Theoretical assumptions that guiding the practical work coaches of schools of initiation of futsal

  • Brisa Duarte Olivete Bacharelado em Educação Fí­sica, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, Paraná, Brasil.
  • Elto Legnani Bacharelado em Educação Física, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, Paraná, Brasil.
  • Gabriel Jungles Fernandes Bacharelado em Educação Fí­sica, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, Paraná, Brasil.
  • Guilherme Jungles da Rosa Bacharelado em Educação Fí­sica, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, Paraná, Brasil.
  • Larissa Mileski Pires Bacharelado em Educação Fí­sica, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, Paraná, Brasil.
  • Rodrigo Brasil Custódio Guimarães Bacharelado em Educação Fí­sica, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, Paraná, Brasil.
  • Rosana de Souza Bordim Bacharelado em Educação Fí­sica, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, Paraná, Brasil.
  • Wesllen Gian Carvalho Universidade Tecnológica Federal do Paraná
Keywords: Futsal, Futsal methodology, Teaching and elarning in futsal

Abstract

Futsal is a sport played throughout most of the world. Although a recent sport, its rules have evolved rapidly, causing profound changes in the physical, technical and tactical game. Among children, practice starts so early and in Brazil, futsal schools are largely responsible for the sport initiation of our children, however, most of them do not have an organized methodology. Regarding the teaching-learning of futsal, both in initiation and in high yield, it is clear that a variety of methodological processes are adopted by coaches and instructors of this modality. Thus, this study aims to investigate the theoretical assumptions that guide the practical work of the coaches initiation schools futsal. The study included 12 instructors futsal, which teach classes in schools futsal in the city of Curitiba. For data collection we used a specific form, previously prepared and composed of open questions guided by a list of questions, which allowed a flexible organization and expansion of the questions as the information was being provided by the interviewee. Drawing a correlation between the interview and observation practice, we observed that the coaches have been consistent since his actions during training resembled to manage them declared. Comparing the data collected with what the literature recommends, it was found that the surveyed schools, the teaching of futsal is based on the latest theories about the sport initiation in futsal, demonstrating good quality of coaches and coordinators.

References

-Belei, R.A.; Gimeniz-Paschoal, S. R. Nascimento, E.N.; Matsumoto, P.H V R. O uso de entrevista, observação e vídeo gravação em pesquisa qualitativa. Cadernos de Educação. FaE/PPGE/UFPel. Pelotas. Vol. 30. p. 187-199. 2008.

-Confederação Brasileira de Futsal. Disponível em:< http://www.futsaldobrasil.com.br/2009/cbfs/origem. php> Acesso em: 06/04/2013.

-Leite, W.S. S. Da alienação à estupidez: especialização precoce e os danos causados às crianças. Livro de Memórias do III Congresso Científico Norte-nordeste. Fortaleza. p. 60-68. 2007.

-Ré, A. H. N.; Junior, D. R.; Bohme, M.T. S. Stress e nível competitivo: considerações sobre jovens praticantes de futsal. R. Bras. Ci. e Mov. Vol. 12. Núm. 4. p. 83-87. 2004.

-Santana, W.C. Futsal: apontamentos pedagógicos na iniciação e especialização. 2ªedição. Autores associados. 2008.

-Santana, W.C. Futsal: Metodologia da Participação. Editora LIDO. 1996.

-Silva, J.B. Educação Física, esporte e lazer: aprender a aprender fazendo. Editora LIDO. Londrina, 1995.

-Zaratim, S. Aspectos Socioculturais do Futsal. Renefara. Vol. 2. Núm. 2. 2012. Dossiê Docente. Disponível em: <http://www.fara.edu.br/sipe/index.php/renefara/article/view/49/39>. Acesso em: 06/04/2013.

Published
2016-01-25
How to Cite
Olivete, B. D., Legnani, E., Fernandes, G. J., da Rosa, G. J., Pires, L. M., Guimarães, R. B. C., Bordim, R. de S., & Carvalho, W. G. (2016). Theoretical assumptions that guiding the practical work coaches of schools of initiation of futsal. RBFF - Brazilian Journal of Futsal and Football, 7(27), 467-473. Retrieved from https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/268
Section
Articles: Special Edition