The The profile of scientific production on futsal In the sociocultural and pedagogical subareas of physical education
Abstract
Futsal is a very widespread sport in Brazil, as it is played in different contexts and by different audiences. In the last decades, there has been a process of professionalization of the sport. Some reasons can explain this movement; however, the academic production comes each year contributing to this process, mainly the scientific field of Physical Education (PE). Therefore, the present work intends to outline an overview of the production of scientific articles on futsal in the sociocultural and pedagogical subareas of PE. The Scielo, Scopus, WoS and Lilacs databases were used for the construction of bibliometrics. It is concluded that in recent years the current of internationalization of scientific production has taken place in studies that deal with futsal in the aforementioned sub-areas of knowledge.
References
-Almeida, J.; e colaboradores. Coach decision-making in Futsal: from preparation to competition. International Journal of Performance Analysis in Sport. Vol. 19. Núm. 5. p. 711-723. 2019.
-Andrade Junior, J. R.; Caregnato, A. F.; Cavichiolli, F. R. Futsal, um sonho olímpico: o jogo de poder FIFA x COI. Pensar a Prática. Vol. 19. Núm. 2. p. 409-422. 2016.
-Aquino, R.; e colaboradores. A produção científica acerca do aspecto tático-técnico nos jogos esportivos coletivos: Análise dos periódicos Brasileiros. Movimento. Vol. 23. Núm. 4. p.1407-1420. 2017.
-Araújo, C. A. Bibliometria: evolução histórica e questões atuais. Em questão. Vol. 12. Núm. 1. p. 11-32. 2006.
-Barreira, J.; e colaboradores. Produção Acadêmica em Futebol e Futsal Feminino: estado da arte dos artigos científicos nacionais na área da educação física. Movimento (ESEFID/UFRGS). Vol. 24. Núm. 2. p.607. 2018.
-Bartoluci, S.; Baršić, M. “Beautiful, and you play football?”: Gender (in)equality and football/futsal. Studia Ethnologica Croatica. Vol. 32. Núm. 1. p. 097-126. 2020.
-Berdejo-Del-Fresno, D. A review about futsal. American Journal of Sports Science and Medicine. Vol. 2. Núm. 3. p. 70-70. 2014.
-Bezerra, A.; Domingues, T.; V. Ribeiro, C. H. Esporte e inclusão social: estudo de caso de uma equipe de alto nível de futsal. (Portuguese). Vol. 31. Núm. 1. p. 7-18. 2012.
-Bracht, V. Mas afinal o que estamos perguntando com a pergunta "o que é educação física". Movimento. Vol. 2. Núm. 2. p. 1-8. 1995.
-Cagliari. M.S.; e colaboradores. Produção sobre o handebol em periódicos nacionais: mapeamento e implicações para a subárea pedagógica. Motrivivência. Vol. 32. Núm. 61. p.1-22. 2020.
-Candido, C. M.; e colaboradores. Educação física e mídia: Estudo bibliométrico na web of science de 1945-2019. Movimento. Vol. 27. 2021.
-Caregnato, A. F.; e colaboradores. A produção científica sobre futsal: análise de dissertações e teses publicadas no portal da CAPES entre 1996-2012. Motrivivência. Vol. 27. Núm. 46. p. 15-34. 2015.
-Carneiro, F. F. B.; e colaboradores. Uma revista em movimento: contribuições para a subárea sociocultural e pedagógica da Educação Física brasileira (2004-2014). Movimento. Vol. 22. Núm. 1. p.11-34. 2016.
-Cavichiolli, F. R.; e colaboradores. O processo de formação do atleta de futsal e futebol: análise etnográfica. Rev. bras. educ. fís. Esp. Vol. 27. Núm. 2. p. 341-342. 2011.
-Chow, J. Y.; e colaboradores. Pedagogia não linear: Design de aprendizagem para sistemas neurobiológicos auto-organizados. Novas Ideias em Psicologia. Vol. 29. Núm. 2. p. 189-200. 2011.
-Pinho, S. T.; e colaboradores. The learning of decision-making on interception and passing in futsal. International Journal of Sport and Exercise Psychology. Vol. 0. Núm. 0. p. 1-17. 2020.
-Dimeo, P.; Ribeiro, C. H. ‘I Am Not a Foreigner Anymore’: a Micro-Sociological Study of the Experiences of Brazilian Futsal Players in European Leagues. Movimento. Vol. 15. Núm. 2. p. 33-44. 2009.
-Feron, A. D. V.; Silva, M. M. E. A igreja do “diabo” e a produção do conhecimento na educação física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte. Vol. 29. Núm. 1. p.107-122. 2007.
-Gama, J. C. F.; Ferreira Neto, A.; Santos, W. Formação para atuação com o esporte: características bibliográficas e redes de colaboração. Movimento. Vol. 27. 2021.
-Galatti, L. R.; e colaboradores. Pedagogia do esporte: esporte na ciência e o ensino dos jogos coletivos. Revista da Educação Física/UEM. Vol. 25. p.153-162. 2014.
-Gomes, L. C.; e colaboradores. Regular graduate programs in physical education in Brazil: Epistemological diversities in the pedagogical subarea. Movimento. Vol. 25. Núm. 1. 2019.
-Gonçalves, G. H. T.; e colaboradores. Conteúdos pedagógicos nas competições infantojuvenis de futebol e futsal: um estudo comparativo. Motrivivência. Vol. 32. Núm. 63. p. 01-20. 2020.
-Lazarotti Filho, A.; e colaboradores. Modus operandi da produção científica da educação física: Uma análise das revistas e suas veiculações. Revista da Educacao Fisica. Vol. 23. Núm. 1. p. 1-14. 2012.
-Manoel, E. D. J.; Carvalho, Y. M. Pós-graduação na educação física brasileira : a atração (fatal) para a biodinâmica. Educação e Pesquisa. Vol. 37. Núm. 2. p. 389-406. 2011.
-Marques, R. F. R.; Marchi Júnior, W. Migration for Work: Brazilian Futsal Players’ Labor Conditions and Disposition for Mobility. Journal of Sport and Social. p. 19. 2020.
-Marques, R. F. R.; Marchi Junior, W. A cobertura midiática sobre o futsal masculino no Brasil: Perspectiva dos atletas da Seleção Brasileira principal. Movimento. Vol. 25. p. e25018. 2019.
-Marques Filho, C. V.; e colaboradores. A produção científica sobre treinadores de futsal no Brasil. Pensar a Prática. Vol. 24. 2021.
-Medeiros, D. C. C. O esporte e o ídolo das origens: desvelando a constituição do futsal. Pensar a Prática. Vol. 22. 2019.
-Morbi, M. D. R.; Mateu, P.; Marques, R. F. R. Tornando-se um treinador de futsal de elite: um estudo de caso brasileiro. Movimento. Vol. 26. p. e26065. 2020.
-Moreira, V. J. P.; Matias, C. J. A. S.; Greco, P. J. A influência dos métodos de ensino-aprendizagem-treinamento no conhecimento tático processual no futsal. Motriz: Revista de Educação Física. Vol. 19. Núm. 1. p.84-98. 2013.
-Moreno-Ceja, F. Produccion cientifica de los investigadores de la Universidad de Guadalajara reportada en el isi web of knowledge, durante el período 1996-2005: un análisis bibliométrico desde el modelo departamental.
-Navarro, A. C. Nasce a Revista Brasileira de Futsal e Futebol do Instituto Brasileiro de Ensino e Pesquisa em Fisiologia do Exercício. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 1. Núm. 1. 2009.
-Pizarro, D.; e colaboradores. The effects of a nonlinear pedagogy training program in the technical-tactical behaviour of youth futsal players. International Journal of Sports Science and Coaching. Vol. 14. Núm. 1. p. 15-23. 2019.
-Pizarro, D.; e colaboradores. Development of Defensive Actions in Small-Sided and Conditioned Games With Offensive Purposes in Futsal. Frontiers in Psychology. Vol. 11. Núm. p. 1-10. 2020.
-Rigo, L. C.; e colaboradores. Unidade na diversidade: Desafios para a Educação Física no século XXI. Revista Brasileira de Atividade Física & Saúde. Vol. 16. Núm. 4. p.339-345. 2012.
-Rosa, S.; Leta, J. Tendências atuais da pesquisa brasileira em Educação Física. Parte 2: a heterogeneidade epistemológica nos programas de pós-graduação. Revista brasileira de educação física e esporte. Vol. 25. Núm. 1. p. 7-18. 2011.
-Rubio, K. Psicologia do Esporte. São Paulo. Casa do psicólogo. 2000.
-Ruiz-Pérez, I.; e colaboradores. A Field-Based Approach to Determine Soft Tissue Injury Risk in Elite Futsal Using Novel Machine Learning Techniques. Frontiers in Psychology. Vol. 12. Núm. p. 1-15. 2021.
-Saad, M. A.; e colaboradores. Impacto das metodologias empregadas pelos treinadores no desenvolvimento técnicotático individual dos jogadores de futsal das categorias Sub-13 e Sub-15. Revista Brasileira de Ciência e Movimento. Vol. 22. Núm. 2. p. 96-105. 2014.
-Santana, W. C.; França, V. S; Reis, H. H. B. Perfil do processo de iniciação ao futsal dos jogadores juvenis paranaenses. Motriz. Revista de Educação Física. Vol.13. Núm. 3. p. 181-187. 2007.
-Sekulic, D.; e colaboradores. Physiological and anthropometric determinants of performance levels in professional futsal. Frontiers in Psychology. Vol. 11. p. 1-14. 2021.
-Pacheco, A. C.; Silveira, R.; Stigger, M. P. Etnografias: notas sobre percursos teóricos-metodológicos de produção de conhecimento na Educação Física. Motrivivência. Vol. 32. Núm. 61. p. 1-15. 2020.
-Silva, A. L. S.; Nazário, P. A. Mulheres atletas de futsal: Estratégias de resistência e permanência no esporte. Revista Estudos Feministas. Vol. 26. Núm. 1. p. 1-15. 2018.
-Souza, D. L.; Cunha, A. C. P. O Perfil da produção de artigos relacionados com o esporte nos programas de pós-graduação em Educação Física no Brasil (2010-2016). Movimento. Vol. 26. p. e26002. 2020.
-Stigger, M. P.; Silveira, R. Ocio y homosexualidad: un estudio etnográfico sobre el asociativismo deportivo de mujeres, en el contexto de un deporte dicho masculino. Polis (Santiago). Vol. 9. Núm. 26. p. 133-155. 2010.
-Travassos, B.; e colaboradores. Effects of manipulating the number of targets in U9, U11, U15 and U17 futsal players’ tactical behaviour. Human Movement Science. Vol. 61. p.19-26. 2018.
-Travassos, B.; Araújo, D.; Davids, K. Is futsal a donor sport for football?: exploiting complementarity for early diversification in talent development. Science and Medicine in Football. Vol. 2. Núm. 1. p. 66-70. 2018.
-Vargas, T. G.; e colaboradores. A experiência do sport education nas aulas de educação física: Utilizando o modelo de ensino em uma unidade didática de futsal]. Movimento (ESEFID/UFRGS). Vol. 24. Núm. 3. p. 735. 2018.
-Vieira Filho, C.; e colaboradores. A produção científica sobre treinadores de futsal no Brasil. Pensar a Prática. Vol. 24. 2021.
-Vukušić, D.; Miošić, L. Reinventing and reclaiming football through radical fan practices? NK Zagreb 041 and Futsal Dinamo. Soccer and Society. Vol. 19. Núm. 3. p.440 452. 2018.
-Zorba, E. Fair play behavior in futsal: Study in high school students. Universal Journal of Educational Research. Vol. 6. Núm. 7. p. 1449-1453. 2018.
Copyright (c) 2022 Luiz Canedo Junior , André Mendes Capraro
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).