School Football as inclusion

  • Gustavo Teixeira Felisberto Programa de Pós Graduação Lato Sensu da Universidade Gama Filho em Futebol e Futsal as Ciências e Metodologia do Treinamento. Graduação em Educação Fí­sica pela Universidade do Extremo Sul Catarinense
  • Lucas Serres Passamani Programa de Pós Graduação Lato Sensu da Universidade Gama Filho em Futebol e Futsal as Ciências e Metodologia do Treinamento. Graduação em Educação Fí­sica pela Universidade da Região de Campanha Campus Universitário Alegrete
  • Rafaela Liberali Programa de Pós Graduação Lato Sensu da Universidade Gama Filho em Futebol e Futsal as Ciências e Metodologia do Treinamento
  • Roberto de Almeida Programa de Pós Graduação Lato Sensu da Universidade Gama Filho em Futebol e Futsal as Ciências e Metodologia do Treinamento
Keywords: Football, Social projects, Social inclusion

Abstract

This study presents the central theme Football as social inclusion in a project to its practice, Bom de Bola Project. In this study, we will describe the profile and demonstrate the social inclusion of participants through Bom de Bola. This way, the method used was descriptive, through a questionnaire to forty-nine participants, we seek the profile, some dreams and motives that led them to participate in the project. This profile has identified age, year of entry and how many times they participated. About the dreams and motivations to participation, the responses indicate that expectations are a lot of money to be able to help the family. The profile data indicated that most participants in the project began at 12 years old, with the highest percentage appeared in two editions, and being motivated by their physical education teachers. To become a great player and play in famous teams in Brazil or abroad and even in the national team was another dream of student athletes. About their future as a player, many of them said they would like to avoid involvement with drugs. It was clear that this project also mobilizes young people to think about to be protagonists in social projects, because when asked about a great dream, significant percentage indicated interest to invest in a project of social inclusion from the football.

References

- Buriti, M.A. Psicologia do esporte. 2ª edição. Campinas. Editora Alínea. 2001.

- Capela, P.R. O futebol brasileiro como conteúdo da educação física brasileira. Dissertação de mestrado. UFSC. 1996.

- Damo, A. S. Do dom à profissão: uma etnografia do futebol de espetáculo a partir da formação de jogadores no Brasil e na França. Tese de Doutorado em Antropologia Social. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre. 2005.

- Leal, J.C. Futebol: arte e ofício. Rio de Janeiro. Sprint. 2000.

- Lever, J. A loucura do futebol. Editora Record. 1983.

- Liberali, R. Metodologia Científica Prática: um saber-fazer competente da saúde à educação. Florianópolis. 2008.

- Torri, D.; Albino, B. S.; Vaz, A. F. “Nada se consegue sem sacrifício!”: estudo sobre práticas do esporte escolar. In: 2º Congresso Sul-Brasileiro de Ciências do Esporte. 2004. Criciúma. Anais. Universidade do Extremo Sul Catarinense. p. 1-9. 2004.

- Wuolio, J. Futebol, o Jogo mais Popular. Enciclopédia Salvat da Saúde. Rio de Janeiro. Salvat Editora do Brasil. 1981.

- Zaluar, A. O esporte na educação e na política pública. Revista Educação e Sociedade. Núm. 38. 1991.

Published
2010-03-06
How to Cite
Felisberto, G. T., Passamani, L. S., Liberali, R., & de Almeida, R. (2010). School Football as inclusion. RBFF - Brazilian Journal of Futsal and Football, 2(4). Retrieved from https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/36
Section
Scientific Articles - Original