A young athletes in training football schools in Fortaleza-CE 

  • Abraham Lincoln de Paula Rodrigues Laboratório de Biomecânica da Universidade Federal do Ceará.
  • Aldemar Alexandre Souza Neto Núcleo de Estudos e Pesquisas em Esportes - Universidade Federal do Ceará.
  • Seigo Mirray Farias Marques Núcleo de Estudos e Pesquisas em Esportes - Universidade Federal do Ceará.
  • Otávio Nogueira Balzano Núcleo de Estudos e Pesquisas em Esportes - Universidade Federal do Ceará.
Keywords: Training, Athletes, Football

Abstract

Currently you can find several football schools in the city of Fortaleza-CE, thus providing a wide range of work for physical education teachers and former athletes. Therefore, we question the ability of these former athletes act in self-detecting process, selection, training and promotion of athletes in the sport. The study aimed to analyze the training process of athletes in football schools in Fortaleza. Study participants were three coaches in three different football schools of the capital. It was used to collect data for a token participant observation and semi-structured interview. The results showed that only one among the three has a degree in Physical Education and the football schools have an important role in the formation of children. In general, the teacher relationships are characterized according to the type of kindergarten in which it operates. They have found structural differences in measured small schools, even because of their different objectives. It was found that the predominant teaching methodology's applied in schools overall. Thus, it can be concluded that small schools share some aspects in common and other distinguished, such as the qualification of teachers, the physical structures, the concern with the social training of the athletes, and the strengthening of citizenship through sport. However, it is important that these similarities and differences are analyzed within the context to which the institution is located, taking into account your objectives.

References

-Arruda, M.; Bolaños, M.A.C. Treinamento para jovens futebolistas. São Paulo. Phorte.2010.

-Balzano, O.N. Metodologia dos jogos condicionados para o futsal e educação física escolar. Várzea Paulista. São Paula. Fontoura. 2012.

-Bardin, L. Análise de conteúdo. Lisboa. 2002.

-Cavalheiro, M.P. A importância da escolinha de futsal na formação da criança, na perspectiva dos pais. Trabalho de conclusão do curso Graduação em Educação Física. Centro Universitário La Salle. Canoas. Rio Grande do Sul. 2006.

-Chabatura, G. Categorias de base: logaritmo de sucesso. 2013.

-Cortez, J.A.A. Modalidades esportivas coletivas: o futebol. In: Rose Jr, D. (Org.). Modalidades esportivas coletivas. Rio de Janeiro. Guanabara Koogan, 2006.

-Dias, M.M. As escolinhas de formação no futsal nas escolas particulares de Fortaleza-CE. TCC de especialização em Educação Escolar. IEFES/UFC. Fortaleza. 2012.

-Eibmann, H.J.; e colaboradores. Fútbol base: programas de entrenamiento (14 -15 años). Barcelona. Paidotribo. 1998.

-Freire, J.B. Pedagogia do futebol. Londrina. Midiograf. 1998.

-Lopes, A.A.; Silva, S.A. Método integrado de ensino no futebol. São Paulo. Phorte. 2009.

-Mattos, P.; Lincoln, C.L.A entrevista não-estruturada como forma de conversação: razões e sugestões para sua análise. Revista de administração Publica. 2005. p. 823-847.

-Molina, R.M. O enfoque teórico metodológico qualitativo e o estudo de caso: uma reflexão introdutória. In: Molina Neto, V.; Triviños, A. (Orgs.). A pesquisa qualitativa na educação física: alternativas metodológicas. Porto Alegre. UFRGS/Sulina. 1999.

-Paoli, P.B. Os estilos de futebol e os processos de seleção e detecção de talentos Tese de Doutorado-PPGEF. Universidade Gama Filho. Rio de Janeiro. 2007.

-Sales, R.M. Futsal e Futebol, bases metodológicas. Brasil. Ícone Editora. 2011.

-Samulski, D.M.; Vilani, L.H.P. Família e esporte: uma revisão sobre a influência dos pais na carreira esportiva de crianças e adolescentes. Belo Horizonte. Editora Health. 2002.

-Soares, A.J.G.; e colaboradores. Jovens esportistas: profissionalização no futebol e formação na escola. Motriz. Rio Claro. Vol. 17. Num. 2. 2011. p. 252-263.

-Venlioles, F.M. Escola de Futebol. Rio de Janeiro. Sprint. 2001.

-Vinhão, M. A.; Bandeira, T.L. Formação do atleta de futebol nas categorias de base: o desenvolvimento motor. Revista Digital. Buenos Aires. Vol. 14. Num. 138. 2009.

-Voser, R.C.; Giusti, J.G. O futsal e a escola. Porto Alegre. Artmed. 2002.

Published
2016-11-06
How to Cite
Rodrigues, A. L. de P., Souza Neto, A. A., Marques, S. M. F., & Balzano, O. N. (2016). A young athletes in training football schools in Fortaleza-CE . RBFF - Brazilian Journal of Futsal and Football, 8(31), 340-347. Retrieved from https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/474
Section
Articles: Special Edition

Most read articles by the same author(s)