praticantes de futsal da cidade de Curitiba. Curitiba. Brasil. Disponível em: http://www2.ufrgs.br/xiipalops/Problemas/1008285_8_1356.pdf. Acesso em: 13 de Agosto de 2010.

-Greco, P.J. Métodos de ensino-aprendizagem-treinamento nos jogos esportivos coletivos. In: Garcia, E.S.; Lemos, K.L.M. (Org.). Temas atuais VI em Educação Física e esportes. Belo Horizonte. Health. p. 48-72. 2001.

-Greco, P.J. Sistematização do processo de ensino-aprendizagem-treinamento tático nos jogos esportivos coletivos. In: Greco, P.J.; Samulski, D.M.; Garcia, E. S.; Szmuchrowski, L. Temas atuais em Educação Física e esportes II. Belo Horizonte. Health. p. 44-56. 1997.

-Greco. P.J. Processos cognitivos: dependência e interação nos jogos esportivos coletivos. In: Silami, E.G.; Lemos, K.L.M. Temas Atuais VII em Educação Física e Esportes. Belo Horizonte. Saúde. p. 41-59. 2003.

-Greco, J.P. (Org.). Iniciação Esportiva Universal. Vol. 2. Metodologia da iniciação esportiva na escola e no clube. Belo Horizonte. Editora Universitária. UFMG. 1998.

-Greco, P.J.; Benda, R.N. Iniciação Esportiva Universal, Da aprendizagem motora ao treinamento técnico. Belo Horizonte. Editora Universitária UFMG. Vol. 1000. 1998.

-Greco, P.J.; Chagas, M.H. Considerações teóricas da tática nos jogos esportivos. Revista Paulista de Educação Física. São Paulo, Vol. 6. Núm. 2. 47-58. 1992.

-Greco, P.J.; Silva, M.V. A influência dos métodos de ensino-aprendizagem treinamento no desenvolvimento da inteligência e criatividade tática em atletas de futsal. Revista Brasileira educação física e esporte. São Paulo. Vol. 23. Núm. 3. p. 297-307. 2009.

-Greco, P.J.; Souza, P.R.C. Conhecimento tático no futsal: um estudo comparativo. Minas Gerais, 2000. Disponível em: http://www.eeffto.ufmg.br/pablo/arquivos/pabloramon2.pdf. Acessado 12/09/ 2010.

-Júnior, D.R.; Silva, T.A.F. Iniciação nas modalidades esportivas coletivas: a importância da dimensão tática. Revista Mackenzie educação física e esporte. Vol. 4. p. 71-93. 2005.

-Kröger, C.H.; Roth, K. Escola da bola: Um ABC para iniciantes. São Paulo. Phorte, 2002.

-Liberali, R. Metodologia Científica Prática: um saber-fazer competente da saúde à educação. Florianópolis. 2008.

-Lucena, R. Futsal e a iniciação. 4 edição. Rio de Janeiro. Sprint. 2000.

-Mesquita, I. Modelação no treino das habilidades técnicas nos jogos desportivos. In: Garganta, J. (Ed.). Horizonte e órbitas no treino dos jogos desportivos. Porto. Converge Artes Gráficas. p.73-89. 2000.

-Moreira, V.J.P. Aspectos cognitivos inerentes a prática esportiva. 2006. Disponível em: http://www.fundacaohantipof.mg.gov.br/pdf/tabloid_valmo1.pdf. Acessado 28/06/2010.

-Neves, R.L.R.; Ramos, A.M. Iniciação Esportiva e a Especialização Precoce à Luz da Teoria da Complexidade: Notas Introdutórias. Tocantins. Brasil. 2008.

-Saad, M.A. Estruturação das sessões de treinamento técnico-tático nos escalões de formação do futsal. Dissertação Mestrado em Educação Física. Centro de Educação Física e Desporto. Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis. 2002.

-Santana, W.C. Futsal: apontamentos pedagógicos na iniciação e na especialização. Campinas. Autores Associados. 2004.

-Santana, W.C. Uma proposta pedagógica para o futsal na infância. 2005. Disponível em: <http://www.pedagogiadofutsal.com.br/texto_029.htm>. Acessado em 07/10/2010.

Published
2012-01-25
How to Cite
Hebert, E., & Santos, J. L. T. dos. (2012). Cognitive aspects of influence in the learning of futsal. RBFF - Brazilian Journal of Futsal and Football, 2(6). Retrieved from https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/63
Section
Scientific Articles - Original