Analysis of the front of physical education teachers regarding your knowledge, use and diversification of methodos in the teaching of sports games collective
Abstract
The educational process is a constant challenge as way to be more effective and fruit ful teaching of Collective Sports Games (CSG). This study aimed to analyze about their knowledge, use and diversification of methods teaching of Collective Sports Games (CSG). Were considered in this research sample twenty-two (22) teachers Physical Education who worked inseveral institutions with sport, of both sexes and a mean age of 29.18 years. They ans were da questionnaire closed seven (7) questions with answers innumerical values cale from zero to ten (0-10). The research showed that in questions 1,2 and 3 teachers had a good score on the knowledge of the methods, issues 4,5 and 6 have the same preference for the method in question 7 Global and there was a note considered low as the diversification of the method in the classroom. We consider then the end of this researcht hat teaching JEC still relies heavily on lessons with repetitions of gestures or work with entire games without major adaptations of rules or spaces, however it was noted also an interest in change.
References
-Bolaños, M. A. C.; e colaboradores. Métodos de Ensino nos jogos esportivos. Revista Movimento & Percepção. Espírito Santo do Pinhal. Vol. 10. Num. 15. 2009. p. 262-273.
-Coletivo de Autores. Metodologia do Ensino de Educação Física. 10ª edição. São Paulo. Cortez. 1992.
-Costa, C.F. Futsal: Aprenda a Ensinar. 2ª edição. Florianópolis. Visual Books. 2007
-Coutinho, N. F.; Silva, S. A. P. S. Conhecimento e Aplicação de Métodos de Ensino para os Jogos Esportivos Coletivos na Formação Profissional em Educação Física. Revista Movimento. Porta Alegre. Vol. 15. Num. 1. 2009. p. 117-144.
-Ferreira H. B. Pedagogia do Esporte: identificação, discussão e aplicação de procedimentos pedagógicos no processo de ensino-vivência e aprendizagem da modalidade basquetebol. Dissertação de Mestrado. Campinas. Universidade Estadual de Campinas. 2009.
-Ferraz. O. L. Programa de Educação Física e Esporte. Programa de Integração e Desenvolvimento do SESC São Paulo, São Paulo, Março de 2012, Anotações pessoais no treinamento de Instrutores do SESC.
-Galante, R. Benefícios Múltiplos. Revista E -SESC SP. São Paulo. Vol. 7. Num. 15. 2009. p. 16-21.
-Greco, P.R.; Benda R. N. Iniciação Esportiva Universal: Da aprendizagem motora ao treinamento técnico. 2ª edição. Belo Horizonte. Escola de Educação Física da UFMG. 2007
-Manoel, E. J.; Proença, J. E.; Ferraz. O. L. Educação Física na Escola. Belo Horizonte. Cedic. 2009
-Rodrigues, S. C. P.; Rodrigues M. I. K. O método Parcial versus o método Global no processo de ensino-aprendizagem da Educação Física. Revista brasileira de Ciência e Movimento. Vol. 1. Num. 1. 1987. p. 37-43.
-Soares, I. A. Estudos sobre a iniciação esportiva: Revisão de Literatura Sobre Métodos e Fases de Ensino. TCC de Graduação em Educação Física. Campinas. Universidade Estadual de Campinas. 2009.
-Scaglia, A. Novas tendências em pedagogia do esporte: as principais abordagens. Universidade do Futebol. Acessado em 15/ 05/ 2012 http://www.universidadedofutebol.com.br/Jornal/Colunas/3%2c11184%2cNOVAS+TENDENCIAS+EM+PEDAGOGIA+DO+ESPORTE+AS+PRINCIPAIS+ABORDAGENS.aspx
-Tenroller, C. A.; Merino E. Métodos e planos para o ensino dos esportes. Canoas. Ulbra. 2006.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).