Futsal rule: an analysis in the light of fiorin teachings on argumentation

  • Gilson Batista Machado Faculdade Presidente Antônio Carlos de Uberlândia, Uberlândia-MG.
  • Eduardo Henrique Rosa Santos Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Uberlândia-MG.
  • Lyvia Fernanda Leal Faculdade Presidente Antônio Carlos de Uberlândia, Uberlândia-MG.
  • Petuccia Fagundes Brunelli Faculdade Presidente Antônio Carlos de Uberlândia, Uberlândia-MG.
  • Simone Cléa Santos Miyoshi Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Uberlândia-MG.
Keywords: Futsal rules, Speech analysis, Argumentation

Abstract

The present article sought to analyze one of the paragraphs referring to a specific rule of the Futsal, because it carries out different controversies regarding the different interpretations of its statement. The paper seeks to focus on Discourse Analysis, more specifically in Fiorin's (2017) studies of argumentation and the theoretical compilations of Fiorin (2016a and 2016b), Brait (2006), Grice (1975), about the arguments in the enunciation and the possible effects of meanings arising from the subjectivity of the enunciate, as well as the analysis of categories: logical, semantic and pragmatic inferences in the constitution of discourse argumentation.

Author Biographies

Gilson Batista Machado, Faculdade Presidente Antônio Carlos de Uberlândia, Uberlândia-MG.

Professor do curso de Educação Fí­sica na Faculdade Presidente Antônio Carlos de Uberlândia, Uberlândia-MG, Brasil.

Doutorando na Faculdade de Educação da Universidade Federal de Uberlândia, MG.

Eduardo Henrique Rosa Santos, Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Uberlândia-MG.

Professor no curso de Educação Fí­sica da Universidade Federal de Uberlândia. MG.

Lyvia Fernanda Leal, Faculdade Presidente Antônio Carlos de Uberlândia, Uberlândia-MG.

Professora do curso de Educação Fí­sica na Faculdade Presidente Antônio Carlos de Uberlândia, Uberlândia-MG, Brasil.

Petuccia Fagundes Brunelli, Faculdade Presidente Antônio Carlos de Uberlândia, Uberlândia-MG.

Professora do curso de Educação Fí­sica na Faculdade Presidente Antônio Carlos de Uberlândia, Uberlândia-MG, Brasil.

Simone Cléa Santos Miyoshi, Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Uberlândia-MG.

Doutoranda na linha de História e Historiografia da Educação, no Programa de pós graduação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Uberlândia.

Pesquisa História da Educação, História da cultura e Arte, bem como as temáticas que circudam essa área, como a formação cultural brasileira, formação de leitores e representações culturais em diversos suportes artisticos e lingusiticos.

References

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Published
2018-11-17
How to Cite
Machado, G. B., Santos, E. H. R., Leal, L. F., Brunelli, P. F., & Miyoshi, S. C. S. (2018). Futsal rule: an analysis in the light of fiorin teachings on argumentation. RBFF - Brazilian Journal of Futsal and Football, 10(39), 439-444. Retrieved from https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/610
Section
Articles: Special Edition