Using methodology for teaching-learning in schools of futsal with children aged between 6 to 10 years

  • Amanda Rezende Alves Programa de Pós-Graduação Lato Sensu da Universidade Estácio de Sá - Futebol e Futsal: As Ciências do Esporte e a Metodologia do Treinamento
  • Antonio Coppi Navarro Programa de Pós-Graduação Lato Sensu da Universidade Estácio de Sá em Futebol e Futsal: As Ciências do Esporte e a Metodologia do Treinamento, Brasil.
Keywords: Teaching-learning, Child, Methodology, Futsal

Abstract

There are several methodologies for teaching football that are used or not, defended by authors, including the global analytical methodologies and new trends. In this work we will know them and whether the teaching -learning process is effective for children from 6 to 10 years old. Besides investigating if there are lessons planning and student assessment, the investigation was based on questionnaires delivered in some futsal schools to 28 teachers who were about 31 years old. However only 13 were sent back answered. The questionnaire consisted in 20 closed questions: 8 about teacher education, 11 about methodology, evaluation and planning and one about child's perception of the main part of the class. Through the studies, we noticed a significant improvement in the academic quality of teachers, according to studies comparing Melo et al. (2006). The methodology evaluation, planning and perception of students comparatives, were not considered satisfactory. Therefore the unsatisfactory results have not shaken the importance of the studies to complete the work.

References

-Castro, P. A. P. P.; Tucunduva, C. C.; Arns, E. M. A importância do planejamento das aulas para organizaçãodo trabalho do professor em sua prática docente. Athena: Revista Científica de Educação. Vol. 10. Núm. 10. 2008.

-Costa, L. C. A.; Nascimento, J. V. O ensino da técnica e da tática: novas abordagens metodológicas. Revista da Educação Física/UEM. Maringá. Vol. 15. Núm. 2. 2004. p. 49-56.

-Darsie, M. M. P. Avaliação e aprendizagem. Cad. Pesq. São Paulo. Núm. 99. 1996. p. 47-59.

-Filgueira, F, M. Aspectos físicos, técnicos e táticos da iniciação ao futebol. Revista Digital. Buenos Aires. Ano 11. Núm. 103. 2006.

-Freire, J. B. Pedagogia do Futebol. 2 edição. Campinas: Autores Associados. 2006. p. 3-23.

-Gallahue, D. L.; Ozmun, J. C. Compreendendo o desenvolvimento motor de bebês, crianças, adolescente e adultos. 3ª edição. Phorte: São Paulo. 2005.

-Melo, M. L. S.; Sales, V. A.; Sampaio, Y. F.; Lima, D. L. F.; Fontenele, F.G. Perfil do profissional que trabalha em escolinhas de iniciação ao futsal. Coleção Pesquisa em Educação Física. Vol. 6. Núm. 2. 2007.

-Santana. W. C.; Reis. H. H. B. Futsal Feminino: perfil e implicações pedagógicas. Revista Brasileira de Ciências e Movimento. Brasília. Vol. 11. Núm. 4. 2003. p. 45-50.

-Scaglia, A. J. O futebol que se aprende e o futebol que se ensina. Dissertação de Mestrado. Faculdade de Educação Física da Unicamp. 1990.

-Scaglia, A. J. Escolinha de futebol: uma questão pedagógica. Motriz. Vol. 2. Núm. 1. 1996.

-Teixeira, G. Metodologia: Construção de uma proposta científica: Avaliação da Aprendizagem. Curitiba. Camões. 2008. p. 57-61.

-Tenroller, C.A. Futsal: Ensino e Prática. 2ª edição. Canoas. ULBRA. 2008.

-Voser, R, C. Iniciação ao Futsal: Abordagens recreativas. 3ª edição. Canoas. ULBRA. 2004. p. 19 -26.

Published
2016-01-25
How to Cite
Alves, A. R., & Navarro, A. C. (2016). Using methodology for teaching-learning in schools of futsal with children aged between 6 to 10 years. RBFF - Brazilian Journal of Futsal and Football, 7(27), 474-494. Retrieved from https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/301
Section
Articles: Special Edition