Tactical knowledge in youth soccer players of the sub-17 category: comparison of tactical knowledge between born in different years

  • Gibson Praça Doutorando em Ciências dos esportes pela Escola de Educação Fí­sica, Fisioterapia e Terapia Ocupacional-UFMG. Professor Assistente - Departamento de Educação Fí­sica UFVJM.- Diamantina-MG, Brasil.
  • Pedro Moreira Mestrando em Ciências dos esportes pela Escola de Educação Fí­sica, Fisioterapia e Terapia Ocupacional-UFMG- Belo Horizonte-MG, Brasil
  • Pablo Greco Doutor em Educação na área de concentração Psicologia Educacional, pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP-Brasil) - Professor associado pela Escola de Educação Fí­sica, Fisioterapia e Terapia Ocupacional-Universidade Federal de Minas Gerais-UFMG- Belo Horizonte-MG, Brasil
Keywords: Decision making, Tactical knowledge, Football

Abstract

The aim of this study was to compare the level of procedural tactical knowledge (PTK) of young football players of with different years of birth under-17. The sample consisted of 18 U-17 national level male soccer players, of which nine were born in 1998 and nine were born in 1999. The PTK was assessed by TCTP:OE (test of procedural tactical knowledge: sporting orientation. The chi-square test was used to compare the frequencies of tactical actions. Moreover, inter and intra reliability protocols were adopted. The results showed no significant differences on the tactical behavior of football players with different years of birth. It was concluded that there were no significant differences related to the PTK level of young football players of with different years of birth in same category. Further studies are necessary to improve the knowledge about news variables in young players of some category in football.

References

-Afonso, J.; Garganta, J.; Mesquita, I. Decision-making in sports: the role of attention, anticipation and memory. Revista Brasileira de Cineantropometria e Desempenho Humano. Vol. 14. Num. 5. p. 592-601. 2012.

-Anderson, J. R. Acquisition of cognitive skill. Psychological Review. Vol. 89. Num. 4. p. 369-406. 1982.

-Anderson, J. R.; Bothell, D.; Byrne, M. D. An integrated theory of the mind. Psychological Review. Vol. 111. Num. 4. 2004.

-Casarin, R. V.; Reverdito, R.S.; Greboggy, D. L.; Afonso, C. A.; Scaglia, A. J.Modelo de jogo e processo de ensino no futebol: princípios globais e específicos. Movimento. Vol. 17. Num. 3. p. 133-152. 2011.

-Chi, M. T. H.; Glasser, R. The measurement of expertise: analysis of the development of knowledge and skill as a basis for assessing achievement. Educational testing and evaluation. Beverly Hills. 1980. p. 37-47.

-Costa, I. T.; Garganta, J.; Greco, P. J.; Mesquita, I. Princípios táticos do jogo de futebol: conceitos e aplicação. Revista Motriz. Vol. 15. 2009.

-Costa, I. T.; Garganta, J.; Greco, P. J.; Mesquita, I. Maia, J. System of tactical assessment in Soccer (FUT-SAT): Development and preliminary validation. Motricidade. Vol. 7. Num. 1. p. 69-83. 2011.

-French, K. E.; Werner, P. H.; Rink, J. E.; Taylor, K.; Hussey, K. The Effects of a 3-Week Unit of Tactical, Skill or Combined Tactical and Skill Instruction on Badminton Performance of Ninth-Grade Students. Journal of Teaching in Physical Education. Vol. 15. Num. 4. p. 439-463. 1996.

-Garganta, J. M. Modelação tática do jogo de futebol: estudo da organização da fase ofensiva em equipas de alto rendimento. Tese de Doutorado. Faculdade de Ciênicas do Desporto. Porto. 1997.

-Garganta, J. M.; Gréhaigne, J. F. Abordagem sistêmica do jogo de futebol: moda ou necessidade? Movimento. Vol. 5. 1999.

-Giacomini, D. S.; Greco, P. J. Comparação do conhecimento tático processual em jogadores de diferentes categorias e posições. Revista Portuguesa de Ciência do Desporto. Vol. 1. 2008.

-Greco, P. J. Conhecimento tático-técnico: eixo pendular da ação tática (criativa) nos jogos esportivos coletivos. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte. Vol. 20. 2006.

-Greco, P. J.; Morales, J. C. P.; Aburachid, L. M. C.; Silva, S. R. Evidência de validade do teste de conhecimento tático processual para orientação esportiva -TCTP: OE. Revista Brasileira Educação Física e Esporte. Vol. 29. Num. 2. p. 313-324. 2015.

-Greco, P. J.; Benda, R. N. Iniciação Esportiva Universal. Belo Horizonte: Editora UFMG. 1998. p. 228.

-Johnson, J. G.; Raab, M. Take The First: Option-generation and resulting choices. Organizational Behavior and Human Decision Processes. Vol. 91. Num. 2. p. 215-229. 2003.

-Labord, S.; Furley, P.; Schempp, C. The relationship between working memory,reinvestment, and heart rate variability. Journal of Physiology & Behavioral Science. Vol. 139. p. 430-436. 2015.

-Memmert, D. Diagnostik Taktischer Leistungskomponenten: Spieltestsituationen und Konzeptorientierte Expertenratings. 2002. (Doutorado). Instituto de Esportes e Ciências do esporte. Universidade de Heidelberg. Heidelberg.

-Memmert, D. Testing of tactical performance in youth elite soccer. Journal of Sports Science and Medicine. Vol. 9. p. 199-205. 2010.

-Memmert, D.; Harvey, S. The Game Performance Assessment Instrument (GPAI): somce concerns and solutions for further development. Journal of Teaching in Physical Education. Vol. 27. p. 220-240. 2008.

-Mesquita, I. Perspectiva construvista da aprendizagem no ensino do jogo. In; Nascimento, J. V.;Ramos, V.. (Ed.). Jogos Desportivos: formação e investigação. Porto. Editora Porto. 2013.

-Morales, J. C. P.; Aburachid, L. M. C.; Greco, P. J. Escala para avaliação do conhecimento tático processual nos jogos esportivos coletivos de invasão: validação do conteúdo no futebol. Revista Portuguesa de Ciências do Desporto. Vol. 11. Num. supp 4. p. 70. 2011.

-Nistch, J. R. Ecological approaches to Sport Activity: A commentary from an action-theoretical point of view. International Journal of Sport Psychology. Vol. 40. p. 152-176. 2009.

-Oslin, J. L.; Mitchell, S. A.; Griffin, L. L. The game performance assesment instrument (GPAI): development and preliminary validation. Journal of Teaching in Physical Education. Vol.17. p. 231-243. 1998.

-Padilha, M. B.; Moraes, J. C.; Costa, I. T. O estatuto posicional pode influenciar o desempenho tático ente jogadores da Categoria Sub-13? Revista Brasileira de Ciência e Movimento. Vol. 21. Num. 4. p. 73-79. 2013.

-Praça, G. M; Morales, J. C. P; Greco, P. J. Avaliação do comportamento tático individual de praticantes de futebol e futsal. Revista Mineira de Educação Física. Viçosa Edição Especial. n. 9. p. 454-461. 2013.

-Praça, G. M. Pequenos Jogos no Futebol: comportamento tático e perfil motor em superioridade numérica. Dissertação Mestrado. Escola de Educação Física, Fisioterapia e Terapia Ocupacional. Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte. 2014.

-Praça, G. M.; Soares, V. V.; Matias, C. J. A. S.; Costa, I. T.; Greco, P. J. Relação entre desempenhos tático e técnico em jovens jogadores de futebol. Revista Brasileira de Cineantropometria e Desempenho Humano. Vol. 17. Num. 2. p. 136. 2015.

-Ramos, V.; Graça, A.; Nascimento, J. V. A representação do ensino do basquetebol em contexto escolar: estudos de casos na formação inicial em educação física. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte. Vol. 20. Num. 1. p. 37-49. 2006.

-Robinson, G.; O'donghue, P. A weighted kappa statistic for reliability testing in performance analysis of sport. International Journal of Performance Analysis in Sport. Vol. 7. Num. 1. p. 12-19. 2007.

-Tabachnick, B.; Fidell, L. Using multivariate statistics. 5th ed. New York: Harper & Row. 2007.

-Tamarit, X. Que és la periodización táctica? Vivenciar el juego para condicionar el juego. 2007.32-Williams, A. M.; Davids, K. Declarative knowledge in Sport: a by-product of experience or a characteristic of expertise. Journal of Sport and Exercise Psychology. Vol. 17. p. 258-275. 1995.

Published
2017-01-28
How to Cite
Praça, G., Moreira, P., & Greco, P. (2017). Tactical knowledge in youth soccer players of the sub-17 category: comparison of tactical knowledge between born in different years. RBFF - Brazilian Journal of Futsal and Football, 9(32), 95-102. Retrieved from https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/460
Section
Scientific Articles - Original