Good performance and Fans cheering: An analysis of the relation between performance on field and fans coming to the matches of football

  • Nadielli Galvão UFPE
  • Nadianne Galvão ETEMAC
Keywords: Performance, Football, Crowd

Abstract

This study aimed to identify variables that have relation with the outcome of football matches and verify that the performance of the club and analyzed the outcome of the games influence the satisfaction of their fans. For this regression analyzes were carried out between the end of the game and variables like game site, tactics variables as the ball, number of submissions, assists, certain passes, among other defenses and the number of field fans. Regressions were also held between the final outcome of a match and the number of spectators in the next game to see if the outcome of a game influences the public satisfaction and motivation of this watch in the next game field. The results show that variables such as game site, number of assists and submissions are significant in explaining the outcome of the game. However fans cheering were not relevant to explain the score of the match while the final result was not significant in explaining the crowd's participation in the following matches.

References

-Almeida, L.G.; Oliveira, M.L.; Silva, C.D. Uma análise da vantagem de jogar em casa nas duas principais divisões do futebol profissional brasileiro. Rev. bras. educ. fís. Esporte. Vol. 25. Núm. 1. 2011.

-Cunha, F.A. Correlação entre vitórias e passes errados no futebol profissional. Revista Digital -Buenos Aires. Año 9. Núm. 62. 2003.

-Gómez, R.; Mendo, H. Revisión de Indicadores de Rendimento en Fútbol. Revista Iberoamericana de Ciencias de la Actividad Fisica y el Deporte. Vol. 1. Núm. 1. p. 1-14. 2012.

-Guindani, T.; Siqueira, F.; Picanço, E.; Navarro, C. O Papel do Marketing no Futebol: A função do Marketing como Ferramenta Geradora de Recursos. In: Convibra Administração, Anais do Congresso, 2012.

-Haas, D.J. Productive Efficiency of English Football Teams -A Data Envelopment Analysis Approach. Managerial and Decision Economics. Vol. 24. p. 403-410. 2003.

-Lago-Ballesteros, J.; Lago-Peñas, C. Performance in Team Sports: Identifying the Keys to Success in Soccer. Journal of Human Kinetics. Vol. 25. p. 85-91. 2010.

-Lago-Peñas, C.; Lago-Ballesteros, J.; Rey, E. Differences in performance indicators between winning and losing teams in the UEFA Champions League. Journal of Human Kinetics. Vol. 27. p. 135-146. 2011.

-Leivas, P.S.L.; Faria, E.S.; Voser, P.E.G.; Voser, R.C. A Vantagem do Fator Local nos Jogos do Campeonato Gaúcho de Futebol nas Séries A e B de 2000 a 2011. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. Vol.5. Núm. 16. p. 139-145. 2013.

-Leoncini, M.P.; Silva, M.T.S. Entendendo Futebol como um Negócio: Um Estudo Exploratório. Gestão & Produção. Vol. 12. Núm. 1. p. 11-23. 2005.

-Medeiros Filho, E.S.; Haddad, J.P.A. Futebol Profissional: “Campo Cheio” não ajuda a Ganhar Jogo. Rev. Bras. Cienc. Esporte. Vol. 30. Núm. 1. p. 123-135. 2008.

-Mondo, T.S.; Dias, J.S. A vantagem em casa no futebol: um estudo sobre o futebol catarinense. Revista Digital. Buenos Aires. Año 14. Núm. 139. 2009.

-Moura, F. T.; Lucian, R. A Experiência Extraordinária de um Jogo de Futebol: A Influência dos Elementos de Servicescape na Avaliação de Qualidade e Satisfação dos Consumidores. In: EnANPAD, 2008, Rio de Janeiro. XXXII EnANPAD 2008.

-Navarro-García, A.; Reyes-García, M.E. Acedo-Gonzáles, F.J. Calidad percibida y satisfacción de los espectadores de fútbol. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa. Vol. 20. p. 87-94. 2014.

-Nevill, A.M.; Holder, R.L. Home advantage in sport: an overview of studies on the advantage of playing at home. Sports Med. Vol. 28. Núm. 4. p. 221-236. 199.

-Rosa Díaz, I.M.; Verdugo, M.C.; Florencio, B.P. Calidad percibida por el espectador de fútbol. Revista de Psicología del Deporte. Vol. 21. Núm. 1. p. 25-33. 2012.

-Silva, C.D. A vantagem de jogar em casa: uma avaliação no futebol brasileiro na temporada de 2003. Revista Digital. Buenos Aires. Año 10. Núm. 71. 2004.

-Silva, C.D.; Medeiros, N.C.; Silva, A.C.D. Vantagem em casa no campeonato brasileiro de futebol: efeito do local do jogo e da qualidade dos times. Rev Bras Cineantropom Desempenho Hum. Vol. 12. Núm. 2. p. 148-154. 2010.

-Thaureaux, A.L.L.; Cuadro, H.N. Propuesta de indicadores para valorar el rendimeinto técnico-táctico de un equipo de fútbol. Revista Facultad de Cultura Física Holguín. Vol. 1. Núm. 9. p. 1-8. 2003.

-Theodorakis, N.D.; Alexandris, K.; Nikolaos, T.; Karvounis, S. Predicting spectators’ behavioural intentions in professional football: The role of satisfaction and service quality. Sport Management Review. Vol. 16. p. 85-96. 2013.

-Vázquez, A.V.; Gayo, A.A.; Pita, H.B.; Fernández, C.A. Diseño y aplicación de una batería multidimensional de indicadores de rendimiento para evaluar la prestación competitiva en el fútbol de alto nivel. International Journal of Sport Science. Vol. VII. Núm. 23. p. 103-112. 2011.

Published
2016-01-26
How to Cite
Galvão, N., & Galvão, N. (2016). Good performance and Fans cheering: An analysis of the relation between performance on field and fans coming to the matches of football. RBFF - Brazilian Journal of Futsal and Football, 8(28), 52-58. Retrieved from https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/386
Section
Scientific Articles - Original