Neuer vs. Romero: technical-tactical comparison between the goalkeepers of the finalists of the FIFA World Cup 2014
Abstract
This study aims to compare the interventions, technical and tactical, made by the finalists goalkeepers in the World Cup 2014, during the knockout stages in order to compare both goalkeepers of the two teams that made to the final (Germany and Argentina) against each other as well against other opponents, besides checking the average of the goalkeepers actions were observed for understanding of the position itself. The project divided the actions of goalkeepers in: offensive and defensive actions and the earlier interventions of the goalkeepers, provided by the opponents and teammates. The Results were: a) to understand the goalkeeper position considering the average by 43.3% of the actions, with 79% of offensive actions and 21% of defensive actions; b) comparison between goalkeeper has a higher number of actions per game, and passing using the feet is the most action used, pointing that the Argentine goalkeeper had a lowest number of actions comparing with other adversaries and a higher use of launching. It follows that the German goalkeeper was more effective in his actions, but missed more often than the argentine goalkeeper, whose failed to choose launching as his main technique of putting the ball back in the game.
References
-Bergo, F. P. G.; Anido, R.; Barros, R. M. L.; Cunha, S. A.; Freire, J. B. Software para análise topológica de ações no futebol. Anais do Simpósio Internacional de Ciências do Esporte. São Caetano do Sul-SP.CELAFISCS. 1998. p. 21-9.
-Carlesso, R. A. Manual de Treinamento do Goleiro. Rio do janeiro. Palestra Edições. 1981.
-Domingues, A. Goleiro 100 segredos. 20ªedição. Curitiba. Verbo. 1997.
-Duarte, J. G. S.; Añon, I. C.; Scaglia, A. J. Análise dos dados táticos e técnicos feitos pelos goleiros na Supercopa da Espanha. IV Congresso de Iniciação Científica, Faculdade de Educação Física da Unicamp.2012.
-Ferreira, R. M. Analise das intervenções técnico-táticas do goleiro: Um estudo de caso em jogos de uma equipe profissional da série A3 do campeonato paulista de futebol. TCC de Graduação em Educação Física. Universidade Estadual de Campinas. Campinas. 2011.
-Fradua, L.; Zubillaga, A.; Caro, Ó.; Fernández-García, Á. I.; Ruiz-Ruiz, C.; Ruiz Tenga, A. Designing small-sided games for training tactical aspects in soccer: Extrapolating pitch sizes from full-size professional matches. Journal of Sports Sciences. Vol. 6.Núm. 31. p. 573-581. 2013.
-Gallo, C. R.; Zamai, C. A.; Vendite, L.; Libardi, C. Análise das ações defensivas e ofensivas, e perfil metabólico da atividade do goleiro de futebol profissional. Conexões. Campinas. Vol. 8. Núm. 1. p. 16-37. 2010.
-Garganta, J. Tactical modelling in soccer. A study about the attack organisatin in top lever soccer teams. Tese Doutorado em Educação Física. Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física. Universidade do Porto. 1997.
-Garganta, J. A análise da performance nos jogos desportivos.: Revisão acerca da análise do jogo. Revista Portuguesa de Ciências do Desporto. Porto. Vol. 1. Núm. 1. p. 57-64. 2001.
-Gomes, F. V. A influência do treinamento de força nos níveis de impulsão horizontal e vertical em goleiros de futebol de campo na fase da adolescência. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 3. Núm. 7. 2011. p. 67-71. Disponível em: <http://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/78/72>
-Guimarães, M. B.; Caldas, G. S. F.; Lima, R. C.; Paoli, P. B. As Posições do Futebol e Suas Especificidades. Revista Brasileira de Futebol. Viçosa. Vol. 2. Núm. 7. p. 71-83. 2014.
-Lopes, R. O scoutingem futebol. Importância atribuída pelos treinadores à forma e ao conteúdo da observação ao adversário. Monografia Licenciatura em Educação Física. Faculdade de Ciências do Desporto e de Educação Física. Universidade do Porto. 2005.
-Maier, S. Aprenda com o maior goleiro do mundo. Rio de Janeiro. Tecnoprint. 1981.
-Marques Filho, C. V.; Schmitz Filho, A. G.; Ribas, J. F. M.; Bettega, O. B. O goleiro de futebol: uma visão a partir da Praxiologia Motriz. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. Edição Especial: Pedagogia do Esporte. São Paulo. Vol. 9. Núm. 35. p. 406-415. 2007.
-Pereira, A. Análise do jogo em futebol. Estudos comparativos de indicadores quantitativos da equipa do F. C. Porto, Época 99/00 e Época 00/01 1ª volta. Monografia Licenciatura em Educação Física. Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física. Universidade do Porto. 2001.
-Souza, W. C.; Souza, W. B.; David, L. M.; Robles, A. R.; Mascarenhas, L. P.; Grzelczak, M. T. Requisitos e Evolução da Preparação do Goleiro.EFDportes.com, Revista Digital. Buenos Aires. Ano 18. Núm. 183. 2013. Disponível em: <http://www.efdeportes.com/efd183/evolucao-da-preparacao-de-goleiro.htm>. Acesso em: 04/12/2016.
-Thomas, J. R.; Nelson, J. K.; Silverman, S. J. Métodos de pesquisa em atividade física. 5ªedição. Porto Alegre. Artmed. 2007.
-Vendite, L. L.; Moraes, A. C.; Vendite, C. C. Scout no futebol: uma análise estatística. Conexões. Campinas. Vol. 1. Núm. 2. p. 115-224. 2003.
-Vieira, F. B. Avaliação da Performance do Goleiro de Futebol: Uma análise com ênfase no scout. TCC de Bacharelado em Educação Física. Faculdade de Educação Física. Universidade Estadual de Campinas. 2009.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).