Factors that motivate students, teachers and administrators in practive and development of school futsal

  • Leandro Araújo Cavalcanti Universidade Gama Filho
Keywords: Motivation, Futsal, Sport, School

Abstract

The search for an environment that fosters the development of the student/athlete is constant. Therefore this study aimed to investigate the factors that motivate students, teachers/coaches and managers, to be inserted in the practice of futsal. The sample included 03 managers, 03 teachers/trainers and 70 male students aged between 14 and 17 years, indoor soccer teams in sports initiation of 03 state schools in Pernambuco, two city-PE and Buíque one city Arcoverde-PE. The measurement instrument was used to assess the inventory of motivation for sports Gaya and Cardoso (1988) with adaptations where the questionnaire given to the students/athletes consisted of 19 objective questions for teachers/coaches and managers was composed for 10 objective questions. After consideration of the results, it was found that the students/athletes are motivated by the practice of futsal factors included the pursuit of victories and concerns related to quality of life, teachers/coaches also want to win, but looking through sport, the formation of critical citizens. Managers also follow the same line of objectives, showing perfect agreement between the intentions of those surveyed, while contributing to the social role of school sport

References

-Brachat. V. Esporte na escola e esporte de rendimento. Revista Movimento.Vol.6. Núm.12.2000.

-Castanheiras. N. P. Estatística Aplicada a Todos Os Níveis. 4ª edição. Curitiba. Ibpex. 2008.

-De Rose Junior. D. A competição como fonte de estresse no esporte. Revista Brasileira de Ciência e Movimento. Vol.10. Núm. 4. p. 19-26. 2002.

-Gaya, A.; Cardoso, M. Os fatores motivacionais para a prática desportiva e suas relações com o sexo, idade e níveis de desempenho desportivo. Revista Perfil. Ano 2. Núm. 2.1998.

-Haywood, K.; Getchell, N. Desenvolvimento Motor ao longo da vida. 3ª edição. Porto Alegre: Artmed. 2004.

-Lazzoli, J. K.; e colaboradores. Atividade física e saúde na infância e adolescência. Revista Brasileira de Medicina Esporte. Vol. 4. Núm. 4. p. 107-109. 1988.

-Nuñes, P.R.M.; e colaboradores. Motivos que levam adolescentes a praticarem futsal. Revista da faculdade de educação física da UNICAMP. Vol. 6. Núm.1. p. 67-78. 1998.

-Rodrigues. P.A motivação e performance. TCC de Graduação. Instituto de Biociências. Universidade Estadual de Paulista. Rio Claro. 1991.

-Samulski, D. M. Psicologia do esporte. Belo Horizonte. Ed. UFMG. 1990.

-Samulski, D. M. Psicologia do Esporte: Manual para a Educação Física, Psicologia e Fisioterapia. Barueri. Manole. 2002.

-Sawitzki,R. L. Regime de colaboração, projeto político-pedagógico e desporto escolar. 2006.

-Soares, M.M.; Koch. M. Por que adolescentes praticam esporte? Uma análise sobre quem os motiva a praticar. Revista digital efdeportes. Ano 15. Num. 151. 2010.

-Souza, S. A. E. P. Estudo do comportamento pedagógico de treinadores de Voleibol no contexto de treino de crianças e jovens. Dissertação de Mestrado. Faculdade de Desporto da Universidade do Porto Porto. 2007.

-Thomas, J. R.; Nelson, J. K. Métodos de pesquisa em atividade física. Porto Alegre: Artmed. 2002.

-Tubino, M. Educação Física e o Esporte do Ocidente no Século XX. Arquivos em Movimento. Vol. 1. Núm. 2. p. 99-100. 2005.

-Weinberg, R. S.; Gould, D. Fundamentos da psicologia do esporte e do exercício. Porto Alegre. Artmed. 2001.

Published
2013-09-08
How to Cite
Cavalcanti, L. A. (2013). Factors that motivate students, teachers and administrators in practive and development of school futsal. RBFF - Brazilian Journal of Futsal and Football, 5(18). Retrieved from https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/189
Section
Articles: Special Edition