Accuracy in finishing a set-ball in futsal: a comparison between graduation versus school students

  • Júlia Pastre Teles Universidade de Passo Fundo-UPF, Passo Fundo, Rio Grande do Sul, Brasil.
  • Ben Hur Soares Universidade de Passo Fundo-UPF, Passo Fundo, Rio Grande do Sul, Brasil.
  • Adriano Pasqualotti Universidade de Passo Fundo-UPF, Passo Fundo, Rio Grande do Sul, Brasil.
  • Sérgio Adriano Gomes Departamento de Educação Física, Universidade Católica de Brasília, Brasília, Brasil.
Keywords: Futsal, Base category, School, Sports technique, Kick

Abstract

Futsal is a sport widely practiced all over the world, in different spheres, ages and suits, being played in schools, schools, youth categories and in performance teams. The objective of this study was to verify the accuracy in finishing set pieces in futsal, and lateral dominance, making a comparison between students from youth categories vs. schoolchildren, with children included in the under-09 and under-11 categories. 86 children were analyzed, divided into two categories, participants in physical education classes and students who practice futsal in futsal schools. Each participant performed four kicks with the dominant limb, and four kicks with the non-dominant limb during the 10m futsal shot, with a 30-second interval for each kick. The accuracy of the shot was verified through the percentage of the location where the ball touched after the shot with the dominant and non-dominant lower limb, after each shot, with the location of the ball being recorded in an individualized scout table. In all categories, the dominant member obtained more accuracy in finishing than the non-dominant member, regardless of school or school, on the other hand, the greater accuracy was for students at the school compared to students who only practice the activity in a school environment making it clear that the greater number of stimuli increases the precision and development of the practitioner.

References

-Amadio, A.C.; Serrão, J.C. Contextualização da biomecânica para a investigação do movimento: fundamentos, métodos e aplicações para análise da técnica esportiva. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte. Vol. 21. Num. 61. 2007. p. 61-85.

-Amaral, R.; Garganta, J. A modelação do jogo em futsal: Análise sequencial do 1x1 no processo ofensivo. Revista Portuguesa de Ciências do Desporto, Vol. 3. Num. 5. p. 298-310, 2005. https://doi.org/10.5628/rpcd.05.03.298

-Andrade, V.L.; Vieira, L.H.P.; Bedo, B.L.S.; Macari, R.; Mariano, F.P.; Noda, C.T.; Santiago, P.R.P. Velocidade da bola no chute no futsal: comparação entre garotos com diferentes níveis de desempenho e correlação de variáveis preditoras do desempenho. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte. Vol. 29. Num. 3. 2015. p. 371–381. https://doi.org/10.1590/1807-55092015000300371

-Barbieri, F.A.; Gobbi, L.T.B. Assimetrias laterais no movimento de chute e rendimento no futebol e no futsal. Motricidade. Vol. 5. Num. 2. 2009. p. 33-47.

-Barbieri, F.A.; Gobbi, L.T.B.; Lima Junior, R.S. Aspectos da corrida de aproximação entre o chute realizado com o membro dominante e não dominante. Revista Motricidade. Vol. 2. Num. 2. 2006. p. 80-90.

-Barbieri, F.A.; Santiago, P.R.; Gobbi, L.T.B.; Cunha, S.A. Análise cinemática da variabilidade do membro de suporte dominante e não dominante durante o chute no futsal. Revista Portuguesa de Ciências do Desporto. Vol. 8. Num. 1. 2008. p. 68-76. https://doi.org/10.5628/rpcd.08.01.68

-Carey, D.P.; Smith, G.; Smith, D.T.; Shepherd, J.W.; Skriver, J.; Ord, L.; Rutland, A. Footedness in world soccer: an analysis of France ’98. Journal of Sports Science. Vol. 19. 2001. p. 855-864.

-Costa, C.D.; Ferreira, M.G.; Amaral, R. Obesidade infantil e juvenil. Acta Médica Portuguesa. Portugal. Vol. 23. Num. 3. 2006. p.371-384.

-Costa, I.T.; Garganta, J.; Greco, P.J.; Mesquita, I. Análise e avaliação do comportamento tático do futebol. Revista da Educação Física/UEM. Vol. 21. Num. 3. 2010. p.443-455.

-Dalbosco, E.G.; Soares, B.H.; Pasqualotti, A.; Vilasbôas, R. Variação da velocidade da bola após o chute das categorias de base do futsal masculino. Revista Brasileira de Futsal e Futebol, São Paulo. Vol.13. Num. 54. 2021. p.410-418.

-Fukuda, J.P.S.; Santana, W.C. Analysis of goals in 2011 futsal league's games. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol.4. Num.11. 2012. p.62-66.

-Gabbard, C.; Hart, S. A question of foot dominance. The Journal of General Psychology. California. Vol. 123. Num. 4. 1996. p. 289-296.

-Gobbi, L.T.B.; Secco, C.R.; Marins, F.H.P. Preferência pedal: comportamento locomotor em terreno irregular. In: Lateralidade e Comportamento Motor: assimetrias laterais de desempenho e transferência interlateral de aprendizagem. São Paulo. 2001. p. 225-247.

-Haywood, K.M.; Getchell, N. Desenvolvimento Motor ao Longo da Vida. Porto Alegre. Artmed. 2004. p. 434.

-Haaland, E.; Hoff, J. Non-dominant leg training improves the bilateral motor performance of soccer players. Scandinavia Journal Medicine Science Sports, Denmark. Num. 13. 2003. p. 179-184.

-Hulley, S.B., Newman, T.B.; Cummings, S.R. Primeira Parte: Anatomia e Fisiologia da Pesquisa Clínica. Hulley, Stephen B.; Cummings, S. R.; Browner, W. S. Grady, D.G.; Newman, T.B. Delineando a pesquisa clínica: uma abordagem epidemiológica. 2ª edição. Porto Alegre. Artmed.2003. p. 21-34.

-Neto, F.R. Manual de avaliação motora. Porto Alegre. Artmed. 2002. p. 264.

-Peters, M. Footedness: asymmetries in foot preference and skill and neuropsychological assessment of foot movement. Psychological Bulletin, Washington. Vol. 103. Num. 2. 1998. p. 179-192.

-Sadeghi, H.; Allard, P.; Prince, F.; Labelle, H. Symmetric and limb in able-bodied gait: a review. Gait and Posture. Amsterdan. Vol. 12. Num. 1. 2000. p. 34-45.

-Silva, V.M.; Greco, P.J. A influência dos métodos de ensino-aprendizagem-treinamento no desenvolvimento da inteligência e criatividade tática em atletas de futsal. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte. Vol. 23. Num. 3. 2009. p.297-307.

-Teixeira, L.A.; Silva, M.V.M.; Carvalho, M. Reduction of lateral asymmetries in dribbling: the role of bilateral practice. Laterality. Vol. 8. Num. 1. 2003. p. 53-65.

-Voser, R. Futsal: Princípios técnicos e táticos. Canoas. ULBRA. 2003. p. 192.

-Ward, D.; Vaughn, A.; Mcwilliams, C.; Hales, D. Intervenções para aumentar a atividade física no cuidado da criança. Medicine & Science in Sports & Exercise. Vol. 42. Num. 3. 2010. p. 526-534.

-Zawadzki, P.; Téo, J.C.; Zanini, D.; Cezar, M. A.; Almeida, C.M.P.; Pagliari, P.; Padoin, S.; Borsoi, E.; Sirino, N.; Schild, R.; Silva, M.F.; Luiz, T. Efetividade e dominância lateral na cobrança do pênalti de futebol. Seminário de Iniciação Científica e Seminário Integrado de Ensino, Pesquisa e Extensão. 2016. Recuperado de https://periodicos.unoesc.edu.br/siepe/article/view/10898

Published
2024-07-30
How to Cite
Teles , J. P., Soares, B. H., Pasqualotti, A., & Gomes, S. A. (2024). Accuracy in finishing a set-ball in futsal: a comparison between graduation versus school students. RBFF - Brazilian Journal of Futsal and Football, 16(65), 258-265. Retrieved from https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/1425
Section
Scientific Articles - Original