Situational-specific training with maximum intensity stimulus in futsal: the effect on performance in collective tactics variables
Abstract
Futsal has been facing an evident tactical and physical evolution, this evolution is through the of research and globalization of information. In this way, coaches and trainers prioritize specific training methods, as close as possible to the reality of the game. This paper sought to propose a method that combines specific and situational training in futsal to ensure improvements in the collective tactical part of the team. The physical part was based on training with maximum intensity stimuli, given the physical demands that a futsal game imposes nowadays. To reach the objectives, exhibition game was played before and after the training, in order to compare the results or evolutions between the GE (experimental group) and GC (control group) teams, both male and female. The situational specific training with maximum intensity stimuli was proposed in 8 sessions, 2 sessions per week. The filming was done by one of the researchers of this paper. There were 12 (twelve) minutes timed for each game, without intermission. The tactical/technical performance was evaluated based on the data recorded by the Instrument of Performance Evaluation in Futsal (IADFs) developed and validated by content by the Group of Studies in Football Performance of the Federal University of Grande Dourados (GEDEF/UFGD). For the statistical treatment the computational program Statistica 7.0 for Windows was used. The results of this paper showed that the applied training program had important impacts in the offensive and defensive tactical performance of the experimental group.
References
-Amaral, R.; Garganta, J. A modelação do jogo em Futsal. Análise sequencial do 1x1 no processo ofensivo. Rev Port Cien Desp. Vol. 3. Núm. 5. p. 298-310. 2005.
-Andrade, R. L. Influência dos Processos de Ensino-Aprendizagem-Treinamento no Conhecimento Tático Processual no Escalão Sub-11 de Formação do Futebol. 2010. TCC. Belo Horizonte: Escola de Educação Física. Fisioterapia e Terapia Ocupacional da UFMG. 2010.
-Costa, I. T.; e colaboradores. Princípios táticos do jogo de futebol: conceitos e aplicação. Motriz. Journal of Physical Education. p. 657-668. 2009.
-Gama, L. T. Periodização do treinamento em futebol de campo: A aplicabilidade dos jogos reduzidos. Escola Superior de Tecnologia e Educação de Rio Claro. 2018.
-Garcia, G. A. Caracterización de los esfuerzos em el fútbol sala basado em el estudio cinemático y fisiológico de la competición. Lecturas en Educación Física y Deportes. Revista Digital. Buenos Aires. Vol. 10. Núm. 77. p. 5-12. 2004.
-Garganta, J.; Oliveira, J. Estratégia e táctica nos jogos desportivos colectivos. Estratégia e táctica nos jogos desportivos colectivos. p. 7-23. 1996.
-González, F. J.; Fraga, A. B. Afazeres da Educação Física na escola: planejar, ensinar, partilhar. Edelbra Editora. 2012.
-Greco, P. J. O componente tático. Material didático do curso de Mestrado em Ciências do Esporte. Escola de Educação Física da UFMG Belo Horizonte. 1992.
-Nunes, R. F. H.; e colaboradores. Comparação de indicadores físicos e fisiológicos entre atletas profissionais de futsal e futebol. Motriz: Revista de Educação Física. Vol. 18. Núm. 1. p. 104-112. 2012.
-Parlebas, P. Contribución a un Léxique Continente en Science de V Action Motríce. Paris. INSEP. Paris. 1981.
-Pinho, S. T.; e colaboradores de et al. Método situacional e sua influência no conhecimento tático processual de escolares. Motriz: Revista de Educação Física. Vol. 16. p. 580-590. 2010.
-Santana, W. C. Futsal: apontamentos pedagógicos na iniciação e na especialização. Campinas. Autores Associados. 2004.
-Santos, L. V.; Moreira, O. C.; Guimaraes, L. C.; Paoli, P.B. Construção do conhecimento tático defensivo do futsal por meio do treinamento em forma de jogo. Revista Brasileira de Futsal e Futebol São Paulo. Vol. 5. Núm. 15. p.44-51. 2013.
-Tomazelli, J. L. R. Análise dos métodos de treinamento esportivo de jovens em escolinhas da cidade de Gramado-RS relacionada a motivos de burnout. TCC de Educação Física Feevale. Novo Hamburgo-RS. 2010.
-Zaratim, S. Aspectos socioculturais do futsal. Revista Uniaraguaia. Vol. 2. Núm. 2. p. 51-62. 2012.
Copyright (c) 2022 Melquisedeque Moraes, Lídio Nunes Verão Neto, Daniel Traina Gama
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).