Football class: traditional sport pedagogy x new trends in sport pedagogy at the vision of students

  • Leonardo Heim Espitalher Universidade Gama Filho
  • Antonio Coppi Navarro Instituto Brasileiro de Pesquisa e Ensino em Fisiologia do Exercí­cio (IBPEFEX)
Keywords: Football, Technician methodology, Game methodology

Abstract

This study presents as the main theme the difference between the Traditional Sport Pedagogy (Technical Methodology) and the New Trends in Sport Pedagogy (Methodology of Game) at the evaluation of the students of Escolinha de Futebol Show de Gols in the city of Guaíba. The goal is to find out which methodology is most accepted by the students. The method used was the descriptive research through a demonstrative class with both methods and the application of a questionnaire to thirty-nine participants ranging from ten to fifteen years old. As a result, it was observed that 92.31% of the interviewed students preferred the game Methodology and 56.41% ofthem showed that the method which teachers use more often is the mixed one (mixture of both methods). Keeping the previous percentage in mind, the Game Methodology is considered the most effective in terms of learning. This methodology, according to 51.28% of the interviewed students, is the one that professional players use, in addition it is considered more fun to practice and it is also the one which should be applied by teachers in their classes according to 82.95%. Besides, it was noticed that the Technical Methodology has already been practiced by 56.41% of the research population while only 48.72% have already practiced the Game Methodology. For 58.97% of the interviewed students the Game Methodology was the easiest method to understand and for 51.28% it was the easiest to execute. According to the analyzed data, the Game Methodology predominated over the TechnicalMethodology in the preference of the interviewed students, however the first is not the most used one by teachers

References

-Coutinho, N. F.; Silva, A. P. S. Conhecimento e Aplicação de Métodos de Ensino para os Jogos Esportivos Coletivos na Formação Profissional em Educação Física. Dissertação de Mestrado. São Paulo. Universidade São Judas Tadeu. 2009.

-Greco,P. J. Iniciação Desportiva Universal 1 e 2. Belo Horizonte. Ed. UFMG.1998.

-Leonardo, L.; Scaglia, A. J.; Reverdito, R. S. O Ensino dos Esportes Coletivos: Metodologia Pautada na Família dos Jogos. Motriz, Rio Claro. Vol. 15. 2009.

-Liberali, R. Metodologia Científica Prática: um saber-fazer competente da saúde à educação. Florianópolis. 2008.

-Pereira, J. P. C. C. L.; Lima, L. D. C. Iniciação ao Futebol de Campo em escolares de 11 a 14 anos: nível de acerto dos Métodos Misto, Analítico e Global no Processo Ensino e Aprendizagem. Revista ciência e consciência. 2006. Disponível em http://www.revista.ulbrajp.edu.br/seer/inicia/ojs/viewissue.php?id=8> acessado em 23/02/2011.

-Perfeito, P. J. C. Metodologia de Treinamento no Futebol e Futsal: Discussão da tomada de decisão na iniciação esportiva. Dissertação de Mestrado. Brasília. Faculdade de Educação Física da Universidade de Brasília. 2009.

-Reverdito, R., Scaglia, A. J. Pedagogia do Esporte: Jogos Coletivos de Invasão. Phorte. 2009.

-Reverdito, R.; Scaglia, A. J.; Paes, R. R. Pedagogia do Esporte: Panorama e Análise Conceitual das Principais Abordagens. Motriz. Vol. 15. Núm. 3. p. 600-610. 2009.

-Scaglia, A. J. Escola de Futebol: Uma Prática Pedagógica. L. (Org.). Pedagogia dos Esportes. Papirus.1999.

-Scaglia, A. J. O Futebol e o Jogo/Brincadeira de Bola com os Pés: todos semelhantes, todos diferentes. Tese Doutorado. Campinas: Faculdade de Educação Física. Unicamp. 2003.

-Scaglia, A. J. Para uma pedagogia crítica no futebol. 2009. Disponível em < http://www.universidadedofutebol.com.br/2009/07/3,10904,PARA+UMA+PEDAGOGIA+CRITICA+NO+FUTEBOL.aspx> Acessado em 29/01/2011.

-Scaglia, A. J.; Souza, A. Pedagogia do Esporte. Comissão de Especialistas -ME. Dimensões Pedagógicas do esporte. Brasília. 2004.

-Silva, M. V.; Greco, P. J. A influência dos métodos de ensino-aprendizagem-treinamento no desenvolvimento da inteligência e criatividade tática em atletas de futsal, Revista Brasileira de Educação Física e Esporte. São Paulo. Vol. 23. 2009.

Published
2014-08-26
How to Cite
Espitalher, L. H., & Navarro, A. C. (2014). Football class: traditional sport pedagogy x new trends in sport pedagogy at the vision of students. RBFF - Brazilian Journal of Futsal and Football, 6(22). Retrieved from https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/205
Section
Articles: Special Edition