Futsal practice among teenagers in high school: an integrative revision of the studies
Abstract
Introduction: Motivation has a direct influence on the maintenance of sports practice. Through it, it is possible to verify what leads an individual to practice a certain physical activity. Aim: Analyze the students’ motivation to practice futsal in schools. Method: The collection of the data was carried out in the main databases using the descriptors, futsal, school, motivation and Physical Education, grouped by the Boolean modulator ¨and¨. The selection of the articles was judicious and the separation of them to use in this study was based on parameters such as scientificity of the sources and period of publication, between the years 2012 and 2022. This way it was possible to find and present current and relevant results for the academic community. Results: At the end, eight articles were selected which showed that the most prominent points for sports practice among students are to learn new sports, develop skills and maintain good health. Conclusion: At the end, it was possible to infer that there was a great interest of the students in the practice of futsal in school, this way it is up to the teachers to develop classes that encourage and keep the students in this sport.
References
-Alves, F. R. Fatores motivacionais para a prática do futsal em adolescentes entre 11 e 17 anos. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol.7. Num. 27. 2015. p. 579-585.
-Alves, R.F.; Amâncio, S.V.; Escóssio, P.A.; Teixeira, A.A.F. Fatores motivacionais para a prática de Educação Física no ensino médio. Conexões. Campinas. Vol. 14. Num. 2. 2016. p. 53-72.
-Borges, P.H.; Ciqueira, L.F.E.; Rinaldi, B.P.I.; Rinaldi, W.; Silva, O.D.; Vieira, F.L. Motivação e desempenho tático em jovens jogadores de futebol: uma análise a partir da teoria da autodeterminação. Cinergis. Vol.16. Num. 2. 2015. p. 43-47.
-Farias, A. A.; Acco, J.J. O ensino do futsal escolar e o desenvolvimento da cognição: uma análise sobre os métodos de ensino: Monografia. Universidade do Sul de Santa Catarina-Unisul, Repositório Universitário da Ânima, Santa Catarina. 2021.
-Moraes, J. F. V. N.; Amorim, L. B.; Freire, G. L. M.; Moura, A. R. L I.; Silva, A. M. A.; Nascimento Junior, J. R. A. Fatores motivacionais de jovens para a prática do futsal. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol.12. Num. 49. 2020. p.498-501.
-Santos, A. S.; Nóbrega, M. A. G.; Lima, M.P.; Pereira, M. Fatores motivacionais para a prática esportiva em adolescentes do 3° ano do ensino médio. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 8. Num. 31. 2016. p. 313-318.
-Sena, A. C.; Hernandez, J. A. E.; Duarte, M. A.; Voser, R. C. Fatores motivacionais que influenciam na prática do futsal: um estudo em uma escolinha na cidade de Porto Alegre. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 9. Num. 35. 2017. p. 416-421.
-Simões Neto, J. C.; Oliveira, T. E. L. Motivação de adolescentes do ensino médio à prática esportiva. Revista Biomotriz. Vol.14. Num.1. 2020. p.76-85.
-Voser, R. C.; Piccinin, H. P.; Hernandez, J. A. E.; Voser, P. E. G. Fatores motivacionais para a prática da iniciação ao futsal. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 8. Num. 29. 2016. p. 175-180.
-Voser, R. C.; Moreira, C.M.; Voser, C.R.; Voser, P.E.G; Hernandez, J. A. E. A motivação para prática do futsal: um estudo com atletas na faixa etária entre 13 e 18 anos. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 8. Num. 28. 2016. p. 39-45.
Copyright (c) 2023 José dos Reis Leite Durães Júnior, André Luiz Gomes Carneiro, Vinicius Dias Rodrigues, Wellington Danilo Soares
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).