Declarative tactical knowledge level from students of a futsal school in Fortaleza

  • Felipe Néo Dos Santos Universidade Federal do Ceará
  • André Accioly Nogueira Machado Universidade Estadual do Ceará. (UECE)
Keywords: Tactical Knowledge, School team, School futsal

Abstract

This quantitative, descriptive and cross-sectional study aimed to verify the level of declarative tactical knowledge from students in the categories sub 13, sub 15 and sub 17 of a Futsal school team from Fortaleza, regarding the structural organizations and knowledge of Futsal. The instrument used was Balzano and Oliveira protocol (2013): Proposal for assessing the level of declarative tactical knowledge and decision making within the collective capabilities of attack and defense in futsal, consisting of 20 questions about the tactical systems. The analysis of the results was obtained through Microsoft Excel® 2013. The results showed that the three categories have good knowledge about 2.2 organization, sub 13 and sub 15 bit understand the system 3.1 and 4.0, as sub 13 has difficulties in designing the system 0.5. The sub 17 gets good understanding of systems 3.1 and 4.0 and optimal perception of 0.5 and 15 sub reasonably understand the system 0.5. It is hoped that this research will stimulate new studies in the area and serve as a basis as a theoretical framework for the actions of training proposed by the teachers.

References

-Balzano, O.N.; Oliveira, E. M. Proposta de avaliação do nível de conhecimento tático declarativo e tomadas de decisões, dentro das capacidades coletivas de ataque e defesa no Futsal. EFdeportes.com. Revista Digital. Buenos Aires. Ano 18. Núm. 181. 2013.

-Balzano,O. N.; da Silva, A. H. M.; Oliveira, E. M.; Teixeira, F. P. P. Proposta de ensino-aprendizagem e treinamento do sistema tático de ataque 3.1 e do sistema de defesa zona no futsal. EFdeportes.com. Revista Digital. Buenos Aires. Ano 17. Núm.171. 2012.

-Costa, C. F. Futsal: Aprenda a Ensinar. 2ª edição. Visual Brocks. 2007.

-Fonseca, C. Futsal: O Berço do Futebol Brasileiro. Aleph, 2007.

-Garganta, J.; Pinto, J. Contributo da modelação da competição e do treino para a evolução do nível do jogo no futebol. In: Centro de Estudos dos Jogos Desportivos FCDEF-UP. 1995.

-Garganta, J.; Pinto, J. O treino da táctica e da técnica nos jogos desportivos à luz do compromisso cognição-acção. in Barbanti, V.J.; Amadio, A.C.; Bento, J.O.; Marques, A.T. Esporte e Atividade Física -interação entre rendimento e saúde. p.281-308. Manole. 2002.

-Gaya, A.; e colaboradores. Ciências do movimento humano: introdução à metodologia da pesquisa. Porto Alegre. Artmed. 2008.

-Giacomini, D.S., Soares V.O.; Santos H.F., Matias C.J.; Greco, P. J. O conhecimento tático declarativo e processual em jogadores de futebol de diferentes escalões. Motricidade. Vol. 7. Núm. 1. p. 43-53. 2011.

-Greco, J. P.; Benda, R. N. Iniciação Esportiva Universal 2: Metodologia da Iniciação Esportiva na Escola eno Clube. Belo Horizonte. UFMG. 1998a.

-Greco, J. P.; Benda, R. N.; Ribas, J. Iniciação esportiva universal: da aprendizagem motora ao aprendizado técnico. Belo Horizonte: Ed. UFMG.1998b.

-Lima, J. R. P.; Balzano, O. N.; Morais. P. H. N.; Braga, I. N. Conhecimento sobre o jogo de futebol: uma comparação entre estudantes do ensino médio e atletas em formação. EFdeportes.com. Revista Digital. Buenos Aires. Año 19. Núm. 194. 2014.

-Medeiros, H. S. Conhecimento tático declarativo e processual nas categorias de base de futebol de belo horizonte. Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais. 2009.

-Mutti, D. Futsal: Da Iniciação ao Alto Nível. 2ª edição. Phorte. 2003.

-Oliveira, J. Conhecimento Específico em Futebol: contribuindo para a definição de matriz dinâmica do processo de ensino-aprendizagem/treino do jogo. Dissertação de Mestrado. FCDEF-UP. 2004.

-Saad, M. A. Estruturação das sessões de treinamento técnico-tático nos escalões de formação do futsal. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-graduação em Educação Física. Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis. 2002.

-Santana, W. C. Futsal: Apontamentos Pedagógicos na Iniciação e na Especialização. Autores Associados. 2004.

-Souza, P. R. C. Proposta de avaliação e metodologia para desenvolvimento do conhecimento tático em esportes coletivos: a exemplo do futsal. In: 1º Prêmio INDESP de Literatura Desportiva. 1997. Brasília. Publicações do INDESP. 1999.

-Triviños, A.N.S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1992.

Published
2017-09-10
How to Cite
Dos Santos, F. N., & Machado, A. A. N. (2017). Declarative tactical knowledge level from students of a futsal school in Fortaleza. RBFF - Brazilian Journal of Futsal and Football, 9(35), 350-360. Retrieved from https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/507
Section
Scientific Articles - Original