Comparative between football 7-a-side and football 11-a-side: quantity and frequency of actions performed by goalkeepers

  • Lucas Ometto Bezerra Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ), Rio de Janeiro-RJ, Brasil.
  • Fabio Sabino Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ), Rio de Janeiro-RJ, Brasil.
  • Victor Hugo Germano Ferreira Faculdade de Desporto da Universidade do Porto (FADE-UP), Porto, Portugal.
  • Fabrí­cio Vieira Vasconcellos Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ), Rio de Janeiro-RJ, Brasil.
Keywords: Football, Motor learning, Training methodology, Goalkeeper training

Abstract

Introduction: Much research has been done on the pedagogy of soccer, evidencing the technical aspects and principles of tactics related to this sport, however, studies conducted with goalkeepers often refer only to biological or technical aspects, leaving aside technical tactical aspects that occur during the game. Objective: identify differences between the total frequency of actions of goalkeeper in Football 7-a- side (U-13) and Football 11-a- side (categories U-13, U-15, U-17 and U-20). Materials and methods 35 games were analyzed, 7 of each category. 70 goalkeepers from teams of first league in in Rio de Janeiro state participated on the study. it was developed a scouting model to account the technical actions for the defense of goalkeepers. The data obtained in the scouting were transported to a spreadsheet to facilitate the interpretation of the frequency of actions. Results: as a main result, it may be noted that the football 11-a- side (U-13 → 0,12 actions per minute; U-15 → 0,11 actions per minute; U-17 → 0,10 actions per minute; U-20 → 0,07 actions per minute) had a lower frequency of actions than the football 7-a- side (category U-13 → 0,41 actions per minute). Conclusion: we could conclude that Football 7-a- side can be considered as an effective alternative for the development of specific motor skills of goalkeepers due to a higher incidence in the number of technical actions compared to football 11-a- side.

References

-Abelha, J. B. L. Treinamento de goleiro: técnico e físico. Incone. 1999.

-Barbanti, V. J. Formação de esportistas. Manole. 2005.

-Bertrand, Y.; Guillemet, P.; Matos, D. Organizações: uma abordagem sistémica. 1994.

-Castelo, J. Futebol. Organizaçao dinámica do jogo. Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologías. Lisboa. 2009.

-Costa, I.; e colaboradores. Ensino-aprendizagem e treinamento dos comportamentos tático-técnicos no futebol. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte. Vol. 9. Núm. 2. 2011.

-Damásio, L.; Serpa, S. O treinador no desporto infanto-juvenil. Revista Treino Desportivo. Vol. 3. p. 41-44. 2000.

-De Oliveira, V.; Paes, R. R. A pedagogia da iniciação esportiva: um estudo sobre o ensino dos jogos desportivos coletivos. 2004.

-De À Vila Gonçalves, G.; De Oliveira Nogueira, R. M. O Treinamento Específico para Goleiros de Futebol: uma proposta de macrociclo. Estudos. Vol. 33. Núm. 4. p. 531-543. 2006.

-Desportivas, D. A. S. C.; Portugal, P. O. M. J. E. Para Uma Teoria Da Competição Desportiva Para Crianças E Jovens. 2007.

-Ferreira, A. Da iniciação ao alto nível: um percurso para (re) pensar. Revista Treino Desportivo. Vol. 9. 2000.

-Figueira, F. M.; Greco, P. J. Futebol: um estudo sobre a capacidade tática no processo de ensino-aprendizagem-treinamento. Revista Brasileira de Futebol. Vol. 1. Núm. 2. p. 53-65. 2013.

-Garcia, J. D.-C.; e colaboradores. Quantification and Analysis of Offensive Situations in Different Formats of Sided Games In Soccer. Journal of human kinetics. Vol. 44. Núm. 1. p. 193-201. 2014.

-Garganta, J. Competências no ensino e treino de jovens futebolistas. EF Deportes Revista Digital. 2002.

-Giulianotti, R.; Brant, W. N. C.; Oliveira Nunes, M. Sociologia do futebol: dimensões históricas e socioculturais do esporte das multidões. Nova Alexandria. 2002.

-Greco, P. J.; Benda, R. N. Iniciação esportiva universal: da aprendizagem motora ao treinamento técnico. Belo Horizonte. UFMG. Vol. 1. p. 230. 1998.

-Junior, A. B.; Galdino, M. L. O Lado Forte do Goleiro de Futebol. Revista Treinamento Desportivo. Vol. 9. Núm. 1. 2008.

-Marques, A. Crianças e adolescentes atletas: entre a escola e os centros de treino... entre os centros de treino e a escola. Seminário Internacional Treino de Jovens. Comunicações Apresentadas. p. 17-30. 1999.

-Owen, A.; Twist, C.; Ford, P. Small-sided games: the physiological and technical effect of altering pitch size and player numbers. Insight. Vol. 7. Núm. 2. p. 50-53. 2004.

-Owen, A. L.; e colaboradores. Heart rate responses and technical comparison between small-vs. large-sided games in elite professional soccer. The Journal of Strength & Conditioning Research. Vol. 25. Núm. 8. p. 2104-2110. 2011.

-Piqueras, P. G.; Vallet, C. C. Entrenamiento Integrado del portero de Fútbol a través de sus acciones técnico tácticas ofensivas. Portal Fitness. 2006.

-Seabra, A.; Maia, J. A.; Garganta, R. Crescimento, maturação, aptidão física, força explosiva e habilidades motoras específicas. Estudo em jovens futebolistas e não futebolistas do sexo masculino dos 12 aos 16 anos de idade. Revista Portuguesa de Ciências do Desporto. Vol. 1. Núm. 2. p. 22-35. 2001.

-Zaichkowsky, L. D.; Zaichkowsky, L. B.; Martinek, T. J. Growth and development: The child and physical activity. Mosby Inc. 1980.

Published
2018-10-14
How to Cite
Bezerra, L. O., Sabino, F., Ferreira, V. H. G., & Vasconcellos, F. V. (2018). Comparative between football 7-a-side and football 11-a-side: quantity and frequency of actions performed by goalkeepers. RBFF - Brazilian Journal of Futsal and Football, 10(38), 300-306. Retrieved from https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/596
Section
Scientific Articles - Original