Motivational factors to practice futsal in adolescents between 11 and 17 years
Abstract
This research aimed to investigate the motivational factors for the practice of futsal in school. The sample survey 140 adolescents participated in this research, male, 90 (64.4 %), the College Park Campus Guadalajara and 50 (35.6 %) of State College Liceu Caucaia aged 11-17 years old. The measurement instrument Motivation Inventory was used to Sports Practice consists of 19 items divided into three categories: sportsmanship, friendship and health/leisure. Factors in relation to sportsmanship and friendship / leisure, there are significant differences between the three groups. With group 3 the highest average income in the category sports and group 1 the highest average in the category Friendship/leisure. There were no significant differences in the health category. Against age also no significant differences. It is considered that the greater involvement of adolescents as the sport is due to the intrinsic characteristics of this age group, since subjects considered more important in this study were develop skills, work out maintain their health, have fun and because I like.
References
-Barcelona, E. M.; Sanfelice, G. R. Motivos de atletas 'riocuartenses' para jogar voleibol. Lecturas Educación Física y Deportes. Buenos Aires. Vol. 10. p. 1-1. 2004.
-Correia, T. A. A.; Neto, J. E. N. Motivos para a prática esportiva e fatores associados de jogadoras de futsal. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte. Vol. 11. Núm. 2. p. 82-95. 2012.
-Gaya, A.; Cardoso, M. Os fatores motivacionais para a prática desportiva e suas relações com o sexo, idade e níveis de desempenho desportivo. Revista Perfil. Porto Alegre. Ano 2. Núm. 2. 1998.
-Gil. D. L.; Gross, J. B.; Huddleston, S. Participation Motivation in Youth Sports, International Journal of Sport Psychology. Vol. 14. p. 1-14. 1983.
-Hahn, E. Entrenamiento con niños. Teoría, práctica, problemas específicos. Barcelona: Martines Roca.1988.
-Interdonato, G. C.; Miarka, B.; Oliveira, A. R.; Gorgatti, M. G.; Fatores motivacionais de atletas para a prática esportiva. Motriz. Vol. 1. Núm.1. p. 63-66. 2008.
-Medeiros, P. V. Motivos de prática de futsal em universidade pública. TCC de Educação Física-Bacharelado. Universidade Federal de Santa Catarina. Santa Catarina. 2012.
-Myotin, E. A. A participação da adolescente brasileira em esportes e atividades físicas como forma de lazer: fatores psicológicos e socioculturais. In: Romero, E. (Org.). Corpo, Mulher e sociedade. Campinas. Papirus. p. 177-197. 1995.
-Nuñez, P. R. M.; Picada, F. S. L.; Schulz, S. T.; Habitante, C. A.; Silva, J. V. P. Motivos que levam adolescentes a praticarem futsal. Revista da Faculdade de Educação Física da UNICAMP. Campinas. Vol. 6. Núm. 1. p. 67-78. 2008.
-Sá, T. A. A motivação de crianças entre 11 e 14 anos para a prática do futsal. TCC Graduação em Educação Física. Curso de Educação Física, Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre. 2009.
-Santos, M. A. G. N.; Vitorino, R. M. Fatores motivacionais na prática do futebol. Revista Hórus. Vol. 4. Núm. 2. 2010.
-Samulski, D. Psicologia do esporte: um manual para educação física, psicologia e fisioterapia. 2ª edição. Manole. 2009.
-Weinberg, R. S.; Gould, D. Fundamentos da Psicologia do Esporte e do Exercício. Porto Alegre. Artmed. 2008.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).