Valeu of futsal as a means of moral development of teenagers with difficulty in social relations

  • Davi Assad Laboratório de Temas Filosóficos Aplicado (LABFILC), Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Faculdade de Desporto da Universidade do Porto - Centro de Investigação, Educação, Inovação e Intervenção em Desporto (CIFI2D) - Porto, Portugal.
  • Fabrí­cio Cardoso Faculdade de Desporto da Universidade do Porto - Centro de Investigação, Educação, Inovação e Intervenção em Desporto (CIFI2D) - Porto, Portugal. Centro de Estudos em Neurociências e Educação (Neuroeduc), Programa de Neurobiologia, Instituto de Biofí­sica Carlos Chagas Filho (IBCCF), Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
  • Ênio Dias Faculdade de Desporto da Universidade do Porto - Centro de Investigação, Educação, Inovação e Intervenção em Desporto (CIFI2D) - Porto, Portugal. Centro de Estudos em Neurociências e Educação (Neuroeduc), Programa de Neurobiologia, Instituto de Biofí­sica Carlos Chagas Filho (IBCCF), Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
  • Íris Lima Faculdade de Desporto da Universidade do Porto - Centro de Investigação, Educação, Inovação e Intervenção em Desporto (CIFI2D) - Porto, Portugal. Centro de Estudos em Neurociências e Educação (Neuroeduc), Programa de Neurobiologia, Instituto de Biofí­sica Carlos Chagas Filho (IBCCF), Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
  • Paula Queirós Laboratório de Temas Filosóficos Aplicado (LABFILC), Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
  • Heron Beresford Faculdade de Desporto da Universidade do Porto - Centro de Investigação, Educação, Inovação e Intervenção em Desporto (CIFI2D) - Porto, Portugal
Keywords: Virtue, Sport, Axiology

Abstract

The objective of this study was to establish a reflexive theory concerning the value of futsal, as a means of moral development in adolescents with difficult in the social relationship. In order to assure that we attain the objectives of this respective study, we visited the theories of a number of authors preoccupied with the respective study, as well as other authors who have searched for alternative measures pertaining to the subject. The adolescents, who are in a troubled phase, from a physical, psychiatric, moral, or social standpoint and who oftentimes find themselves in situations of risk, may require a more moral based education. This education should attract the attention of these adolescents, and may be realized through an activity such as futsal, which along with other sports, most notably collective sports, may be an optimum form of building proper moral education among adolescents, in that in helps to be developed through training, cooperation, respect for their opponents, tolerance for the difficulty of others, honesty, the sense of group, justice, respect for the rules, as well as a number of other values which are intrinsically connected to futsal, but which must be helped built by the coach.

References

-Araújo, C. M.; Oliveira, M. C. Significações sobre desenvolvimento humano e adolescência em um projeto socioeducativo. Educação em Revista. Belo Horizonte. Vol. 26. Núm. 3. p. 169-194. 2010.

-Assad, D. O valor do futsal como um meio de desenvolvimento das virtudes morais de adolescentes de 11 a 13 anos com dificuldade de relacionamento social. Rio de Janeiro. Universidade do Estado do Rio de Janeiro. TCC de Licenciatura. 2011.

-Beresford, H. Valor: saiba o que é. 2ª edição. Rio de Janeiro. Shape. 2008.

-Candau, V. M.; Lucinda, M. C.; Nascimento, M. G. Escola e violência. 2ªedição. Rio de Janeiro. DP&A.2001.

-Comte-Sponville, A. A vida humana. Martins Fontes. 2007.

-Crivelatti, M. M. B.; Durman, S.; Hofstatter, L. M. Sofrimento psíquico na adolescência. Texto Contexto Enferm. Vol. 15. Núm. esp. p. 64-70. 2006.

-Ferreira, T. H.; Farias, M. A.; Silvares, E. F. Adolescência através dos Séculos. Psicologia: Teoria e Pesquisa. Vol. 26. Núm. 2. p. 227-234. 2010.

-Gallahue, D. L.; Ozumn, J.C. Compreendendo o desenvolvimento motor: bebês, crianças, adolescentes e adultos. Phorte. 2001.

-Gesell, A. O jovem dos 10 aos 16 anos. Lisboa. Dom Quixote. 1978.

-Guivernau, M.; Duda, J. Moral Atmosphere and Athletic Aggressive Tendencies in Young Soccer Players. Journal of Moral Education. Vol. 31. Núm. 1. 2002.

-Huizinga, J. Homo ludens. 2ªedição. São Paulo. Perspectiva. 1990.

-Marshall, W. A. O corpo: As 7 idades do Homem: um estudo do desenvolvimento humano: corpo, personalidade e capacidades, 2ªedição. Zahar. Cap. 7. p. 57-61. 1981.

-Matos, J.; Andrade, A. Intervenção do profissional de educação física em jovens em situação de risco social: a contribuição da psicologia do esporte. Revista da Faculdade de Educação Física da UNICAMP. Vol. 9. Núm. 2. p. 133-156. 2011.

-Miller, D. Personalidade. As 7 idades do Homem: um estudo do desenvolvimento humano: corpo, personalidade e capacidades, 2ªedição. Zahar. Cap. 8. p. 62-69. 1981.

-Mocarzel, L, R. C. S.; Murad, M. F.; Ferreira, A. S.; Silva, C. A. F. Violência e fair-play no meio esportivo: O caso do kung-fu. Corpus et Scientia. Vol. 8. Núm. 2. p. 109-124. 2012.

-Nogueira, L. A.; Bandeira, J.; Santhyago, M. C. Educação em saúde na atenção ao adolescente: relato de experiência. Em extensão. Vol. 11. Núm. 2. p. 167-171. 2012.

-Pikunas, J. Desenvolvimento Humano: uma ciência emergente. 3ªedição. McGraw-Hill do Brasil. 1979.

-Pinto, F. S.; Santana, W. C. Iniciação ao futsal: as crianças jogam para aprender ou aprendem para jogar? Revista Digital efdeportes. Buenos Aires. Año 10. Núm. 85. 2005.

-Santana, W. C. Futsal: metodologia da participação. Londrina. Lido. 2001.

-Santos, A. R. Espírito Esportivo: Fair Play e prática de esportes. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte. Vol. 4. Núm. 4. p. 13-28. 2005.

-Senna, S. R.; Dessen, M. A. Contribuições das Teorias do Desenvolvimento Humano para a Concepção Contemporânea da Adolescência. Psicologia: Teoria e Pesquisa. Vol. 28. Núm. 1. p. 101-108. 2012.

-Taedivo, L. S. O adolescente e o sofrimento emocional nos dias de hoje. Vetor. 2007.

-Voser, R. C.; Giusti, J. G. O futsal e a escola. Artmed. 2002.

-Zaratim, S. Aspectos socioculturais do Futsal. Renefara. Vol. 2. Núm. 2. 2012.

Published
2013-06-09
How to Cite
Assad, D., Cardoso, F., Dias, Ênio, Lima, Íris, Queirós, P., & Beresford, H. (2013). Valeu of futsal as a means of moral development of teenagers with difficulty in social relations. RBFF - Brazilian Journal of Futsal and Football, 5(16). Retrieved from https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/201
Section
Scientific Articles - Original