Comparison of declarative tactical knowledge of futsal players from base categories
Abstract
The aim of this paper was the investigation of the absorption of the concepts of this specific game, along with the declarative knowledge that should be taught to them by their coaches and the comparison of indoor soccer practice in years and the categories. The sample contained 37 players from a well-known football club in Rio de Janeiro, 10 from under 9 category, 16 from under 11 and 11 from under 13, all of them were participating in the most important indoor soccer competition. For the Declarative Tactical Knowledge (DTK) a questionnaire was answered by the athletes and corrected based on Giacomini's score (2011), compared with their coaches answers and then the results were presented as percentage of success. The average of success in under 9 category was 85,94%, in under 11 was 93,36% and in under 13 was 90,34%. The general average was 89,88%. Given this result, it can be concluded that the practice time is not the only factor for the increase of DTK, because there is also a big influence of the methods applied by coaches that must take into account both the motor and cognitive training, leading their athletes into a better tactical knowledge.
References
-Batista, L. A. Biomecânica do chute. In: Garrett, W. E.; Kirkendall, D. T.; A ciência do exercício e dos esportes. Porto Alegre. Artmed. 2003. p. 79-86.
-Costa, I. T.; Garganta J.; Fonseca, A.; Botelho, M. Inteligência e conhecimento específico em jovens futebolistas de diferentes níveis competitivos. Revista Portuguesa de Ciências do Desporto. Vol. 2. Núm. 4. 2002. p. 7-20.
-Costa, I. T.; Garganta, J.; Greco, P. J.; Mesquita, I.; Müller, E.; Silva, B.; Castelão, D.; Rebelo, A.; Seabra, A. Comparing Tactical Behavioursof Youth Soccer Teams Through the Test “GK3-3GK”. The Open Sports Sciences Journal. Vol. 3. 2010. p. 58-61.
-Dias, R. M. R.; Carvalho, F. O.; Souza, C. F.; Avelar, A.; Altimari, L. R.; Cyrino, E. S. Características antropométricas e de desempenho motor de atletas de futsal em diferentes categorias. Revista Brasileira de Cineantropometria e Desempenho Humano. Vol. 9. Núm. 3. 2007. p. 297-302.
-Garganta, J. Ideias e competências para pilotar o jogo de futebol. In: Tani, G.; Bento, J. O.; Petersen, R. D. S. (Orgs.). Pedagogia do Desporto. Rio de Janeiro. Guanabara. 2006. p. 313-326.
-Giacomini, S.D.; Soares, V.O.; Santos, H.F.; Matias, C.J.A.S. O conhecimento tático declarativo e processual em jogadores de futebol de diferentes escalões. Motricidade. Vol. 7. Núm. 1. 2011. p. 43-53.
-Giacomini, S.D.; Silva, G. E.; Greco, P.J. Comparação do conhecimento tático declarativo de jogadores de futebol de diferentes categorias e posições. Revista Brasileira Ciência Esporte. Vol. 33. Núm. 2. 2011 p. 445-463.
-Greco,P. J. O ensino do comportamento tático nos jogos esportivos coletivos: Aplicação no handebol. Tese de Doutorado. Universidade Estadual de Campinas. 1995.
-Greco, P. J. Cognição e ação. In D. Samulski (Org.)Novos conceitos em treinamento esportivo. Minas Gerais. CENESP-UFMG. 1999. p. 119-153.
-Greco, P.J. Conhecimento tático-técnico: eixo pendular da ação tática (criativa) nos jogos esportivos coletivos. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte. Vol. 20. Núm.5. 2006. p. 210-212.
-Hodges, N. J.; Davids, K.; Burwitz, L.; Williams, J. Cognitive knowledge and soccer performance. Perceptual Motor Skills. Vol. 76. Núm. 2. 1993. p. 579-593.
-Hodges, N. J.; Davids, K. Declarative knowledge in sport: a by-product of experience or a characteristic ofexpertise. Journal of Sport and Exercise Psychology. Vol. 17. 1995. p. 258-275.
-Mangas, C. J. Conhecimento declarativo no futebol: estudo comparativo em praticantes federados e não-federados, do escalão de sub-14. Dissertação de Mestrado. Faculdade de Desporto da Universidade do Porto. FCDEF-UP. Porto. 1999.
-Mann, D.Y.; Williams, A.M.; Ward, P.; Janelle, C. M.; Perceptual-cognitive expertise in sport: A meta-analysis. Journal of Sport Exercise Psychology. Vol. 29. Núm. 4. 2007 p. 457-478.
-Matias, C. J. A. O conhecimento tático declarativo e a distribuição de jogo do levantador de voleibol: Da formação ao alto nível. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal de Minas Gerais. 2009.
-Matias, C.J.A.S.; Greco, P.J. Cognição e ação nos jogosesportivos coletivos. Ciências & Cognição. Vol. 15. Núm. 1. 2010. p. 252-271.
-Mcpherson, S. L; Vickers, J. N. Cognitive controlin motor expertise. Journal of Sport and Exercise Psychology. Vol. 2. 2004. p. 274-300.
-Mesquita, I. Valorização da aprendizagem autônoma no treino de crianças e jovens. Revista Perfil. Vol. 7. Núm. 8. 2005. p. 15-16.
-Morales, J. P.; Greco, P. J. A influência de diferentes metodologias de ensino-aprendizagem-treinamento no basquetebol sobre o nível de conhecimento tático processual. Revista Brasileira de Educação Física. Vol. 21. 2007. p. 291-299.
-Pinho, S.T.; Alves, D.M.; Greco, P.J.; Schild, J.F.G. Método situacional e sua influência no conhecimento tático processual de escolares. Motriz. Vol. 16. Núm. 3. 2010. p. 580-590.
-Pooltron, J. M.; Masters, R. S. W.; Maxwell, J. P. The influence of analogy learning on decision-making in table tennis: evidence from behavioural data. Psychology of sport and exercise. Vol. 7. 2006. p. 677-688.
-Ré, A. H. N.; De Rose Júnior, D.; Böhme, M. T. S. Stress e nível competitivo: considerações sobre jovens praticantes de futsal. Revista Brasileira Ciência e Movimento. Vol. 12. Núm. 4. 2004. p. 83-87.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).