Declarative tactical knowledge and visual recognition time in game situations of football players from different contexts
Abstract
Introduction: Football is in constant technical-tactical evolution, which requires fast and assertive game readings and decision-making from athletes. Objective: To raise reflections regarding declarative tactical knowledge and visual recognition time in football players' game situations in different contexts (categories, positions and experiences) present in Brazil. Materials and Methods: Qualitative descriptive research. Five athletes from different categories, experiences and positions participated in the study by performing an online assessment of TacticUP. Athletes' experience in football was 16 ± 3.67 years. Result: the athletes' performance was qualitatively similar; The under-17 athlete had the shortest response time, suggesting that the experience factor was not decisive for the result. The competitive level was not identified as a parameter of better performance, since the university athlete stood out in relation to the professional athlete. Specific positions were identified in performance, i.e., players of more offensive positions performed better offensive actions. Conclusion: The results indicates that athletes from different categories may have differences in declarative tactical knowledge and visual recognition time in game situations, although this difference did not demonstrate a higher level of athletes from higher categories. Another consideration concerns the length of experience, which was not a decisive issue. As also analyzed, athletes from different positions, belonging or not to the same category, presented specific characteristics of their positions.
References
-Afonso, J.; Garganta, J.; Mesquita, I. Decision-making in sports: the role of attention, anticipation and memory. Revista Brasileira de Cineantropometria e Desempenho Humano. Vol. 14. Num. 5. p,. 592-601. 2012.
-Allard, F. Cognition, expertise and motor performance. In: Starkes, J. L.; Allard, F. (Eds.). Cognitive issues in motor expertise. Amsterdam: Elsevier Science. p.17-34. 1993.
-Balzano, O. N. Futsal: Treinamento com jogos táticos por compreensão. Várzea Paulista. São Paulo. Fontoura. 2014. p. 246.
-Bunker, D.J.; Thorpe, R.D. A model for the teaching of games in secondary schools. Bulletin of Physical Education. Vol. 18. Núm. 1. p. 5-8. 1982.
-Costa, I. T.; Garganta, J.; Fonseca, A.; Botelho, M. Inteligência e conhecimento específico em jovens futebolistas de diferentes níveis competitivos. Revista Portuguesa de Ciências do Desporto. Vol. 2. Num. 4. p. 7-20. 2002.
-Denzin, N. K.; Lincoln, Y. S. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2ª edição. Porto Alegre. Artmed. 2008.
-Dias, F. De principiante a experto ou... simplesmente experto?!... Conseguirá a prática Deliberada explicar a expertise no futebol? Perspectiva de Vitor Frade. 2005. 150 f. Monografia. Universidade do Porto. 2005.
-Francisco, M. R.; Guimarães, D. L. R.; Netto, E. R.; Junior, M. R. C.; Miguel, H. Evolução dos sistemas táticos no futebol de campo: uma revisão de literatura. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 12. Num. 48. p.303-316. 2020.
-Garganta, J. Modelação táctica do jogo de futebol - estudo da organização da fase ofensiva em equipas de alto rendimento. Tese de Doutorado. Faculdade de Ciências do Desporto e de Educação Física. Universidade do Porto. 1997.
-Garganta, J. O ensino dos jogos desportivos. Movimento. Num. 8. p. 19-27. 1998.
-Garganta, J. O desenvolvimento da velocidade nos jogos desportivos colectivos. Revista digital efdeportes.com. Num.30. 2001.
-Giacomini, D. S.; Soares, V. O. V.; Santos, H. F. S.; Matias, C. J. A. S.; Greco, P. J. O conhecimento tático declarativo e processual em jogadores de futebol de diferentes escalões. Motricidade. Vol. 7. p. 43-53. 2011a.
-Giacomini, D. S.; Silva, E. G.; Greco, P. J. Comparação do conhecimento tático declarativo de jogadores de futebol de diferentes categorias e posições. Rev. Bras. Ciênc. Esporte. Vol. 33. Num. 2. p. 445-463. 2011b.
-Gonçalves, E.; Rezende, A. L. G.; Teoldo, I. Comparação entre performance tática defensiva e ofensiva de jogadores de futebol Sub-17 de diferentes posições. Revista brasileira de ciências do esporte. Vol. 39. Num. 2. p. 108-114. 2017.
-Guimarães, M. B.; Lima, R. C.; Guerra, I. H.; Paoli, P. B. Comportamentos ofensivos e defensivos dos atletas envolvidos em situações táticas individuais e de grupo no jogo de futebol. Revista brasileira de futebol. Vol. 5. Num. 1. 2012.
-Guimarães, M. B.; Oliveira, A. M.; Paoli, P. B. A prospecção do talento no futebol brasileiro. Diagnóstico estrutural e financeiro do processo de captação de atletas. Ed. Appris. 2020.
-Machado, G.; Costa, I. T. TacticUP Video Test for Soccer: Development and Validation. Front, Psychol. Vol. 11. 2020.
-Matias, C. J. A. S.; Greco, P. J. Cognição e ação nos jogos esportivos coletivos. Ciência e cognição. Vol. 15. Num.1. p. 252-271. 2010.
-Matias, C. J. A. S.; Greco, P. J. O conhecimento tático declarativo dos levantadores campeões de voleibol. Motriz. Revista de Educação Física. UNESP. Vol. 19. Num. 1. p. 185-194. 2013.
-Miragaia, C. M. P. Conhecimento declarativo e tomada de decisão em futebol: estudo comparativo da exatidão e do tempo de resposta de futebolistas de equipas da I, II e 2ª divisão B. Dissertação de Mestrado. Faculdade de Desporto da Universidade do Porto- FCDEFUP. Porto. 2001.
-Moreira, P. D.; Soares, V. O. V.; Praça, G. M.; Matias, C. J. A. S; Greco, P. J. Conhecimento tático declarativo em jogadores de futebol Sub-14 e Sub-15. Revista kinesis. Ed.32. Vol. 2. 2014.
-Paoli, P. B.; Silva, C. D.; Soares, A. J. G. Tendência atual da detecção, seleção e formação de talentos no futebol brasileiro. Rev Bras Futebol. Vol. 1. Num. 2. p. 38-52. 2008.
-Praça, G. M.; Greco, P. J.; Treinamento tático no futebol: teoria e pratica. Appris. p. 241. 2020.
-Reis, M. A. M.; Vasconcellos, F. A.; Almeida, M. B. Performance and tactical behavior of youth soccer players. Revista Brasileira de Cineantropometria e Desempenho Humano. Vol. 19. Num. 2. p. 242-250. 2017.
-Ruschel, C.; Haupenthal, A.; Hubert, M.; Fontana, H. B.; Pereira, S. M.; Roesler, H. Tempo de reação simples de jogadores de futebol de diferentes categorias e posições. Motricidade. Vol. 7. n. 4. p. 73-82. 2011.
-Santos, R. M. M.; Dias, C. M. M. C.; Silva, J. M. G.; Costa, I. T. A superfície de jogo pode influenciar o desempenho tático de jogadores de futebol? Revista da Educação Física da UEM. Vol. 24. Num. 2. p. 247-252. 2013.
-Teoldo, I.; Guilherme, J.; Garganta, J. Para um Futebol jogado com Ideias: Concepção, Treinamento e Avaliação do desempenho tático de jogadores e equipes. Curitiba: Appris. 2015.
-Williams, M.; Davids, K. Declarative knowledge in sport: A by-product of experience or a characteristic of expertise? Journal, of Sport & Exercise Psychology. Num 17. Human Kinetics Publishers. p. 259-275. 1995
Copyright (c) 2022 João Marcelo Niquini Caríssimo, José Marcelo Alves Cassimiro, Marcella de Castro Campos Velten, Siomara Aparecida da Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).