Initiation and training in futsal athletes - technical and tactical development and teaching methodologies
Abstract
By taking into consideration the modernization of the sporting-pedagogic process, the complexity of the human being and the indoor soccer professionalization, we can foresee that it is necessary to evaluate the modern concepts of the initiation and training in futsal. This way, the present work was aimed at analyzing the up-to-date ideas concerning both the technical and tactical development, as well as the employed methodologies in the initiation and training in indoor soccer. In view of the technical improvement, we can notice the need for the employment of the motor learning background, mainly in what concerns the structuring of performance, feedback providing, modeling, and the establishment of aims. As to the tactical development, we can also foresee the need for the provision of tactical presuppositions so as to grant the leaner the perception and decision taking in face of several problem situation of the game itself. When referring to the methodology of indoor soccer, we perceive the up-to-date concern in employing the different methodologies that are based on the needs of either the child or team.
References
-Benda, N. R. Variabilidade e processo adaptativo na aquisição de habilidades motoras. Tese de Doutorado. Escola de Educação Física e Esportes. USP. São Paulo. 2001. 352p.
-Ferretti, F. A Importância do Treinamento das Capacidades Coordenativas e da Tomada de Decisão no Futsal. 2006. Disponível em:. Acessado em 13/04/2014.
-Garganta, J. M. A análise da performance nos jogos desportivos. Revisão acerca da análise de jogo. Revista Portuguesa de Ciências do Desporto. Vol. 1. Núm. 1. p. 57-64. 2001.
-Garganta, J. M. Competências no Ensino e Treino de Jovens Futebolistas. Universidade do Porto Faculdade de Ciências do Desporto e de Educação Física. Portugal em Revista Digital. Buenos Aires. Ano 8. Núm. 45. 2002.
-Greco, P. J.; Benda, R. N. Iniciação esportiva universal 2: metodologia da iniciação esportiva na escola e no clube. Belo Horizonte: Ed. UFMG. 1998.
-Greco P. J.; Oliveira M. de. O processo de ensino-aprendizagem-treinamento da técnica esportiva aplicada ao futebol. Rev. Min. Educ. Fís. Viçosa. Vol. 4. Núm. 2. p. 34-50.1996.
-Greco, P.J.; Roth, K.; Schörer, J. Ensino-aprendizagem-treinamento da criatividade tática nos jogos esportivos coletivos. In: Garcia, E.S.; Lemos, K.L.M. (Org.). Temas atuais IX: Educação Física e Esportes. Belo Horizonte: Saúde. p. 157-174. 2004.
-Greco, P. J.; Silva, M. V. A influência dos métodos de ensino-aprendizagem-treinamento no desenvolvimento da inteligência e criatividade tática em atletas de futsal. Rev. bras. Educ. Fís. Esporte, São Paulo. Vol. 23. Núm. 3. p. 297-307. 2009.
-Lima Júnior, J. B. de. Análise Comparativa de Modelos de Ensino do Futsal em Jovens. Dissertação de Mestrado. Universidade de Brasília. 2010. 79p.
-Magill, R. Aprendizagem Motora: Conceitos e Aplicações. Ed. Edgar Bluchen. São Paulo.1984.
-Martins, G.A. Manual para Elaboração de Monografias e Dissertações. 2ª edição. São Paulo. Atlas.1994.
-Paes, R. R.; Balbino H. F. Pedagogia do Esporte: contextos e perspectivas. Rio de Janeiro. Guanabara Koogan. 2005.
-Perfeito, P. J. C. Metodologia de Treinamento no Futebol e Futsal: Discusão da Tomada de Decisão na Iniciação Esportiva. Dissertação de Mestrado. Universidade de Brasília. 2009. 123p.
-Rezende, A.; Valdes, H. Metodos de Estudo das Habilidades Táticas (a): Abordagem comparativa entre jogadores habilidosos e iniciantes -expert & novice. Faculdade de Educação Física, Universidade de Brasília. Revista Digital. Buenos Aires. Ano 9. Núm. 65. 2003.
-Rezende, A.; Valdes, H. Metodos de Estudo das Habilidades Táticas (b): Abordagem Tomada de Decisão. Faculdade de Educação Física, Universidade de Brasília. Revista Digital. Buenos Aires. Ano 10. Núm. 69. 2004a.
-Rezende, A.; Valdes, H. Metodos de Estudo das Habilidades Táticas (c): Inventário de Habilidades Esportivas. Faculdade de Educação Física, Universidade de Brasília. Revista Digital. Buenos Aires. Ano 10. Núm. 70. 2004b.
-Rezende, A.; Valdes, H. Métodos de Estudo das Habilidades Táticas (d): abordagem comparativa entre modelos de ensino técnico e tático. Faculdade de Educação Física, Universidade de Brasília. Revista Digital. Buenos Aires. Ano 10. Núm. 75. 2004c.
-Santana,W. Simpósio de Educação Física e Desportos do Sul do Brasil, 2003, Ponta Grossa: Universidade Estadual de Ponta Grossa, 2003, 89-93. Considerações Pedagógicas na Interação com Futsalonistas Adolescentes.
-Santana, W. Contextualização histórica do futsal. 2006. Disponível em <http://www.pedagogiadofutsal.com.br/historia.asp> Acessado em 09/04/2014.
-Tani, G. Processo adaptativo em aprendizagem motora: o papel da variabilidade. Rev. Paul. Educ. Fís. São Paulo. Supl. 3. p. 55-61. 2000.
-Tani, G.; Bento, J. O.; Petersen, R. D. de S. Pedagogia do Desporto. Guanabara Koogan. Rio de Janeiro, 2006.
-Vieira, M. Efeitos dos intervalos de tempo de apresentação de conhecimento de resultados (cr) na aquisição de habilidades motoras. Dissertação de Mestrado. Escola de Educação Física e Fisioterapia da UFMG. Belo Horizonte, 2006. 108p.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).