The declarative knowledge level about tactical principles of game of the football players on the different categories

  • Mizael Costa Universidade Estácio de Sá
  • Juan Pablo Reyes Universidade Nacional da Colômbia
Keywords: Collective sports games, Football, Declarative knowledge, Game principles

Abstract

Having in mind the importance of football game principles suggested by literature for preparing football players as well to the teaching/learning process and modality training, this study had as objective to evaluate the declarative knowledge level of principles of game of football players and to compare the different categories. Fifty nine athletes participated of this research, nine of them were from under-15 category, twenty eight from under-17 category and twenty two players from under-20 category, that observed images to identify the game principle shown in the context of the move of athlete highlighted in the picture. The research identified that players revealed low knowledge regarding game principles and there was not statistically significant differences (p>0,05) among categories, allowing to notice that oldest players did not show higher tactical knowledge as it is suggested by literature, and the game standards mentioned as important probably, are not being observed in the trainings, suggesting that new researches to be performed in order to evaluate the excellence level of players and its relationship with knowledge of game tactical principles.

References

-Casarin, R.V.; Reverdito, R.S.; Greboggy, D. L.; Afonso, C. A.; Scaglia, A. J. Modelo de jogo e processo de ensino no futebol: princípios globais e específicos. Porto Alegre. Revista Movimento. Vol. 17. Núm. 3. p. 133-152. 2011.

-Costa, I. T.; Garganta, J.; Greco, P. J.; Mesquita, I. Proposta de avaliação do comportamento tático de jogadores de futebol baseada em princípios fundamentais de jogo. Rio Claro. Revista Motriz. Vol. 17. Núm. 3. p. 511-524. 2011.

-Garganta, J. M. S.; O ensino dos jogos desportivos coletivos: Perspectivas e tendências. Revista Movimento. Núm. 8. p. 19-27. 1998.

-Garganta, J. M. S.; Competências no ensino e treino de jovens futebolistas. Buenos Aires. Revista Digital. Núm. 45. 2002.

-Giacomini, D. S.; Silva, E. G.; Greco, P. J. Comparação do conhecimento tático declarativo de jogadores de diferentes categorias e posições. Florianópolis. Revista Brasileira de Ciências do Esporte. Vol. 33. Núm. 2. p. 445-463. 2011.

-Giacomini, D. S.; Soares, V. O.; Santos, H. F.; Matias, C. J.; Greco, P. J. O conhecimento tático declarativo e processual em jogadores de futebol de diferentes escalões. Revista Motricidade. Vol. 7. Núm. 1. p. 43-53. 2011.

-Greco, P. J. Conhecimento técnico-tático: O modelo pendular do comportamento e da ação nos esportes coletivos. Revista Brasileira de Psicologia do Esporte. p. 107-129. 2006.

-Quina, J. N. Futebol: referências para a organização do jogo. Portugal. Instituto Politécnico de Bragança. p. 1-103. 2001.

-Venlioles, F. M. Escola de Futebol. Rio de Janeiro. Sprint. 2001.

Published
2015-04-10
How to Cite
Costa, M., & Reyes, J. P. (2015). The declarative knowledge level about tactical principles of game of the football players on the different categories. RBFF - Brazilian Journal of Futsal and Football, 7(23), 111-127. Retrieved from https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/337
Section
Scientific Articles - Original