The motivational factors at futsal: study held with children of a futsal social project in the municipality of Lindolfo Collor-RS
Abstract
The present study has analyzed the motivational factors which make children practice futsal in a social project in the municipality of Lindolfo Collor-RS, aiming at evaluating how ten-year-old children feel motivated during their introduction into Futsal, investigating what makes them look for and attend a futsal school, identifying which factors influence them to practice futsal and understanding how children are motivated by this sport. In order to make this study, a cross-sectional and descriptive quantitative approach was used. The sample was comprised of 16 male students aged 10 ± 0.34 who were taking part of a futsal social project in the city of Lindolfo Collor-RS. The Motivation Inventory for Sports (Gaya e Cardoso, 1998) was used as a measuring tool and included 19 questions, sub-divided into three categories: sport competence, health and friendship/leisure. In the present study, differences have been verified in the motivational factors connected to the practice of futsal. With that information in mind, as well as by seeing that the health category was the main reason why children practice futsal, while sport competence and friendship/leisure were the secondary reasons, we have come to the conclusion that the results for the mean and standard deviation were 2.77 ± 0.43 for the health category, 2.75 ± 0.51 for the sport competence category, and 2.7 ± 0.46 for the friendship category.
References
-Alves, F. R. Fatores motivacionais para a prática de futsal em adolescentes entre 11 e 17 anos. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 7. Num. 27. 2015. p. 579-585.Disponível em: <http://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/389>
-Balbinotti, M. A. A.; Barbosa, M. L. L.; Balbinotti, C. A. A.; Saldanha, R. P.; Mazo, J. Z. Motivação à prática regular de atividades físicas e esportivas: um estudo comparativo entre estudantes com sobrepeso, obesos e eutróficos. Revista de educação física. Vol. 17. Num. 3. 2011. p. 384-394.
-Balbinotti, M. A. A.; Barbosa, M. L. L.; Balbinotti, C. A. A.; Saldanha, R. P.; Mazo, J. Z. O prazer na prática de atividades físicas e esportivas na adolescência: um estudo comparativo entre os sexos. Coleç. Pesqui. Educ. Fís. Vol. 9. Num. 2. 2010. p. 197-202.
-Becker Junior, B. Psicologia aplicada à criança no esporte. Novo Hamburgo. 2000. p. 15-19.
-Bento, J. A criança no treino e desporto de rendimento. Revista Kinesis. Vol. 5. Num. 1. 1989. p. 9-35.
-Borsari, J, R; Mesquita, C, P. Futebol de campo -futebol de salão. Vol. 3. 1975. p. 87.
-Braghirolli, E. M.; Bisi, G. P.; Rizzon, L. A.; Nicoletto, U. Psicologia geral. 21ªedição. Porto Alegre. Vozes. 2001.
-Brown, W.;Brown, P. Children, physical activity and better health. Achper healthy lifestyles journal. Vol. 43. 1996. p. 19-24.
-Campos, F.; Alfonsi, D. Futebol objeto. Vol. 1. 2014. p. 264.
-Confederação Brasileira de Futebol de Salão –Futsal. O esporte da bola pesada que virou uma paixão. Disponível em: http://www.cbfs.com.br/2015/futsal/origem/index.html. Acesso em:06/10/2016.
-Gallahue, D.; Ozmun, J. Compreendendo o desenvolvimento motor de bebês, crianças, adolescentes e adultos. 2ªedição. Phorte. 2003.
-Gaya, A.; Cardoso, M. Os fatores motivacionais para a prática desportiva e suas relações com o sexo, idade e níveis de desempenho desportivo. Revista perfil. Vol. 2. Num. 1. 1998. p. 40-52.
-Interdonato, G. C. Fatores motivacionais de atletas para a prática esportiva. Revista de educação física Unesp. Vol. 14. Num. 1. 2008. p. 63-66.
-Junior, J. C. S.; Silva, D.C.; Costa, G.C.T. Motivação para prática de atividade física: o caso de agentes penitenciários da grande Belo Horizonte. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 6. Num. 20. 2014. p. 119-125. Disponível em: <http://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/256/224>
-Lorenzi, G.; Voser, R.C.; Hernandez, J.A.E.; A motivação para a prática do futebol de crianças com idade entre 09 a 12 anos. Revista digital de Buenos Aires. 2011. Vol. 155.
-Nahas, Markus V. Atividade física, saúde e qualidade de vida: conceitos e sugestões para um estilo de vida ativo. Londrina. 4ªedição. 2006. p. 139.
-Nuñez, P. R. M.; Picada, F. S. L.; Schulz, S. T.; Habitante, C. A.; Silva, J. V. P. Motivos que levam adolescentes a praticarem futsal. Revista da faculdade de educação física da Unicamp. Campinas. Vol. 6. Num. 1. 2008. p. 67-78.
-Paim, M. C. C.; Pereira E.F. Fatores motivacionais dos adolescentes para a prática de capoeira na escola. Rio Claro. Motriz. Vol. 10. Num. 3. 2004. p. 159-166.
-Paim, M. C. C. Fatores motivacionais e desempenho no futebol. Revista de educação física Uem. Vol. 12. Num. 2. 2001a. p. 73-79.
-Paim, M. C. C. Motivos que levam adolescentes a praticar o futebol. Revista digital Buenos Aires. Ano7. Num. 43. 2001b. p. 1-7.
-Pangrazi, R. Promoting physical activity for youth. Achper healthy lifestyles journal. Vol. 47. 2000. p. 18-21.
-Pinto, S. A.; Costa, G. C. T. Motivação dos praticantes de Taekwondo: estudo realizado em academias de Belo Horizonte. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 7. Num. 27. 2015. p. 495-504. Disponível em: <http://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/309>
-Pujals, C.; Vieira, L. F. Análise dos fatores psicológicos que interferem no comportamento dos atletas de futebol de campo. Revista de educação física/Uem. Maringá. Vol. 13. Num. 1. 2002. p. 89-97.
-Reverdito, R. S.; Scaglia, A. J.; Montanger, P.C. Pedagogia do esporte: aspectos conceituais da competição e estudos aplicados. São Paulo. 2013. p. 21-58.
-Santos, M. A. G. N.; Manoel, R.V. Fatores motivacionais na prática do futebol. Revista Hórus. Vol. 4. Num. 2. 2010. p. 220-230.
-Samulski, D. Psicologia do esporte: teoria e aplicação prática. Imprensa universitária/UFMG. Belo Horizonte. 1995.
-Scalon, R. M.; Becker, J. R. B.; Brauner, M. R. G. Fatores motivacionais que influem na aderência dos programas de iniciação desportiva pela criança. Revista Perfil. Vol. 3. Num. 3. 1999. p. 51-61.
-Tani, G. A criança no esporte: implicações da iniciação esportiva precoce. In: Krebs, R.J. Desenvolvimento infantil em contexto. Florianópolis. 2001. p. 101-113.
-Voser, R. D. C.; Moreira, C. M.; Voser, P. E. G.; Hernandez, J. A. E. A motivação para prática do futsal: um estudo com atletas na faixa etária entre 13 a 18 anos. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 8. Num. 28. 2016. p. 39-45. Disponível em: <http://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/384>
-Voser, R. D. C.; Hernadez, J. A. E.; Ortiz, L. F. R.; Voser, P. E. G. A motivação para a prática do futsal: comparação entre atletas federados do sexo masculino e feminino. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 6. Num. 21. 2014. p. 196-201.Disponível em: <http://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/287/234>
-Weinberg, R, S.; Gould, D. Fundamentos da psicologia do esporte e do exercício. Porto Alegre. Vol. 2. 2001. p. 71-75.
-Weinberg, R, S.; Gould, D. Foundations of sport and exercise psychology. Champaign. Human kinetics, 1999.
-Zanetti, M.C; Lavoura, T.N; Machado, A. A. Motivação no esporte infanto juvenil. Revista daFaculdade de Educação Física, Campinas, Vol. 6. Especial. p. 438-447. 2008.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).