Profile of technical futsal women participating games open the interior in 2008 in the state of Sao Paulo

  • Cleber Rodrigues Bandeira Programa de Pós-Graduação Lato-Sensu da Universidade Gama Filho - Especialização em Metodologia da Aprendizagem e Treinamento do Futebol e Futsal
  • Hélcio Manoel Rodrigues Programa de Pós-Graduação Lato-Sensu da Universidade Gama Filho - Especialização em Metodologia da Aprendizagem e Treinamento do Futebol e Futsal
  • Antonio Coppi Navarro Programa de Pós-Graduação Lato-Sensu da Universidade Gama Filho - Especialização em Metodologia da Aprendizagem e Treinamento do Futebol e Futsal
Keywords: Futsal, Technician, Women's futsal, Sport pedagogy

Abstract

In this article we have derived from the theories of Sport Pedagogy and framework. We understand the sport as a sociocultural phenomenon, with the Science of Sport throughout the scientific thinking that this phenomenon requires. For design of this study, we aimed to investigate the technical characteristics of futsal female participants of the Games of the Interior Open in Piracicaba, focus on understanding the process of training and approach to the way women futsal, ways to update profissional.Investigamos practices teaching adopted in the teaching-learning-training of (the) technical (as) and the skills and abilities necessary to perform the function. The sample consisted of 10 technical futsal feminino the first division, representing their respective municipalities. As a tool for data collection, using semi-structured, with objective questions. The data obtained in the field showed that 100% of respondents had technical training in Physical Education and Sport or, 80% said keep it updated, 50% of those interviewed are former athletes and 50% have specialized in some point of their career; 40% reported using metologia technicians and 60% use the methodology through games for the development of tactical intelligence, which shows the evolution of scientific knowledge and indirectly to the evolution of the sport. Paradgmas overcome existing utrapassando the simplistic thinking of common sense concerning the functions of technical futsal feminino.

References

- Barbanti, V. J. Dicionário da Educação Física e do esporte. São Paulo. Manole. 2003.

- Bayer, C. O ensino dos desportos colectivos. Lisboa. Dinalivro. 1994.

- Brachat, V. Sociologia critica do esporte: uma introdução. Vitória. UFES. 1997.

- Filin, V. P. Desporto juvenil: teoria e metodologia. Londrina. Centro de Informações Desportivas. 1996.

- Greco, P. J. Iniciação esportiva universal. Belo Horizonte. Ed. da UFMG. 1998.

- Haag, H. Theorethical foundation of sport science as a scientific discipline: contribution to a philosophy (meta-theory) os sport science. Schorndorf: Verlag Karl Holmann, 1994.

- Kunz, E. Transformação didático-pedagógica do esporte. Ijuí. Unijuí. 1994.

- Mesquita, I. A pedagogia do treino: a formação em jogos desportivos coletivos. Lisboa. Livros Horizonte. 2000.

- Paes, R. R. Aprendizagem e competição precoce: o caso do basquetebol. Campinas. Ed. da Unicamp. 1996.

- Santana, W. C. Futsal: apontamentos pedagógicos na iniciação e na especialização. Campinas. Autores Associados. 2004.

- Vasconcelos, M. J. E. Pensamento sistêmico: o novo paradigma da ciência. Campinas. Papirus. 2002.

- Voser, R. C. Futsal: princípios técnicos e táticos. Canoas. Ulbra. 2003.

- Bota, I.; Colibaba-Evulet, D. Jogos desportivos coletivos: teoria metodologia. Lisboa. Instituto Piaget. 2001.

-Thomas, J. R.; Nelson, J. K. Métodos de pesquisa em atividade física. Porto Alegre. Artmed. 2002.

- Weinberg, R.S.; Gould, D. Fundamentos da Psicologia do Esporte e do Exercício. Porto Alegre: Artmed, 2001.

- Bento, J. O. Contexto e perspectivas. In: Garcia, R.; Graça, A. Contextos da Pedagogia do Desporto: perspectivas e problemáticas. Lisboa. Livros Horizonte. 1999. p. 20-27.

- Garganta, J. Para uma teoria dos jogos desportivos coletivos. In: Graça, A.; Oliveira, J. O ensino dos jogos desportivos coletivos. 3ª ed. Lisboa. Universidade do Porto. 1998. p. 11-25.

- Serpa, S. A relação treinador-atleta. In: Manual de Psicologia do Desporto. Lisboa: S.H.O. 1996. p. 411-423.

- BettiI, M. Cultura corporal e cultura esportiva. Revista Paulista de Educação Física. Vol. 7. Num. 2. 1993. p. 44-51.

- Pires, H. V. Análise comparativa entre o método analítico e o método situacional no processo de ensino/aprendizagem/treinamento do passe no futebol. Revista Digital. Vol. 8. Num. 50. 2002. p. 34-41.

- Brandão, M.R.F.; Valdés, H.V. La utilización de estratégias motivacionales por los entrenadores: un aporte de la psicología del deporte. Alto Rendimiento, Psicología y Deporte: tendencias actuales. Buenos Aires. Vol. 11. 2005. p. 115-130.

- Cruz, J.F.; Gomes, A.R. Liderança de equipes desportivas e comportamentos do treinador. In: Manual de Psicologia do Desporto. Lisboa. S.H.O. 1996. p. 389-409.

- Balbino, H. F. Jogos desportivos coletivos e os estímulos das inteligências múltiplas: bases para uma proposta em pedagogia do esporte. Campinas. 2001.

- Balbino, H. F. Pedagogia do treinamento: método, procedimentos pedagógicos e as múltiplas competências do técnico nos jogos desportivos coletivos. Campinas. 2005.

- Scaglia, A. J. O futebol que se aprende e o futebol que se ensina. Campinas. 1999.

- Scaglia, A. J. O futebol e os jogos/brincadeiras de bola com os pés: todos semelhantes, todos diferentes. Campinas. 2003.

Published
2009-10-06
How to Cite
Bandeira, C. R., Rodrigues, H. M., & Navarro, A. C. (2009). Profile of technical futsal women participating games open the interior in 2008 in the state of Sao Paulo. RBFF - Brazilian Journal of Futsal and Football, 1(3). Retrieved from https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/25
Section
Scientific Articles - Original

Most read articles by the same author(s)