Motivational aspects in the practice of adult female society football in Divinópolis-MG
Abstract
Society Football, a modality derived from football, was established in Brazil in 1985, and grew rapidly, starting to gain strength after the closure of the floodplain fields. At the beginning of the 20th century, the participation of the female public began, even though they were a minority. After the increase related to the practice of female sports, questions began to arise and the need to understand what are the motivational factors that led the female audience to choose a particular sport. Therefore, this research aimed to identify the motivational aspects that lead the public of women to the practice and consumption of Futebol Society in the city of Divinópolis-MG. This study is characterized by a quantitative, exploratory and descriptive research. The sample was constituted by convenience method, in a total of 36 female participants, amateur level, adult category, with a mean age of 27 years and residents of the city of Divinópolis-MG. A questionnaire adapted from the Inventory of Motivation for Sports Practice, created by Gaya and Cardoso (1998), was applied. It was found that the motivational aspects that fit the “Friendship/Leisure” dimension are the most important aspects for practitioners, followed by the motivational aspects of the “Health” dimension, with emphasis on: To exercise and To maintain health. This work is expected to present subsidies to discuss the importance of women's access and consumption of sports in the most diverse territories and regions.
References
-Cardoso, L.M. Fatores motivacionais para a prática do futsal feminino, numa equipe de rendimento sub-17: um estudo de caso. TCC em Educação Física Bacharelado. Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC). Criciúma. 2012.
-Ecoten, M.C.F.; Corsetti, B. A mulher no espaço do futebol: um estudo a partir de memórias de mulheres. In: Fazendo Gênero 9, 2010, Florianópolis. Anais do Fazendo Gênero 9, Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina. p. 1-11.
-Gaya, A.; Cardoso, M. Os fatores motivacionais para a prática desportiva e suas relações com o sexo, idade e níveis de desempenho esportivo. Perfil. Vol. 2. Num. 2. 1998. p. 40-52.
-Goellner, S.V. Mulheres e futebol no Brasil: entre sombras e visibilidades. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte. Vol. 19. Num. 2. 2005a. p. 143-151.
-Goellner, S.V. Mulher e esporte no Brasil: entre incentivos e interdições elas fazem a história. Revista Pensar a Prática. Goiânia. Vol. 8. Num. 1. 2005b. p. 165-186.
-Gonçalves, G.H.T.; e colaboradores. Motivos à prática regular de futebol e futsal. Revista Saúde e Desenvolvimento Humano. Vol. 3. Num. 2. 2015. p. 7-2015.
-Jones, I.; Gratton, C. Research methods for sports studies. 1st Ed. ed. London: Routledge Taylor & Francis Group. 2004.
-Marzinek, A; A motivação de adolescentes nas aulas de Educação Física. Dissertação de Mestrado em Educação Física. Universidade Católica de Brasília (UCB). Brasília. 2004.
-Mello, M.L. Perfil dos consumidores do futebol Society em Florianópolis. TCC Educação Física Bacharelado. Universidade do Sul de Santa Catarina - Pedra Branca. 2015.
-Morel, M.; Salles, J. G. C. Futebol feminino. In: Da Costa, L. P. Atlas do esporte no Brasil, Rio de Janeiro: CONFEF. 2005.
-Nuñez, R. M.; e colaboradores. Motivos que Levam Adolescentes a Praticarem Futsal. Conexões: Revista da Faculdade de Educação Física da UNICAMP. Campinas. Vol. 6. Num. 1. 2008. p. 67-78.
-OMS. Diretrizes da OMS para atividade física e comportamento sedentário: num piscar de olhos. Genebra: Organização Mundial da Saúde. 2020.
-Peres, A.L.X.; Saldanha, R.P. Motivação para a prática esportiva dos jovens: uma revisão integrativa. In: SEFIC, UNILASALLE: A pesquisa e o respeito à diversidade, 2017, Canoas. Anais [...] 2017. p. 1-10. https://anais.unilasalle.edu.br/index.php/sefic2017/article/download/711/650
-Safons, F.C.; Fumagalli, L.M.R.; Ilha, P.V. Fatores motivacionais para a prática do futebol de campo em jovens atletas. Revista Interdisciplinar de Promoção da Saúde. Vol. 1. Num. 2. 2018. p. 80-85.
-Santos, M. A. G. N.; Manoel, R. V. Fatores motivacionais na prática do futebol. HÓRUS. Vol. 5. Num. 2. 2010. p. 222-232.
-Sousa, L.O. Perfil dos praticantes de futebol Society em Fortaleza. Tese de Doutorado em Educação Física. Centro Universitário Fametro. 2020.
-Souza, L.M.; Maux, A.A.B.; Rebouças, M.S. Souza. Impedimento? Possibilidades de relação entre a mulher e o futebol. Revista da Abordagem Gestáltica: Phenomenological Studies. Vol. 25. Num. 3. 2019. p. 282-293.
-Souza, M.M.A.H.; Gonçalves, G.H.T.; Balbinotti, C.A.A. Mulheres no futsal: motivos que levam à prática. Kinesis. Vol. 35. Num. 3. 2017.
-Thomas, J.R.; Nelson, J.K.; Silverman, S.J. Métodos de pesquisa em atividade física. Artmed Editora. 2012.
-Valim, T.S.P. Fatores motivacionais que levam mulheres à prática de futebol sete. TCC em Educação Física Bacharelado. Universidade do Sul de Santa Catarina. Pedra Branca. 2019.
-Viana, A.E. Futebol: das questões de gênero à prática pedagógica. Conexões: Revista da Faculdade de Educação Física da UNICAMP. Campinas. Vol. 6. Num. Especial. 2008. p. 640-648.
Copyright (c) 2024 Katriny Viana, Karen Cristine Rodrigues Alves, Cacilda Mendes dos Santos Amaral

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).