The motivational factors for the futsal practice: comparison amongmale and female athletes ofadult categories
Abstract
This study aimed to measure and to compare the motivational factors for the sport in male and female athletes of the adult category of futsal. The descriptive study involving 45 federated athletes adult category, 18-32 years old, 15 male athletes from a team in Porto Alegre and 30 female athletes that participate in teams of Porto Alegre and metropolitan region. As an instrument for data collection it was used questionnaire Motivation for Participation in Sport created by Gill, Gross and Huddleston (1983). The collected data were typed and analyzed using SPSS version19.0 through descriptive statistics. The results suggested that male athletes have higher motivation in all dimensions when compared with female athletes. The statistically significant differences appeared in the dimensions status, fitness and fun. This fact can be explained, probably, because historically there is more participation of males in the researched mode. The women futsal is a late fact. Thus, we suggest further studies ofwomen athletes futsal and comparisons between genders in order to contribute to the psychological development of athletes and team performance
References
-Almeida, M. A. B.; De Rose Junior, D. Fenômeno esporte: relações com a qualidade de vida. In: Vilarta, R.; Gutierrez, G. L.; Monteiro, M. I. Qualidade de vida: evolução dos conceitos e práticas no século XXI. Campinas. IPES. 2010.
-Arnal, J.; Rincón, D.; Latorre, A. Investigación educativa: metodologias de investigación educativa. Barcelona. Universidade de Barcelons. 1991.
-Barroso, M. L. C.; e colaboradores. Motivos de prática de esportes coletivos universitários em Santa Catarina. In: Fórum Internacional de Esportes. Núm. 6.2007. Florianópolis. Anais do Fórum Internacional de Esportes. Núm. 6. Florianópolis: FESPORTE. 2007. Disponível em CD-ROM.
-Brandão, M.R.F. O lado mental do futebol. In: Barros, T.B.; Guerra, I. Ciência do Futebol. Manole. 2004
-Becker Junior, B. El efecto de tecnicas de imaginacion sobre patrones lectroencefalograficos, frecuencia cardiaca y en el rendimiento de practicantes de baloncesto con puntuaciones altas y bajas en el tiro libre.Tesis doctoral. Facultad de Psicología. Universid de Barcelona. Barcelona. 1996.
-Berleze, A. Motivos que levam crianças para a prática de atividades motoras na escola. Monografia de Especialização. UFSM. 1998.
-Carmo, J. V.; e colaboradores. Motivos de início e abandono da prática esportiva em atletas brasileiros. HU Revista. Vol. 35. Núm. 4. p. 257-264. 2009.
-Cratty, B.J. Psicologia no esporte. Prentice-Hall. 1983.
-Gill. D.L.; Gross, J. B.; Huddleston, S. Participation Motivation in Youth Sports, International Journal of Sport Psychology. Vol. 14. p. 1-14. 1983.
-Martin Junior, E.M. L. Motivos de prática de hóquei sobre a grama: um estudo com as seleções brasileiras masculina e feminina. TCC em Licenciatura em Educação Física. Centro de Ciências da Saúde e do Esporte. Universidade do Estado de Santa Catarina. Florianópolis. 2009.
-Melo, N.B. C. Motivação de adolescentes para a prática esportiva. Monografia Escola de Educação Física. Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte. 2010.
-Rubio, K. Psicologia do esporte: interfaces, pesquisa e intervenção. Casa do Psicólogo. 2000.
-Saldanha, R. P. Motivação à prática regular de atividades físicas: Um estudo com atletas de basquetebol infanto-juvenis (13 a 16anos). Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-graduação em Ciências do Movimento Humano. Escola de Educação Física. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre. 2008.
-Scalon, R. M. Fatores motivacionais que influem na aderênciae no abandono dos programas de iniciação desportiva pela criança. Dissertação de Mestrado em Ciências do Movimento Humano. Escola de Educação Física da UFRGS. Porto Alegre. 1998.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).