Tactical knowledge level players and soccer coach's subjective evaluation
Abstract
The aim of present study was to compare declarative tactical knowledge (DTK) among categories, field position and coaches’ subjective evaluation by DTK Soccer teste. The sample consisted of 39 male players divided into four categories: under-14, under-15, under-17, under-20.The results show significant differences in DTKlevel among under14 and under17 (p=0,003) and under14 and under20 (p=0,014). No differences were found between DTK and positions field (p = 0,902), but differencesat coaches’ subjective evaluation for all categories. There were moderate positive correlations (r = 0,412) between DTKand age. The results suggest that age increase implies a higher DTKperformance.
References
-Aburachid, L.M.C.; Silva, S.R.; Guimarães, G.A.; Morales, J.C.P.; Greco, P. J. Nível de Conhecimento Tático Declarativo e Avaliação Subjetiva dos Treinadores no Tênis. In: 3º Congresso Internacional de Jogos Esportivos Coletivos, 2011, Porto. Revista Portuguesa de Ciências do Desporto. Porto. Vol. 11. p. 32-32. 2011.
-Anderson, R.J. Acquisition of Cognitive Skill. Psychological Review. Vol. 89. p. 369-406. 1982.
-Baker, J.; Côté, J.; Abernethy, B. Learning from the experts: Pratice activities of expert decision in sport. Research quarterly for exercise and sport. Vol. 74. p. 342-347. 2003.
-Chi, M.T.H.; Glaser, R. The measurement of expertise: analysis of the development of knowledge and skill as a basis for assessing achievement. In: E.L. Baker, E.S. Quellmalz (Eds.). Educacional Testing an Evaluation. Beverly Hills. p. 37-47. 1980.
-Costa, J.C.; Garganta, J.; Fonseca, A.; Botelho, M. Inteligência e conhecimento específico em jovens futebolistas de diferentes níveis competitivos. Revista portuguesa de ciências do desporto. Vol. 2. p. 7-20. 2002.
-Costa,I.T.; Garganta, J.; Greco, P.J.; Mesquita, I. ; Maia, J. Sistema de avaliação táctica no Futebol (FUT-SAT): Desenvolvimento e validação preliminar. Motricidade. Vol. 7. Núm. 1. p. 69-84. 2011.
-Costa, I.T. Comportamento Tático no Futebol: Contributo para a Avaliação do Desempenho de Jogadores em situações de Jogo Reduzido. Tese Doutorado. Faculdade de Desporto da Universidade do Porto. FCDEF-UP. Porto. 2010.
-Costa, I.T.; Garganta, J.; Greco, P.J.; Mesquita, I.; Muller, E.; Silva, B.; Castelao, D. Análise do comportamento e do desempenho táctico de jogadores de futebol sub-15: Estudo comparativo entre dois clubes portugueses. Lecturas Educación Física y Deportes. Buenos Aires. Ano 14. p. 1-10. 2010.
-Dancey, C.P.; Reidy. J. Estatística sem matemática para a psicologia: usando SPSS para Windows. Porto Alegre.Artmed. 2006.
-Ericsson, K.A. The Cambridge Handebook of Expertise and Expert Performance. Cambridge University Press. New York. 2006.
-Garganta, J; Maia, J; Marques, A. Acerca da investigação dos fatores do rendimento em futebol. Revista Paulista de Educação Física. Vol. 10. p. 146-151. 1996.
-Garganta, J. Dos constrangimentos da acção à liberdade de (inter)acção, para um futebol com pés e cabeça. In: A. Duarte (Ed.). O contexto da decisão -a acção táctica do desporto. Lisboa. Visão e Contextos. Vol. 1. p. 179-190. 2005.
-Garganta, J. Idéias e competências para “pilotar” o jogo de futebol. In: G, Tani.; J.O. Bento.; R.D.S. Petersen.(Eds.). Pedagogia do Desporto. Rio de Janeiro. p. 313-326. 2006.
-Giacomini, D.S.; Greco, P.J. Comparação do conhecimento tático processual em jogadores de futebol de diferentes categorias e posições. Revista Portuguesa Ciência do Desporto. Vol. 8. p. 126-13. 2008.
-Giacomini, D.S.; Soares, V.O.; Santos, H.J.; Matias, C.J.; Greco, P.J. O conhecimento tático declarativo e processual em jogadores de futebol de diferentes escalões. Motricidade. Santa Maria da Feira. Vol. 7. p. 43-53. 2011.
-Greco, P.J. Iniciação esportiva universal: metodologia da iniciação esportiva na escola e no clube. Vol. 2. Belo Horizonte. Editora UFMG. 1998.
-Greco, P.J. Conhecimento tático-técnico: eixo pendular da ação tática (criativa) nos jogos esportivos coletivos. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte. Vol. 20. p. 210-212. 2006.
-Greco, P.J.; Memmert, D.; Morales, J.C.P. The effect of deliberate play on tactical performance in basketball. Perceptual and Motor Skills. Missoula. Vol. 110. Núm. 3. p. 849-56. 2010.
-Irokawa, G.N.F.; Lima, M.R.M.; Soares, VOV.; Aburachid, L.M.C.; Souza, P.R.C.; Greco, P.J.; Caracterização das circunstâncias e setores de finalização do jogo de futsal: um estudo da fase final da copa do mundo de fustsal-FIFA 2008. Lecturas educación física y deportes. Buenos Aires. Ano 144. p. 1-6. 2010.
-Lima, C.O.V.; Matias. C.J.A.S; Greco. P.J. O conhecimento tático produto de métodos de ensino combinados e aplicados em sequências inversas no voleibol. Rev. bras. educ. fís. Esporte. Vol. 26. Núm. 1. 2012.
-Mcpherson, S.L.; Vickers, J.N. Cognitive control in motor expertise. Journal of Sport and Exercise Psychology. Vol. 2. p. 274-300. 2004.
-Mangas, C.J. Conhecimento declarativo no futebol: estudo comparativo em praticantes federados e não-federados, do escalão de sub-14, 1997-1999. Dissertação de Mestrado. Universidade do Porto. Porto. 1999.
-Memmert, D.; Roth, K. Individualtaktische Leistungsdiagnostik im Sportspiel. Spektrum der Sportwissenschaft. Vol. 15. Núm. 1. p. 44-70. 2003.
-Mesquita, I.; Marques, A.; Maia, J. A relação entre a eficiência e a eficácia no domínio das habilidades técnicas em Voleibol. Revista Portuguesa de Ciências do Desporto. Vol. 1. Núm. 3. p. 33-39. 2001.
-Mesquita, I.; Graça, A.; Gomes, A.R.; Cruz, C. Examining the impact of a step game approach to teaching volleyball on student tactical decision making and skill execution during game play. Journal of Human Movement Studies. Vol. 48. Núm. 6p. 469-492. 2005.
-Roth, K. Die Straßenspielhypothese oder das Modell der Inzidentellen Inkubation. Ein erklärungsansatz für die Kreativitätsentwicklung im Sportspiel. Heidelberg. ISSW. Unveroffentlichter Projektbericht. 1999.
-Sonnenschein, I. Wahrnehmung und taktisches Handeln im Sport. Betrifft Psychologie & Sport Sonderband 10. Köln. R. F. B.P.S. 1987.
-Tenenbaum, G.; Sar-El, T.; Bar-Eli, M. Anticipation of ball location in low and highskill performers: a developmental perspective. Psychology of Sport and Exercise. Vol. 1. p. 117-129. 2000.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).