The impact on the teaching-learning process of the technical capabilities of futsal through a hybrid methodological proposal: global and situational methods
Abstract
This work aims to evaluate, in the teaching-learning process, the impact of the use of a hybrid methodology with the Global and Situational Methods. In this study, students of a futsal school, were submitted to 13 classes that followed the proposed methodology. Statistical analysis of the data collected by means of scout was compared to the pre and post intervention games and it was verified that there was no significant difference in the number of correctness of the analyzed technical abilities, despite the increase observed in the post-intervention games, which indicates favorable trend.
References
-Abad Robles, M. T.; Fernandez-Espinola, C.; Fuentes-Guerra, F. J. G. Los juegos reducidos como metodologia de enseñanza en el fútbol. Rev. Ib.CC. Act. Fís. Dep. Vol. 8. Núm.1. p. 83-96. 2019.
-Araújo, R.; Mesquita, I.; P. A. Hastie. Review of the Status of Learning in Research on Sport Education: future research and practice. Journal of Sports Science and Medicine. Núm. 13. p. 846-858. 2014.
-Araújo, R.; Mesquita, I.; Hastie, P.; Pereira, C. Student´s game performance improvements during a hybrid sport education - step - game approach volleyball unit. European Physical Education Rewiew. Núm. 22. p.185-200. 2016.
-Armbrust, M.; Silva, A. L. A.; Navarro, A. C. Comparação entre método global e método parcial na modalidade futsal com relação ao fundamento passe. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 2. Núm. 5. p.77-81. 2009.
-Borges, R. M.; Amorim, A. C.; González, F. J.; Darido, S. C.; Oliveira, A. A. B. (Org.). Esportes de Invasão: práticas corporais e a organização do conhecimento. Maringá: Editora UEM. p. 175-217. 2014. 268 p.
-Clemente, F.; Mendes, R. Aprender o jogo jogando: uma justificação transdisciplinar. Revista Exedra. Núm. 5. p. 27-36. 2011.
-Côrrea, U, C.; Silva, A, S.; Paroli, R. Efeitos de diferentes métodos de ensino na aprendizagem do futebol de salão. Revista Motriz. Vol.10. Núm.2. p. 79-88. 2004.
-Costa, L. C. A.; Nascimento, J. V.; Vieira, L. F. Ensino dos esportes coletivos de invasão no ambiente escolar: da teoria à prática na perspectiva de um modelo híbrido. J. Phys. Educ. Vol. 27. e2709. 2016.
-Galatti, L, R.; e colaboradores. Pedagogia do esporte: tensão na ciência e o ensino dos jogos esportivos coletivos. Rev. educ. fis. UEM. Vol. 25. Núm. 1. p. 153-162. 2014.
-Garganta, J. M. O ensino dos jogos desportivos coletivos. Perspectivas e tendências. Revista Movimento. Ano 4. Vol. 8. 1998.
-Giacomini, D. S. Conhecimento tático declarativo e processual no futebol: estudo comparativo entre jogadores de diferentes categorias e posições. Dissertação de Mestrado em Educação Física. Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte. 2007.
-Graça, A; Mesquita, I. A investigação sobre os modelos de ensino dos jogos desportivos. Revista Portuguesa de Ciências do Desporto. Vol. 7. Núm. 3. p. 401-421. 2007.
-Greco, P. J.; Benda, R. N. Iniciação Esportiva Universal 1. da aprendizagem motora ao treinamento técnico. Belo Horizonte. Editora UFMG. 1998. 240 p
-Greco, P. J.; Benda, R. N. Iniciação Esportiva Universal 2. metodologia da iniciação esportiva na escola e no clube. Belo Horizonte. Editora UFMG. 1998. 305 p.
-Greco, P. J.; Conti, G.; Morales, J. C. P. Manual de Práticas para a Iniciação Esportiva no Programa Segundo Tempo. Maringá. Editora UEM. 2013. 447 p.
-Kröger, C.; Roth, K. Escola da bola: um ABC para iniciantes nos jogos esportivos. São Paulo. Phorte. 2002. 220 p.
-Mazzardo, T.; e colaboradores. TGFU e coordenação motora: os efeitos de um programa de ensino no desempenho tático - técnico no handebol. J. Phys. Educ. Vol. 31. e3169. 2020.
-Mesquita, I.; Farias, C.; Hastie, P. The impact of a hybrid sport education-invasion games competence model soccer unit on students decision making, skill execution and overall game performance. European Physical Education Review. Vol. 18. Núm. 2. p. 205-219. 2012.
-Moreira, V. J. P.; Matias, C. J. A. S; Greco, P. J. A influência dos métodos de ensino-aprendizagem-treinamento no conhecimento tático processual no futsal. Motriz. Vol. 1. Núm. 19. p. 84-98. 2013.
-Nathan, S.; Haynes, J. A move to an innovative games teaching model: style e tactical (SET). Asia-Pacific Journal of Health, Sport &. Physics Education. Vol. 4. Núm. 3. p. 287-302. 2013.
-Oliva, F. J. C.; Ros, V. L. Solución mental y solución motriz en la iniciación a los deportes colectivos en la educación primaria. Apunts. Educación Física Y Deportes. Núm. 61. p. 37-47. 2000.
-Oliva, F. J. C.; Ros, V. L. La ensenãnza integrada técnico-tática de los deportes en edad escolar: explicación y bases de un modelo. Apunts Educación Física Y Deportes. Vol. 79. Núm. 1. p. 40-48. 2005.
-Olivares, J. S.; Víllora S. G.; López, L. M. G. Comparación del rendimiento de juego de jugadores de fútbol de 8-9 años em dos juegos modificados 3 contra 3. Cuadernos de Psicología del Deporte. Vol.11. Núm. 2. p. 77-91. 2011.
-Olivete, B. D.; e colaboradores. Pressupostos teóricos que orientam o trabalho prático dos treinadores de escolas de iniciação de futsal. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 7. Núm. 27. p. 467-473. 2015.
-Pinho, S. T. Método Situacional e sua influência no conhecimento tático processual de escolares. Dissertação de Mestrado em Educação Física. Universidade Federal de Pelotas. Pelotas. 2009.
-Praxedes, P. A.; Garcia-Gonzalez, L.; Moreno, C. A.; Moreno Arroyo, M. P.; Moreno, D. A. Aplicacion de um programa de intervención para mejorar la comprensión tática em fútbol sala: um estúdio em contexto educativo. Revista Movimento. Vol. 22. Núm. 1. p. 51-62. 2016.
-Scaglia, A. J. Pedagogia do Jogo: O processo organizacional dos jogos esportivos coletivos enquanto modelo metodológico para o ensino. Revista Portuguesa de Ciências do Desporto. Vol. 17. p. 27-38. 2017.
-Stolz, S.; Pill, S. Teaching games and sport for understanding: exploring and reconsidering its relevance in physical education. European Physical Education Review. Vol. 20. Núm.1. p. 36-71. 2013.
-Yanez, J.; Castejón, F. J. La utilización de la transferencia para el aprendizaje de la táctica colectiva deportiva en Educación Secundaria. Infancia y Aprendizaje. 2014.
Copyright (c) 2023 Caio Araujo, Camilo Máximo, Jomilto Praxedes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).