Effects of a futsal periodized program on physical fitness of female students of 13 and 14 years of age
Abstract
Physical fitness is characterized as a condition in which the individual possesses enough energy and vitality to perform daily tasks and participate in recreational activities without fatigue, and presents some components such as cardiorespiratory endurance and skeletal muscle fitness that are measurable. The objective of this study is to analyze the effects on the physical fitness of female students of full-time school from a periodic futsal program. The population was composed of 13 and 14 year-old female students divided into a control group and intervention group of two full-time school units in the city of Piracicaba-SP and were evaluated through neuromuscular tests according to PROESP (2016): a) sit and reach; b) abdominal resistance; c) horizontal jump; d) throttle of medicinebol; d) square; e) run of 20 meters; and jogging / walking for 6 minutes. The groups participated in 18 weeks of activities and were evaluated in the 1st and 18th week, and the control group did not have a periodized program and intervention group participated in a periodized program in the electives of these school units. At the end of this study, the intervention group showed a significant difference (p <0.05) in abdominal resistance, square test and 6-minute walk / walk tests in relation to the control group. Thus, it is concluded that this work proposal presented significant results and that periodized futsal work brought benefits in the physical fitness of adolescents 13 and 14 years of age participating in this program.
References
-Araujo, S. O jogo simbólico na criança cega. 2007. Disponível em: <http://www.bibliotecadigital.ufba.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=1890> Acessado em 25/03/2015.
-Ashby, B.M.; Heegaard, J.H. Role of arm motion in the standing long jump. Journaul of Biomechanics. Núm. 35. p. 1631-1637. 2002.
-Barbero Alvares, J.C.: Barbero Alvares, V. Relacion entre el consumo máximo de oxigênio y la capacidade para realizar ejercicio intermitente de alta intensidad em jugadores de futebol sala. Revista de Entrenamiento Deportivo. Vol.17. Núm. 2 p. 13-24. 2003.
-Böhme, M. T. S. O treinamento a longo prazo e o processo de detecção, seleção e promoção de talentos desportivos. Revista Brasileira de Ciências dos Esportes. Vol. 21. Núm. 2 / 3. p. 4-10. 2000.
-Charro, M. A.; e colaboradores. Manual de avaliação física. São Paulo. Phorte, 2010.
-Freire, J.B.; Scaglia, A.J. Educação como prática corporal. São Paulo. Scipione. 2009.
-Fuhrmann, M.; Panda, M.D.J.; Aptidão física relacionada à saúde e ao desempenho esportivo de escolares do Pibid/ Unicruz/educação física. Revista Biomotriz. Vol. 9. Núm. 1. 2015.
-Gaya, A.; Silva, G. Projeto Esporte Brasil. Manual de aplicação de medidas e testes, normas e critérios de avaliação. PROESP-BR. Porto Alegre. 2007.
-Glaner, M.F. Importância da aptidão física relacionada à saúde. Rev Bras Cineant Desemp Hum. Vol. 5. Núm. 2. p. 75-85. 2003.
-Guedes, D.P. Programas de controle do peso corporal: Atividade Física e Nutrição. Revista Mineira de Educação Física. Vol. 101. Núm. 1. p. 64-90. 2002.
-Guedes, D.P.; Guedes, J.E.R.P. Crescimento e composição corporal e desenvolvimento motor de crianças e adolescentes. São Paulo.Balieiro. 2002.
-Gomes, A.C. Treinamento Desportivo: Estruturação e Periodização. Porto Alegre. Artmed. 2002.
-Kremer, M.M.; Reichert. F.F.; Hallal, P.C. Intensidade e duração dos esforços físicos em aulas de Educação Física. Revista Saúde Pùblica. Vol. 46. Núm. 2. p. 320-326. 2012.
-Marques, K.C.; Silva. P.T.; Tornquist, D.; Muradas, R.; Shwanke, N. L.; Burgos, L.T.; Burgos, M.S. Programa de intervenção com exercícios físicos melhora indicadores de aptidão física relacionada à saúde e ao desempenho motor em escolares com sobrepeso e obesidade. CINERGIS. Ano 15. Vol. 15. Núm. 3. 2014.
-Martin, M.; Carl, K; Lehnertz, K. Manual de Teoria do treinamento. Phorte. 2008.
-Maziero, R.S.B. Intensidade e duração da atividade física durante as aulas de Educação física. Revista brasileira de ciência e movimento. suplemento especial. Vol. 22. Núm. 4. p. 117. 2015.
-Pellegrinotti, I. C.; Daniel, J. F.; Cielo, F. B. L.; Cavaglieri, C. R.; Neto, J. B.; Montebelo, M. I. L.; Cesar, M. C.; Análise da potência anaeróbia de jogadores de futebol de três categorias, por meio do “teste de velocidade para potência anaeróbia” (TVPA) do running-based anaerobic sprinttest (RAST). Arquivos em Movimento. Vol. 4. Núm. 2. 2008.
-Projeto Esporte Brasil. PROESP-BR. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. 2016. Disponível em:<http://www.ufgrs.br/esef/proesp-br> Acesso em: 27/06/2017.
-Pucci, L.F.S. A proposta da escola de tempo integral no Estado de São Paulo: novos desafios para a escola pública e para a formação de professores. Caderno de Pós-Graduação. Vol. 4. p. 75-83. 2012.
-São Paulo (Estado). Secretaria da Educação. Diretrizes do Programa Ensino Integral. São Paulo: SEE. 2012.
-Soares, J.A.P, Antunes, H.R.L; Santos Aguiar, A.C Prática desportiva e sucesso escolar de moças e rapazes no ensino secundário. Rev Bras Ciênc Esporte. Vol. 37. Núm. 1. p. 20-28. 2015.
-Silva, J.L.B.; Saraiva, A.R.; Monte Junior, G.C.; Portal, M.N.; Lima, J.R.P. Dantas, E.H.M. Qualidades físicas de escolares de 13 anos submetidos a formação esportiva tradicional. Fitness Performance Journal. Vol. 8. Núm. 6. p. 400-406. 2009.
-Vitor, A.L; Rossi, F.E.; Hirai, P.M; Silva, N.T; Vanderlei, F.M; Haddad, M.I.; Gonzaga, L.A.; Pastre, C.M.; Valenti, V.E.; Freitas JR, I.F.; Ferreira, C.; Vanderlei, L.C.M. Effects of a multidisciplinary program on autonomic modulation in overweight or obese children and adolescentes. J Hum Growth Dev. Vol. 26. 1. Núm. p.154-161. 2016.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).