Positive perception about the 1st Film Festival of mini futsal UNIVAG
Abstract
The aim of the study was to investigate the perception of children with the relationship to the 1st mini-futsal held at the Centro Universitário de Várzea Grande-UNIVAG. The festival was accomplished for students of physical education at the UNIVAG. During the event data were collected through a questionnaire containing open questions. The study included 20 children with a mean age of 9.75 + 0.44 years. The results showed that most children realized positively their participation and academics at the festival and only 15% perceived negatively the participation of academics in the event. We conclude that the 1st Festival mini-futsal was realized positively by the participating children.
References
-Bolonhini, S. Z.; Galatti, L. R.; Paes, R. R. Teaching games for understanding: a importância da percepção do jogo na iniciação esportiva In: II Congresso Internacional de Deportes de Equipo. 2009.A Coruña. II Congreso Internacional de Deportes de Equipo. 2009.
-Bunker, D.; Thorpe, R. Is there a need to reflect on our games teaching? In Rethinking games teaching. R. Thorpe, D. B.;L. Almond (Eds), p. 25-33. Loughborough, England: Lougborough Université of Tecnology. 1986.
-Ferreira, M. S. A competição na Educação Física Escolar. Motriz. Vol. 6. Núm. 2. p. 97-100. 2000.
-Gil. A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4ªedição. Atlas.2006.
-Kawashima, L. B. Branco, M. F. A pedagogia do futsal no contexto educacional da escola. Efdeportes. Revista Digital. Buenos Aires. Ano. 13. p. 119,. 2008.
-Korsakas, P.; Rose, D. J. Os encontros e desencontros entre esporte e educação: uma discussão filosófico-pedagógica. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte. Vol. 1. Núm. 1. 2002.
-Melo, V. A.; Knijnik, J. D. Futebol, cinema e masculinidade: uma análise de Asa Branca, um Sonho Brasileiro (1981) e Onda Nova (1983). Rev. Port. Cien. Desp. Vol. 9. Núm. 2-3. p. 183-191. 2009.
-Mota, R. B. P. Desporto Escolar: organização, dinamização da atividade interna. Horizonte, Lisboa. Vol. 19. Núm. 109. p. 1-8. 2003.
-Nista-Piccolo, V. L.; Prodócimo, E.; Souza, M. T.; Brandl, C. E. H.; Zylberberg, T. P.; Farias, L. Manifestações da inteligência corporal cinestésica em situação de jogo na educação física escolar. Revista Brasileira de Ciência e Movimento. Vol. 12. Núm. 4. p. 1-126. 2004.
-Pinho, S. T.; e colaboradores, Método situacional e sua influência no conhecimento tático processual de escolares. Motriz, Rio Claro. Vol. 16. Núm. 3. p. 580-590. 2010.
-Ravagnani, F. C. P. 2º Festival de mini-futebol da Universidade Católica Dom Bosco, 2008. Disponível em:<http://cidadedofutebol.uol.com.br/cidade07/>Acessoem: 01/10/2010.
-Reverdito,R. S.; e colaboradores. Competições Escolares: Reflexão e Ação em Pedagogia do Esporte para Fazer a Diferença na Escola. Pensar a Prática. Vol. 11. Núm. 1. p. 37-45, 2008.
-Santana, W. C. Iniciação esportiva e algumas evidências de complexidade. In: Simpósio de Educação Física e Desportos do Sul do Brasil, 14, 2002, Ponta Grossa. Anais... Ponta Grossa: Universidade Estadual de Ponta Grossa. p. 176-180. 2002.
-Santos Filho, J. F.; Ravagnani, F. C. P; Reis Filho, A. D. Frequência de lesões de joelho em atletas de futebol de salão. EFDeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires. Año 16. Núm. 159. 2011.
-Scaglia, A. J.; Montagner, P. C.; Souza, A. J. Pedagogia da competição em esportes: da teoria à busca de uma proposta prática escolar. Motus Corporis. Vol. 8. Núm. 2.p. 20-30. 2001.
-Silva, J. V. P. Práticas pedagógicas em educação física nos anos iniciais do ensino fundamental. Pensar a Prática, Goiânia. Vol. 16. Núm. 1. p. 1-319. 2013.
-Turpin, J. A. P. La competición en el ámbito escolar: um programa de intervención social. 2002. Tesis Doctorado Educación. Facultad de Educación. Departamento de Didáctica General y Didáticas Específicas. Universidade de Alicante. Alicante. 2002.
-Verardi, C. E. L.; De Marco, A. Iniciação Esportiva: a influência de pais, professores e técnicos. Arquivos em Movimento, Rio de Janeiro. Vol. 4. Núm. 2. 2008.
-Vidal, S. M.; e colaboradores. Construção de cartas centílicas da coordenação motora de crianças dos 6 aos 11 anos da Região Autónoma dos Açores, Portugal. Rev. Port. Cien. Desp. Vol. 9. Núm. 1. p. 24-35. 2009.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).