Declarative tactical knowledge in Amazonians footballers: a comparison between schools in different contexts of practice
Abstract
This study aimed to analyze the declarative tactical knowledge in football of students from Amazonas of different contexts of practice. Participated in the research 45 subjects (15.53 ± 1.1 years) from the U-17 category. The study subjects were divided into two groups: Group 1 (N=22), composed of players who participates in a systematic football training outside physical education classes; Group 2 (N=23), composed of individuals who experience football only at physical education classes. Declarative Tactical Knowledge Test were applied, through the exposition of eleven match scenes to the players using a data-show, where each scene was paralyzed at the exact moment when the carrier ball player should decide "what to do". We used the Mann-Whitney test to compare the scores of declarative tactical knowledge between the two groups. Thus, it was possible to verify that Group 1 has a higher volume of training (p = 0.00) when compared with Group 2. However, we did not observed statistical differences between groups for the variables "Correct answers" and "Score" (p = 0.66 and p = 0.31, respectively). Thus, it can be concluded that, perhaps more important that the spend time in practice, there is a need to improve the quality experienced practice.
References
-Aburachid, L.; Silva, S.; Greco, P. Nível de conhecimento tático de jogadores e avaliação subjetiva dos treinadores de futebol. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. Vol. 5. p. 322-330. 2013. Disponível em: <http://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/218/204>
-Afonso, J.; Garganta, J.; Mesquita, I. Decision-making in sports: The role of attention, anticipation and memory. Revista Brasileira de Cineantropometria e Desempenho Humano. Vol. 14. Núm. 5. p. 592-601. 2012.
-Alexander, K. Beyond the prediction of student achievement: Direct and repeated measurement of behavior change. Journal of Teaching in Physical Education Monograph 1 Summer. p. 42-47. 1983.
-Anderson, J. R. Acquisition of cognitive skill. Psychological Review. Vol. 89. Núm. 4. p. 369-406. 1982.
-Anderson, J. R.; Bothell, D.; Byrne, M. D. An integrated theory of the mind. Psychological Review. Vol. 111. Núm. 4. 2004.
-Bayer, C. O Ensino dos Desportos Coletivos. Lisboa: Dinalivros, 1994.
-Bento, A. Redescutindo o ensino do esporte coletivo na aula de educação física escolar. Universidade Estadual Paulista. Dissertação de Mestrado. Rio Claro. 2003.
-Blank, R.; Smits-Engelsman, B.; Polatajko, H.; Wilson P. European Academy for Childhood Disability. European Academy for Childhood Disability: recommendations on the definition, diagnosis and intervention of developmental coordination disorder (long version). Developmental Medicine and Child Neurology. Vol. 54. p. 904-910. 2012.
-Bunker, D.; Thorpe, R. A model for the teaching of games in the secondary school. Bulletin of Physical Education. Vol. 10. 1982.
-Chi, M. T. H.; Glasser, R. The measurement of expertise: Analysis of the development of knowledge and skill as a basis for assessing achievement. Educational testing and evaluation. Beverly Hills. 1980.
-Costa, I.; Garganta, J.; Greco, P.; Mesquita, I. Análise do comportamento e do desempenho táctico de jogadores de futebol sub-15: estudo comparativo entre dois clubes portugueses. Revista Digital. Vol. 14. p. 141. 2010.
-Costa, I.; Cardoso, F. Formação no futebol: Ensino e avaliação do comportamento tático. IN: Ramos, V.; Saad, M. A.; Milisted, M. Jogos Desportivos Coletivos: Investigação e prática pedagógica. UDESC. 2013.
-Costa, J. Inteligência geral e conhecimento específico no futebol: Estudo comparativo entre a inteligência geral e o conhecimento específico em jovens futebolistas federados de diferentes níveis competitivos. Dissertação de Mestrado. Faculdade de Desporto da Universidade do Porto. Universidade do Porto. 2001.
-Figueira, F.; Greco, P. Futebol: Um Estudo sobre a capacidade tática no processo de ensino-aprendizagem-treinamento. Revista Brasileira de Futebol. Vol. 1. Núm. 2. p. 53-65. 2013.
-Galatti, L. R.; Reverdito, R. S.; Scaglia, A. J.; Paes, R. R.; Seoane, A. M. Pedagogia do Esporte: tensão na ciência e o ensino dos Jogos Esportivos Coletivos. Revista da Educação Física/UEM. Vol. 25. Núm. 1. p. 153-162. 2014.
-Garganta, J. A análise do jogo em Futebol. Percurso evolutivo e tendências. In: Tavares, F. Estudo dos jogos desportivos: Concepções, metodologias e instrumentos. Faculdade de Desporto da Universidade do Porto. Multitema. p. 14-42. 1999.
-Garganta, J. Para uma teoria dos jogos desportivos coletivos. In: Graça, A. e Oliveira, J. (Ed.). O ensino dos jogos desportivos. Porto. Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física.1998.
-Giacomini, D. S. Conhecimento tático declarativo e processual no futebol: Estudo comparativo entre jogadores de diferentes categorias e posições. Dissertação de Mestrado. Escola de Educação Física, Fisioterapia e Terapia Ocupacional Universidade Federal de Minas Gerais. 2007.
-Giacomini, D. S.; Silva, E. G.; Greco, P. J. Comparação do conhecimento tático declarativo de jogadores de futebol de diferentes categorias e posições. Revista Brasileira de Ciências do Esporte. Vol. 33. Núm. 2. p. 445-463. 2011a.
-Giacomini, D. S.; Soares, V. O. V.; Santos, H. F.; Matias, C. J. A. S.; Greco, P. J. O conhecimento tático declarativo e processual em jogadores de futebol de diferentes escalões. Motricidade. Vol. 7. Núm. 1. p. 43-53. 2011b.
-Graça, A.; Mesquita, I. A investigação sobre o ensino dos jogos desportivos: ensinar e aprender as habilidades básicas do jogo. Revista Portuguesa de Ciências do Desporto. Vol. 2. Núm. 5. p. 67-79. 2002.
-Gréhaigne, J.F.; Guillon, R. L ́ Utilisation des Jeux d ́ Opposition à l ́èscole. Revue de l ́education Phsysique. Vol. 32. Núm. 2. p. 51-67.1992.
-Leonardo, L.; Reverdito, R. S.; Scaglia, A. J. O ensino dos esportes coletivos: metodologia pautada na família dos jogos. Motriz. Vol. 15. Núm. 2. p. 236-246. 2009.
-Mangas, C. J. Conhecimento declarativo no futebol: estudo comparativo em praticantes federados e não-federados, do escalão de sub-14. Dissertação de Mestrado. Faculdade de Desporto da Universidade do Porto. Universidade do Porto. 1999.
-Moreira, P.; Soares, V.; Praça, G. M.; Matias, C. J.; Greco, P. J. Conhecimento tático declarativo em jogadores de futebol sub-14 e sub-15. Kinesis. Vol. 2. Núm. 32. p. 87-90. 2014.
-Molina, V. Uma experiência de ensino do futebol no currículo de licenciatura em Educação Física. Movimento. Vol. 2. Núm. 2. 1995.
-Oliveira, L. Conhecimento tático declarativo em futebol: Estudo comparativo dos níveis de conhecimento tático entre dois subgrupos de jogadores do futebol escolar 1-32. Trabalho de conclusão de curso. Departamento de Educação Física. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre. 2009.
-Ramos, A. Treino da velocidade do futebolista: Análise do microciclo. Treino Desportivo. Núm. 30. p. 10-15. 2006.
-Reverdito, R. S.; Scaglia, A. J. A gestão do processo organizacional do jogo: uma proposta metodológica para o ensino dos jogos coletivos. Motriz. Vol. 13. Núm. 1. p. 51-60. 2007.
-Rezer, R. Pressupostos orientadores para o ensino dos “futebóis” na educação física escolar. Cadernos de Formação RBCE. Vol. 1. Núm. 1. 2009.
-Siedentop, D. The theorie and practice of sport education. In: Barrette, G.; Feingold, R.; e colaboradores (Ed.). Myths, models and methods in sport pedagogy. Champaign: Human Kinetics. p. 79-85. 1987.
-Siedentop, D. Sport education: Quality pe through positive sport experiences. Champaign. Human Kinetics. 1994.
-Sternberg, R. J. Psicologia cognitiva. Porto Alegre. Artmed. 2000.
-Williams, M.; Davids, K.; Burwitz, L.; Williams, J. Cognitive knowledge and soccer performance. Perceptual and Motor skills. Vol. 76. Núm. 2. p. 579-593. 1993.
-Williams, M.; Davids, K. Declarative knowledge in sport: A by-product of experience or a characteristic of expertise. Journal of Sport and Exercise Psychology. Vol. 17. p. 258-275. 1995.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).