Factors that motivate students, teachers and administrators in practive and development of school futsal
Abstract
The search for an environment that fosters the development of the student/athlete is constant. Therefore this study aimed to investigate the factors that motivate students, teachers/coaches and managers, to be inserted in the practice of futsal. The sample included 03 managers, 03 teachers/trainers and 70 male students aged between 14 and 17 years, indoor soccer teams in sports initiation of 03 state schools in Pernambuco, two city-PE and Buíque one city Arcoverde-PE. The measurement instrument was used to assess the inventory of motivation for sports Gaya and Cardoso (1988) with adaptations where the questionnaire given to the students/athletes consisted of 19 objective questions for teachers/coaches and managers was composed for 10 objective questions. After consideration of the results, it was found that the students/athletes are motivated by the practice of futsal factors included the pursuit of victories and concerns related to quality of life, teachers/coaches also want to win, but looking through sport, the formation of critical citizens. Managers also follow the same line of objectives, showing perfect agreement between the intentions of those surveyed, while contributing to the social role of school sport
References
-Brachat. V. Esporte na escola e esporte de rendimento. Revista Movimento.Vol.6. Núm.12.2000.
-Castanheiras. N. P. Estatística Aplicada a Todos Os Níveis. 4ª edição. Curitiba. Ibpex. 2008.
-De Rose Junior. D. A competição como fonte de estresse no esporte. Revista Brasileira de Ciência e Movimento. Vol.10. Núm. 4. p. 19-26. 2002.
-Gaya, A.; Cardoso, M. Os fatores motivacionais para a prática desportiva e suas relações com o sexo, idade e níveis de desempenho desportivo. Revista Perfil. Ano 2. Núm. 2.1998.
-Haywood, K.; Getchell, N. Desenvolvimento Motor ao longo da vida. 3ª edição. Porto Alegre: Artmed. 2004.
-Lazzoli, J. K.; e colaboradores. Atividade física e saúde na infância e adolescência. Revista Brasileira de Medicina Esporte. Vol. 4. Núm. 4. p. 107-109. 1988.
-Nuñes, P.R.M.; e colaboradores. Motivos que levam adolescentes a praticarem futsal. Revista da faculdade de educação física da UNICAMP. Vol. 6. Núm.1. p. 67-78. 1998.
-Rodrigues. P.A motivação e performance. TCC de Graduação. Instituto de Biociências. Universidade Estadual de Paulista. Rio Claro. 1991.
-Samulski, D. M. Psicologia do esporte. Belo Horizonte. Ed. UFMG. 1990.
-Samulski, D. M. Psicologia do Esporte: Manual para a Educação Física, Psicologia e Fisioterapia. Barueri. Manole. 2002.
-Sawitzki,R. L. Regime de colaboração, projeto político-pedagógico e desporto escolar. 2006.
-Soares, M.M.; Koch. M. Por que adolescentes praticam esporte? Uma análise sobre quem os motiva a praticar. Revista digital efdeportes. Ano 15. Num. 151. 2010.
-Souza, S. A. E. P. Estudo do comportamento pedagógico de treinadores de Voleibol no contexto de treino de crianças e jovens. Dissertação de Mestrado. Faculdade de Desporto da Universidade do Porto Porto. 2007.
-Thomas, J. R.; Nelson, J. K. Métodos de pesquisa em atividade física. Porto Alegre: Artmed. 2002.
-Tubino, M. Educação Física e o Esporte do Ocidente no Século XX. Arquivos em Movimento. Vol. 1. Núm. 2. p. 99-100. 2005.
-Weinberg, R. S.; Gould, D. Fundamentos da psicologia do esporte e do exercício. Porto Alegre. Artmed. 2001.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).