Analysis of discipline of sport pedagogy in matriz curriculum course of physical education in the city of São Paulo
Abstract
This article analyzed the curriculum of undergraduate courses in physical education from the city of São Paulo in attendance so this new trend in the field of Sports Pedagogy. The aim was to investigate what courses already have the discipline Sport Pedagogy in the curriculum or similar names, the investigation found the names of Sports Pedagogy, Didactic Teaching Fundamentals of the Sport and Teaching Processes of Sport. The Sport Pedagogy in Brazil had a strong influence of Portuguese authors who discussed the topic within the team sports and were of paramount importance to the advancement in the field theory (Bolonhini ePaes, 2009). In the study, the starting point was the email address you have registered http://emec.mec.gov.br/ 26 universities with the physical education course. The next step is very important and universities surveyed were those that provided the curriculum in your main email address. We conclude that the Sport Pedagogy is introduced in higher education in the city of Sao Paulo still so early because the ideas considered traditional guide the course subjects
References
-Benites, L. C.; Souza Neto, S.; Hunger, D. O processo de constituição histórica das diretrizes curriculares na formação de professores de Educação Física. Educação e Pesquisa. Vol. 34. Núm. 2. p. 343-360. 2008.
-Betti, I. C. R.; Betti, M. Novas perspectivas na formação profissional em educação física. Motriz. Vol. 2. Núm. 1. p. 10-15. 1996.
-Bolonhini, S. Z.; Paes, R. R. A proposta pedagógica dos teaching games for understanding: Reflexões sobre a iniciação esportiva. Pensar a prática. Vol. 12. Núm. 2. p. 1-4. 2009.
-Daolio, J.; Veloso, E. L. A técnica esportiva como construção cultural: Implicações para a pedagogia do esporte. Pensar a prática. Vol. 11. Núm. 1. p. 9-16. 2009.
-Darido, S. C. Teoria, prática e reflexão na formação profissional em educação física. Motriz. Vol. 1. Núm. 2. p. 124-128. 1995.
-Ferreira, H. B. Pedagogia do esporte: identificação, discussão e aplicação de procedimentos pedagógicos no processo de ensino-vivência e aprendizagem da modalidade basquetebol. Dissertação Mestrado em Educação Física. Faculdade de Educação Física. Universidade Estadual de Campinas. Campinas.2009.
-Guedes, D. P.; Guedes, J. E. R. P. Manual Prático Para Educação Física. São Paulo. Manolé. 2006.
-Kruger, L. G.; Krug, H. N. Licenciatura em Educação Física: Concepções a partir da Vivência Experienciada dos Professores do Ensino Superior em seu Percurso Formativo. Movimento. Vol. 15. Núm. 1. p. 51-70. 2009.
-Leonardo,L.; Scaglia, A. J.; Reverdito, R. S. O ensino dos esportes coletivos: metodologia pautada na família dos jogos. Motriz. Vol. 15. Núm. 2. p. 236-246. 2009.
-Ludke, M.; André, M. E. D. A. Pesquisa em Educação: Abordagens Qualitativas. São Paulo: EPU. 1986.
-Navarro, F. N.; Navarro, A. C.; Navarro, F. Bonvent, J. J. 47% dos Cursos de Graduação em Educação Física não disponibilizam as informações curriculares nos seus websites. The Fiep Bulletin. Vol. 80. 2010.
-Reverdito, R. S.; Scaglia, A. J.; Paes, R. R. Pedagogia do esporte: panorama e análise conceitual das principais abordagens. Motriz. Vol. 15. Núm. 3. p .600-610. 2009.
-Santana, W. C. A pedagogia do esporte e a moralidade infantil. Dissertação Mestrado em Educação Física. Faculdade de Educação Física. Universidade Estadual de Campinas. Campinas. 2003.
-Souza Neto, S. A formação do profissional de educação física no Brasil: Uma história sob a perspectiva da legislação federal no século XX. Revista Brasileira de Ciência do Esporte. Vol. 25. Núm. 2. p. 113-128. 2004.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).