The methodologies of tactical teaching-learning in football schools in Montes Claros-MG
Abstract
Football bases its teaching strategy without mastery of motor skills, that is, running, jumping, among others, and technical skills, passing, finishing, receiving, among others. Football schools have become very common nowadays, in almost every city in Brazil there are at least one. The objective of the study is the development of cognitive processes, as well as the development of cognitive processes, the development of cognitive processes, the development of methodology of their own reality (Filgueira and Greco, 2008). The study sought to identify, discuss and compare as methodologies teaching tactics in football choices in Montes Claros-MG. Using an interview as a research tool, four interviewers were interviewed in Montes Claros-MG, with average duration of 8:25 minutes. Where it was found as coaches adopt as methodologies more cited at present in the literature, it was also identified that their choices are similar. It was recommended for future research to investigate how these methodologies are what is the number of coaches analyzed and correlating their performance with the coach's instructional system and methodologies.
References
-Campos, R. S. Estudo comparativo das habilidades motoras e cognitivas em praticantes de futebol de diferentes locais de prática. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal do Paraná.Curitiba.2004.
-Carasin, R. V. Reverdito, R. S.; Greboggy, D. L.; Afonso, A. A.; Scaglia, A. J. Modelo de jogo e processo de ensino no futebol: princípios globais e específicos. Revista Movimento. Vol. 17. Núm. 3. p. 133-152. 2011.
-Carvalho, F. A. Análise da estruturação técnico-tático das sessões de treinamento na categoria sub-13do futsal. Monografia. Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis. 2012.
-Cossio-Bolaños, M. A.; Pascoal, E. H. F.; Paes, R. R.; De Arruda, M. Métodos de ensino nos jogos esportivos. Revista Movimento & Percepção. Espírito Santo do Pinhal-SP. Vol. 10. Núm. 15. 2009.
-Costa, I.; Greco, P.; Garganta, J.; Costa, V.; Mesquita, I. Ensino-aprendizagem e treinamento dos comportamentos tático-técnicos no futebol. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte. Vol. 9. Núm. 2. p. 41-61. 2010.
-Costa, I. T.; Garganta, J.; Greco, P. J.; Mesquisa, I.; Muller, E. Relação entre a dimensão do campo de jogo e os comportamentos táticos do jogador de futebol. Rev. Bras. Educ. Fís. Esporte, São Paulo. Vol. 25. Num. 1. p. 79-96. 2011.
-Da Costa, L. C. A.; Do Nascimento, J. V. O ensino da técnica e da tática: novas abordagens metodológicas. Revista da Educação Física/UEM. Vol. 15. Núm. 2. p. 49-56. 2004.
-Da Costa, I. T.; Samulski, D. M.; Da Costa, V. T. Análise do perfil de liderança dos treinadores das categorias de base do futebol brasileiro. Rev. bras. Educ. Fís. Esporte, São Paulo. Vol. 23. Núm. 3. p. 185-94. 2009.
-De Britto Junior, A. F.; Feres Junior, N. A utilização da entrevista em trabalhos científicos. Revista Evidência. Araxá-MG. Vol. 7. Núm. 7. p. 237-250. 2011.
-Ferreira, R. B.; Paoli, P. B.; Costa, F. R. Proposta de “scout” táticos para o futebol. Revista Digital Educación Física y Deportes. Vol. 12. Núm. 118. p. 1-13. 2008.
-Fett, M. K. iniciação no futebol: método analítico versus método global. Monografia. Universidade Federal Rio Grande do Sul. Porto Alegre. 2012.
-Filgueira, F. M.; Greco, P. J. Futebol: um estudo sobre a capacidade tática no processo de ensino-aprendizagem-treinamento. Rev Bras Futebol. Vol. 1. Núm. 2. p. 53-65. 2008.
-Garganta, J. Atrás do palco, nas oficinas do Futebol. In J. Garganta, J. Oliveira.; M. Murad (Orgs.), Futebol de muitas cores e sabores. Reflexões em torno do desporto mais popular do mundo p. 227-234. Porto. Campo das Letras. 2004.
-Oliveira, J. F. Análise da evolução dos sistemas de jogo no futebol, a nível mundial e brasileiro. T.C.C. Graduação em Educação Física. Instituto de Biociências, Universidade Estadual Paulista. Rio Claro. 1994.
-Pasquarelli, B. N.; Souza, V. A. F. A.; Stangarelli, L. C. R. Os jogos com campo reduzido no futebol. Revista Brasileira Futebol. Vol. 3. Núm. 2. p. 02-27. 2010.
-Ramos, A. M.; Neves, R. L. R. A iniciação esportiva e a especialização precoce à luz da teoria da complexidade: nota introdutória. Revista Pensar a Prática. Vol. 11. Núm. 1. p. 1-8. 2008.
-Santos, R. M. M.; Dias, C. M. M. C.; Da Silva, J. M. G.; Da Costa, I. T. A superfície de jogo influenciar o desempenho tático de jogadores de futebol?. Revista Educação Física/UEM. Vol. 24. Núm. 2. p. 247-252, 2. 2013.
-Silva, M. V.; Greco, P. J. A influência dos métodos de ensino-aprendizagem-treinamento no desenvolvimento da inteligência e criatividade tática em atletas de futsal. Revista Bras. Educ. Fís. Esporte. São Paulo. Vol. 23. Núm. 3. p. 297-307. 2009.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).