Analysis of the front of physical education teachers regarding your knowledge, use and diversification of methodos in the teaching of sports games collective

  • Andreza Gonçalves Programa de Pós-Graduação Lato Sensu da Universidade Gama Filho em Pedagogia do Esporte e Treinamento dos Jogos Desportivos Coletivos
Keywords: Sport pedagogy, Physical education, Teaching methods, Team sports games

Abstract

The educational process is a constant challenge as way to be more effective and fruit ful teaching of Collective Sports Games (CSG). This study aimed to analyze about their knowledge, use and diversification of methods teaching of Collective Sports Games (CSG). Were considered in this research sample twenty-two (22) teachers Physical Education who worked inseveral institutions with sport, of both sexes and a mean age of 29.18 years. They ans were da questionnaire closed seven (7) questions with answers innumerical values cale from zero to ten (0-10). The research showed that in questions 1,2 and 3 teachers had a good score on the knowledge of the methods, issues 4,5 and 6 have the same preference for the method in question 7 Global and there was a note considered low as the diversification of the method in the classroom. We consider then the end of this researcht hat teaching JEC still relies heavily on lessons with repetitions of gestures or work with entire games without major adaptations of rules or spaces, however it was noted also an interest in change.

References

-Bolaños, M. A. C.; e colaboradores. Métodos de Ensino nos jogos esportivos. Revista Movimento & Percepção. Espírito Santo do Pinhal. Vol. 10. Num. 15. 2009. p. 262-273.

-Coletivo de Autores. Metodologia do Ensino de Educação Física. 10ª edição. São Paulo. Cortez. 1992.

-Costa, C.F. Futsal: Aprenda a Ensinar. 2ª edição. Florianópolis. Visual Books. 2007

-Coutinho, N. F.; Silva, S. A. P. S. Conhecimento e Aplicação de Métodos de Ensino para os Jogos Esportivos Coletivos na Formação Profissional em Educação Física. Revista Movimento. Porta Alegre. Vol. 15. Num. 1. 2009. p. 117-144.

-Ferreira H. B. Pedagogia do Esporte: identificação, discussão e aplicação de procedimentos pedagógicos no processo de ensino-vivência e aprendizagem da modalidade basquetebol. Dissertação de Mestrado. Campinas. Universidade Estadual de Campinas. 2009.

-Ferraz. O. L. Programa de Educação Física e Esporte. Programa de Integração e Desenvolvimento do SESC São Paulo, São Paulo, Março de 2012, Anotações pessoais no treinamento de Instrutores do SESC.

-Galante, R. Benefícios Múltiplos. Revista E -SESC SP. São Paulo. Vol. 7. Num. 15. 2009. p. 16-21.

-Greco, P.R.; Benda R. N. Iniciação Esportiva Universal: Da aprendizagem motora ao treinamento técnico. 2ª edição. Belo Horizonte. Escola de Educação Física da UFMG. 2007

-Manoel, E. J.; Proença, J. E.; Ferraz. O. L. Educação Física na Escola. Belo Horizonte. Cedic. 2009

-Rodrigues, S. C. P.; Rodrigues M. I. K. O método Parcial versus o método Global no processo de ensino-aprendizagem da Educação Física. Revista brasileira de Ciência e Movimento. Vol. 1. Num. 1. 1987. p. 37-43.

-Soares, I. A. Estudos sobre a iniciação esportiva: Revisão de Literatura Sobre Métodos e Fases de Ensino. TCC de Graduação em Educação Física. Campinas. Universidade Estadual de Campinas. 2009.

-Scaglia, A. Novas tendências em pedagogia do esporte: as principais abordagens. Universidade do Futebol. Acessado em 15/ 05/ 2012 http://www.universidadedofutebol.com.br/Jornal/Colunas/3%2c11184%2cNOVAS+TENDENCIAS+EM+PEDAGOGIA+DO+ESPORTE+AS+PRINCIPAIS+ABORDAGENS.aspx

-Tenroller, C. A.; Merino E. Métodos e planos para o ensino dos esportes. Canoas. Ulbra. 2006.

Published
2012-12-23
How to Cite
Gonçalves, A. (2012). Analysis of the front of physical education teachers regarding your knowledge, use and diversification of methodos in the teaching of sports games collective. RBFF - Brazilian Journal of Futsal and Football, 4(14). Retrieved from https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/171
Section
Articles: Special Edition