Development of intelligence bodily kinesthetic through mode capoeira in the first year of high school

  • Kaled Ferreira Barros Licenciado e Bacharel em Educação Fí­sica com Habilitação em Treinamento Desportivo pela Universidade Metropolitana de Santos, Brasil. Licenciado em Pedagogia com Habilitação em Gestão Escolar pela Universidade Metropolitana de Santos, Brasil. Especialista em Pedagogia do Esporte Educacional pela Universidade Estácio de Sá, Brasil.
Keywords: Multiple intelligences, Kinesthetic body intelligence, School physical education, Capoeira

Abstract

Introduction: For the present study Capoeira was used, a disguised fight and dance developed in game shape, as a tool for developing Bodily Kinesthetic Intelligence. Aim: In order to verify the change of the intelligence of high school students during the School Physical Education classes in private educational institution. Materials and Methods: Therefore three self-assessments were administered by means of a closed questionnaire, in the following order: the end of the first class, the fourth class, and the eighth class. To verify this change, we used the Scale of Subjective Perception of Learning developed by Barros (in publishing). Result and Discussion: After the questionnaire, there was a small development of Bodily Kinesthetic Intelligence. The feeling should reflect how he was able to understand, relate and perform the exercise with the knowledge gained by combining the sensations of coordinative abilities; motor coordination and balance. With no concern for the variables of capacity constraints, no learning occurs before the motor action. Although it is a subjective measure, the scale of learning reveals a very good estimate of the understanding of the contents. Conclusion: However, studies related to Multiple Intelligences are little discussed in the literature, especially when considered from the quantitative method. Soon we expect this study to awaken more quantitative research on the relationship between Capoeira and Multiple Intelligences.

References

-Barros, K. F. Capoeira na Educação Infantil: Teoria de Ensino e Atividades Práticas. São Paulo. Phorte. 2012.

-Barros, K. F. (em publicação). Saúde na Escola: Intervenções pedagógicas para a aquisição de um estilo de vida saudável.

-Brasil. Parâmetros Curriculares Nacionais. v. 7 educação física, Secretaria de Educação Fundamental. Brasília. MEC.1998.

-Brasil. Cadernos da TV Escola: Múltiplas Inteligências na Pratica Escolar. Secretaria de Educação a Distância. Brasília. MEC. 1999.

-Brasil. Lei n ̊ 10.639 de 09 de janeiro de 2003. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil/LEIS/2003/L10.639.htm Acesso: 03/07/2014.

-Fonseca, J. S.; Viana, H. B.; Galatti, L. R. Rangel, N. B. C. Inteligências Múltiplas e a capoeira. EFDeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires. Año 17. Núm. 171. 2012.

-Gardner, H. Estruturas da Mente: A Teoria das Inteligências Múltiplas. Porto Alegre. Artes Médicas Sul. 1994.

-Instituto Do Patrimônio Histórico E Artístico Nacional. Capoeira se torna patrimônio cultural brasileiro. Disponível em: < http://portal.iphan.gov.br/portal/montarDetalheConteudo.do?id=13983&sigla=Noticia&retorno=detalheNoticia> Acesso em 02/07/2014.

-Manhães, F. C.; Souza, C. H. M.A estimulação da inteligência corporal cinestésica no desenvolvimento psicomotor na prática da Educação Física escolar.EFDeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires. Año 13. Núm. 124. 2008.

Published
2016-01-25
How to Cite
Barros, K. F. (2016). Development of intelligence bodily kinesthetic through mode capoeira in the first year of high school. RBFF - Brazilian Journal of Futsal and Football, 7(27), 563-567. Retrieved from https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/360
Section
Articles: Special Edition