Parental influence in participation of children in competitive futsal
Abstract
The aim of this study was to identify the parental factors determinants for the participation of the children in competitive futsal. 149 adults participated, being 84 men and 65 women with children in the categories under 9, under 11 and under 13, from three futsal clubs of Caxias do Sul-RS city. The instrument used for data collection was Questionnaire For Parents (QPP). The results showed that the sport is valued and practiced by parents. The study concludes that parental encouragement builds a healthy environment for children to develop their potential, safety and motivation to practice futsal and that there is no significant difference in behavior between fathers and mothers.
References
-Arins, F. B.; Silva, R. C. R. Intensidade de trabalho durante os treinamentos coletivos de futsal profissional: um estudo de caso. Revista Brasileira de Cineantropometria e Desempenho Humano, Florianópolis. Vol. 9. Núm. 3. p. 291-296. 2007.
-Baxter-Jones, A. D.; Maffulli, N. Parental influence on sport participation in elite young athletes. Journal of Sports Medicine and Physical Fitness. Vol. 43. Núm. 2. 2003.
-Figueiredo, S. H. Variáveis que interferem no desempenho do atleta de alto rendimento. InK. Rubio(Org.). Psicologia do esporte: interfaces, pesquisa e intervenção. p. 114-124. 2000.
-Fonseca, G. M. M. A história do futebol de salão em Caxias do Sul: 1962-1996. Dissertação de Mestrado. UFRGS. Porto Alegre. 2000.
-Fonseca, G. M. M.; Silva, M. A. Jogos de futsal: da aprendizagem ao treinamento. Caxias do Sul. EDUCS. 2002.
-Fonseca, G. M. M.; Mangini, R.; Zechin, F. Índice de permanência dos atletas nas categorias de base do futsal: uma análise longitudinal. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 6. Núm. 21. p. 169-176. 2014.
-Gallahue, D. L.; Ozmun, J. C. Compreendendo o Desenvolvimento Motor: bebês, crianças, adolescentes e adultos. São Paulo. Phorte. 2003.
-Giacomoni, C.; Fonseca, G. M.M. Principais indicadores de burnout em jovens atletas de futebol. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte. São Paulo. Vol.13. Núm. 2. p.106-123. 2014.
-Harris, P. L. Criança e emoção: o desenvolvimento da compreensão psicológica. São Paulo. Martins Fontes. 1996.
-Leoncini, M. P.; Silva, M. T. Entendendo o futebol como um negócio: um estudo exploratório. Gestão e Produção. São Carlos. Vol. 12. Núm. 1. p. 11-23. 2005.
-Magill, R. A. Aprendizagem motora: conceitos e aplicações. 5ª edição. São Paulo. Edgard Blücher. 2001.
-Marques, G. M. Psicologia do Esporte: Aspectos que os atletas acreditam. Canoas. Editora Ulbra. 2003.
-Quarmby T.; Dagkas S.; Bridge, M. Associations between children''s physical activities, sedentary behavioursand family structure: a sequential mixed methods approach. Health Educ Res. Vol. 26. p. 63-76. 2011.
-Ramos, A. M.; Neves, R. L. R. A iniciação esportiva e a especialização precoce à luz da teoria da complexidade. Revista Pensar à Prática. Vol. 11. Núm. 1. p. 1-8. 2008.
-Verardi, C.E.L.; De Marco, A. Emoção e esporte: as relações entre pais e filhos numa experiência com o futebol. Revista da Educação Física. Vol. 18. 2007.
-Verardi, C. E. L.; De Marco, A. Iniciação esportiva: a influência de pais, professores e técnicos. Revista Eletrônica Da Escola de Educação e Desportos-UFRJ, Rio de Janeiro. Vol. 4. Núm. 2. p. 103-119. 2008.
-Verardi, C. E. L. Interferência dos pais e suas consequências na prática do futebol na infância e adolescência: um estudo de caso. Dissertação de Mestrado em Educação Física. Universidade Metodista de Piracicaba. Piracicaba. 2004.
-Vieira, L. F.; Mizoguchi, M. V.; Garcia Junior, E.; Garcia, W.F. Estilos parentais e motivação em atletas jovens de futebol de campo. Revista Pensar à Prática. Goiânia. Vol. 16. Núm. 1. p. 13-19. 2013.
-Vilani, L. H. P.; Samulski, D. M. Família e esporte: uma revisão sobre a influência dos pais na carreira esportiva de crianças e adolescente. In: Silami Garcia, E.; Lemos, K. L. M. Temas atuais VII: Educação Física e Esportes. Belo Horizonte: Editora Health. 2002. p. 09-26.
-Samulski, D. Psicologia do Esporte. São Paulo. Manole. 2002.
-Santana, W. C. de. Uma proposta pedagógica para o futsal na infância. Revista Unopar Científica. Londrina. Vol. 2. Núm. 1. p. 69-85. 1998.
-Serpa, S. Treinar Jovens: complexidade, exigência e responsabilidade. Revista da Educação Física. Maringá. Vol. 14. Núm. 1. p. 75-82. 2003.
-Simões, A. C.; Böhme, M. T. S.; Lucato, S. A.A participação dos pais na vida esportiva dos filhos. Revista Paulista de Educação Física. São Paulo. Vol. 13. Núm. 1. p. 34-45. 1999.
-Torregrosa, M.; Sousa, C.; Viladrichi, C.; Villamarín, F.;E Cruz, J. El clima motivacional y el estilo de comunicación del entrenador como predictores del compromiso en futbolistas jóvenes. Psicothema. Vol. 20. Núm. 2. p. 254-259. 2008.
-Thomas, J. R.; Nelson, J. K.; Silverman. S. J. Métodos de pesquisa em atividade física. 5ª edição. Porto Alegre. Artmed. 2007.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).