Research in the use of the analytical and global method and its contribution to the teaching-learning of Football and futsal
Abstract
Football and futsal are Modalities of collective sport, these have some particular features to the game that the Stand out of the individual sports. Analytical method the skills are trained outside of the game context. The global method is to develop and deliver learning game via the game itself. Aim: To analyze the effectiveness of two methods of teaching, the analytical method and comprehensive method, which have been most widely used and showing greater benefits within the sport football and futsal. Method: inclusion of studies verifying the use of sports teaching methods, comparison of methods of teaching soccer, which methods suitable for the teaching of football. Deleting books, chapters of books, scientific articles, articles referring to physical training methods. The searches were made in the database of the CAPES. Result: found 25 publications, of those 20 were excluded and the course of the work has been added 6 references. Discussion: studies relating the systemic and comprehensive method on divergent and convergent procedural knowledge. Global method promotes the learning of team sports, from initiation to specialization. Two found that the methodology based on the new trends of sports, improve decision making, skill, overall performance, and promotes greater efficiency in the teaching process. Conclusion: it can be concluded that appropriate methodologies for the teaching of football and futsal are vast and upcoming studies on teaching methodology tends to point the global method as a tool for teaching of team sports in general sense.
References
-Aquino, R. L. Q. T.; Marques, R. F. R.; Gonçalves, L. G. C.; Vieira, L. H. P.; Sousa Bedo, B. L.; Moraes, C.; Menezes, R. P.; Santiago, P. R. P.; Puggina, E. F. Proposta de sistematização de ensino do futebol baseada em jogos: desenvolvimento do conhecimento tático em jogadores com 10 e 11 anos de idade. Motricidade. São Paulo. Vol. 11. Núm. 2. 2015. p. 115-128.
-Armbrust, M.; Silva, A. L. A.; Navarro, A. C. Comparação entre método global e método parcial na modalidade futsal com relação ao fundamento passe. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 2. Num. 5. 2010. p. 77-81. Disponível em: <http://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/47/47>
-Carvalho, W. Q. A consciência tática desenvolvida nas equipes de escola que participam do campeonato da federação estadual de futsal na categoria sub 17 do município de Vila Velha-ES. Revista Brasileira de Futsal e Futebol, Edição Especial: Pedagogia do Esporte. São Paulo. Vol. 3. Núm. 10. 2011. p. 303-310. Disponível em: <http://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/115/111>
-Corrêa, U. C.; Silva, A. S.; Paroli, R. Efeitos de diferentes métodos de ensino na aprendizagem do futebol de salão. Motriz. Vol. 10. Núm. 2004. p. 79-88.
-Costa, I.; Greco, J.P.; Garganta, J.; Costa, V.; Mesquita, I. Ensino-aprendizagem e treinamento dos comportamentos tático-técnicos no futebol. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte. Vol. 9. Núm. 2. 2010. p. 41-61.
-Filgueira, F. M.; Greco, P.J. Futebol: um estudo sobre a capacidade tática no processo de ensino-aprendizagem-treinamento. Revista Brasileira de Futebol. Vol. 1. Núm. 2. 2008. p. 53-65.
-Filgueiras, L. F. A. S. Comparação entre a metodologia de abordagem sistêmica e a metodologia tecnicista: razões para promover o processo de ensino aprendizagem dos jecs através de jogos. Revista Brasileira de Futsal e Futebol, Edição Especial: Pedagogia do Esporte, São Paulo. Vol. 6. Núm. 22. 2014. p. 317-321. Disponível em: <http://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/230/252>
-Filho, M. H.V. A preferência de metodologia de treinamento e postura profissional dos atletas de futebol de campo da equipe união atlética guarulhense-sp, categoria sub 13 masculino. Revista Brasileira de Futsal e Futebol, Edição Especial: Pedagogia do Esporte, São Paulo. Vol. 5. Núm. 18. 2013. p. 291-296.Disponível em: <http://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/193/199>
-Gaspar, V. N. As implicações das abordagens pedagógicas na formação de jogadores de futebol. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. Edição Especial: Pedagogia do Esporte. São Paulo. Vol. 3. Núm. 10. 2011. p. 275-280. Disponível em: <http://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/111/107>
-Gonçalves, A. Análise frente aos professores de educação física quanto ao seu conhecimento, utilização e diversificação dos métodos no ensino dos jogos esportivos coletivos. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. Edição Especial: Pedagogia do Esporte. São Paulo. Vol. 4. Núm. 14. 2012. p. 294-300. Disponível em: <http://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/171/158>
-Hebert, E. V.; Santos, J. L. T. Aspectos cognitivos de influência na aprendizagem do futsal. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 2. Núm. 6. 2010. p. 163-170.
Disponível em: <http://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/63/59>
-Leitão, R. A. A. O jogo de futebol: Investigação de sua estrutura, de seus modelos e da inteligência de jogo, do ponto de vista da complexidade. Tese de Doutorado. Universidade Estadual de Campinas. São Paulo. 2009.
-Madeira, D. A. R. I.; Navarro, A. C. A escolha da metodologia de treinamento de futsal como ferramenta fundamental para a formação de atletas e estruturação do jogo. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. Edição Especial: Pedagogia do Esporte. São Paulo. Vol. 4. Núm. 14. 2012. p. 239-244. Disponível em: <http://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/143/149>
-Moreira, V. J. P.; Matias, C. J. A. S.; Greco, P. J. A influência dos métodos de ensino/aprendizagem conhecimento tático processual no futsal. Motriz. Vol. 19. Núm. 1. 2013. p. 84-98.
-Pazzin, T. R. B. Escolas de futebol: uma pesquisa sobre a formação dos treinadores e metodologia utilizada nas escolas de futebol de cidades do litoral norte do Rio Grande do Sul. Revista Brasileira de Futsal e Futebol, Edição Especial: Pedagogia do Esporte. São Paulo. Vol. 6. Núm. 22. 2014. p. 271-277. Disponível em: <http://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/248/246>
-Rosa, C. F.; Costa, N. G. R.; Navarro, A. C. A prática do futsal feminino na formação das jogadoras brasileiras de futebol. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 1. Núm. 2. 2009. p. 163-172. Disponível em: <http://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/19/13>
-Santos, L. V.; Moreira, O. C.; Guimarães, L. C.; Paoli, P. B. Construção do conhecimento tático ofensivo do futsal por meio do treinamento em forma de jogo. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 8. Núm. 28. 2016. p. 95-103. Disponível em: <http://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/380>
-Silva, M. V.; Greco, J. P. A influência dos métodos de ensino-aprendizagem-treinamento no desenvolvimento da inteligência e criatividade tática em atletas de futsal. Rev. bras. Educ. Fís. Esporte. São Paulo. Vol. 23. Núm. 3. 2009. p. 297-307.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).